Hed Wiak Ritual at Ban Nong Luang, Tambon Khok Ngam, Amphoe Dan Sai, Changwat Loei : Procedure, Belief and Existence
Keywords:
Hed Wiek Ritual at Ban Nong Luang, Procedure, Belief, ExistenceAbstract
This article aims to study the procedure, the belief and the existence of Hed Wiak Ritual at Ban Nong Luang, Tambon Khok Ngam, Amphoe Dan Sai, Changwat Loei Folklore is applied to use in collecting data, collected by field work observation and deep interview with the selective informants. The data are analyzed, based on the concept of ritual procedure, belief and existence in performing Hed Wiek and presented in descriptive content.
The results reveal that Hed Wiak or the local ceremony in removing bad luck at Nong Luang Village can be divided into three types; Hed Wiak for the village, Hed Wiak for thein houses and Hed Wiek villagers for the individuals. There are four essential participations for Hed Wiak ritual; the participants, the place for performing the ritual, the date and the offerings. There are two steps in performing the rite; the first step is the preparation and the second is performing step. In terms of belief, the villagers have strong faith in performing the ritual and the components of the rite. For the ritual existence, the study shows that with villagers’ strong belief, the continual performing of the rite and the great influence of the rite on the villagers, this ceremony still exists in the village.
References
กรานต์จนาพร คำป้อม. (2547). พิธีสะเดาะเคราะห์ของชาวบ้านหนองตูม ตำบลหนองตูม อำเภอเมือง จังหวัดขอนแก่น. วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต (ศศ.ม.). มหาวิทยาลัยราชภัฏเลย, เลย.
จำเนียร พันทวี. (2540). พิธีกรรมสะเดาะเคราะห์ของชาวบ้านหมูม้น กิ่งอำเภอเชียงขวัญ จังหวัดร้อยเอ็ด. วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต (ศษ.ม.) มหาวิทยาลัยมหาสารคาม, มหาสารคาม.
ฐานิตย์ สุพรม. (2549). การจัดทำข้อมูลแหล่งเรียนรู้ภูมิปัญญาเรื่องพิธีส่งเคราะห์ ของชุมชนบ้านผาตั้ง ตำบลขุนควร อำเภอปง จังหวัดพะเยา. วิทยานิพนธ์ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต (ศษ.ม.). มหาวิทยาลัยเชียงใหม่, เชียงใหม่.
บุญยงค์ เกศเทศ. (2536). พิธีกรรมสะเดาะเคราะห์ชนพื้นถิ่นอีสาน. วารสารมหาวิทยาลัยมหาสารคาม, 1(1), 62-71.
พัชรินทร์ สมหอม. (2554). ประเพณีปะลองเปิงด้าจ์ก (บุญส่งข้าวแช่) : ความหมาย บทบาทและปัจจัยการดำรงอยู่ในสังคมไทย. วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต(ศศ.ม.). มหาวิทยาลัยศิลปากร, กรุงเทพมหานคร.
ไพรวัลย์ ชมภูพาน. (2540). พิธีกรรมสะเดาะเคราะห์ของชาวบ้านหนองเหล็ก อำเภอโกสุมพิสัย จังหวัด มหาสารคาม. วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต (ศศ.ม.). มหาวิทยาลัยมหาสารคาม, มหาสารคาม.
วรรณภา จันทร์อ่อน. (2557). การสื่อความหมายทางวัฒนธรรมและพลวัตของพิธีกรรมแต่งแก้เสียเคราะห์ของชาวไทพวน บ้านผือ อำเภอบ้านผือ จังหวัดอุดรธานี. วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต (ศศ.ม.). มหาวิทยาลัยขอนแก่น, ขอนแก่น.
วันเพ็ญ กาบทอง. (2547). พิธีสะเดาะเคราะห์ที่วัดโบสถ์ อำเภอโพธาราม จังหวัดราชบุรี. วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต (ศศ.ม.). มหาวิทยาลัยราชภัฏนครปฐม, นครปฐม.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
ผู้นิพนธ์ต้องรับผิดชอบข้อความในบทนิพนธ์ของตน มหาวิทยาลัยพะเยาไม่จำเป็นต้องเห็นด้วยกับบทความที่ตีพิมพ์เสมอไป ผู้สนใจสามารถคัดลอก และนำไปใช้ได้ แต่จะต้องขออนุมัติเจ้าของ และได้รับการอนุมัติเป็นลายลักษณ์อักษรก่อน พร้อมกับมีการอ้างอิงและกล่าวคำขอบคุณให้ถูกต้องด้วย
The authors are themselves responsible for their contents. Signed articles may not always reflect the opinion of University of Phayao. The articles can be reproduced and reprinted, provided that permission is given by the authors and acknowledgement must be given.