Semiology and Representation of Female Characters in Thai Classical Drama
Main Article Content
Abstract
This research examines the construction of the symbolic meanings of female characters in and presents the feminine representation in female characters from Thai classical dramas by presenting the meanings constructed from the semiotic system.
The research found that the construction of female characters in Thai classical dramas began with a naming process. The names were constructed from the social and cultural meanings of Thailand. In addition to the names used to refer to the characters, they were also constructed from the social class system. The costumes are constructed to show the characteristics, social classes, age, and role. From the analysis, the creation of symbols in the construction of characters included behaviors and dialogues, which appeared in both good and evil characters.
The presentation of the feminine representations of the characters was constructed from two social meanings, namely patriarchy and sexuality. The representations could be classified as follows: valued women, evil women, brave women, women who cherish love, devoted family women, women who are concubines, women who are leaders, smart women, women and virginity, role model women, cohabiting women, and women with diminution. The representations of women in the past had both similarities and differences from women in the present according to the changes in the era and society which are constantly changing and flowing and have led to changes in the representation of women.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
ต้นฉบับที่ได้รับการตีพิมพ์ในวารสารคณะศิลปศาสตร์ มหาวิทยาลัยแม่โจ้ ถือเป็นกรรมสิทธิ์ของมหาวิทยาลัยแม่โจ้ ห้ามนำข้อความทั้งหมดหรือบางส่วนไปพิมพ์ซ้ำ เว้นเสียแต่จะได้รับอนุญาตจากมหาวิทยาลัยฯ เป็นลายลักษณ์อักษรReferences
กาญจนา แก้วเทพและคณะ (2543). มองสื่อใหม่ มองสังคมใหม่. กรุงเทพฯ. นิเทศศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
จักรกริช โพธิ์ศรี. (2557). การนำเสนอภาพแทนของรักร่วมเพศชายในพลงลูกทุ่งและ
หมอลำ (วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต) ขอนแก่น : บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยขอนแก่น.
ธเนศ วงศ์ยานนาวา. (2538). “ภาพตัวแทน แทนสิ่งที่แทนไม่ได้” จุลสารไทยคดีศึกษา, 12,1 (สิงหาคม – ตุลาคม 2538), 16-18.
______. (2559). เพศ : จากธรรมชาติ สู่จริยธรรมจนถึงสุนทรียะ. (พิมพ์ครั้งที่ 3).
กรุงเทพฯ: สมมติ.
นันท์ทยา ลำดวน.(2531).วรรณคดีการละคร.กรุงเทพฯ : โอเดียนสโตร์.
วรรณาภรณ์ สุขมาก.(2547).นิตยสารผู้ชายกับกระบวนการสร้างความเป็นชายแบบ “เมโทรเซ็กชวล” (นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต). กรุงเทพฯ: บัณฑิตวิทยาลัย จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
เหม่ยจวน เผิง. (2561). การเปรียบเทียบภาพตัวแทนของผู้หญิงในภาพยนตร์จีนเรื่องนางพญางูขาว
Samsearn official. (2561, กรกฎาคม 13) ยอพระกลิ่น.[Video- file ] Youtube.https ://www.Youtube.com/watch?time-continue=46&V=47W41VMXyQE.
Samsearn official. (2555, กุมภาพันธ์ 5) ไชยเชษฐ์.[Video- File] Youtube. .https://www.youtube.com/watch?v=O0oBqxdAN8Q&list=PL6pNxpxoz0yxRnPZADK5HeG2k71FGbZp3
Samsearn official. (2562,มีนาคม 17) ขวานฟ้าหน้าดำ. [Video-file] Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=rRwhltQn5H8&t=87s.
Samsearn official. (2554, กรกฎาคม 16). เจ้าหญิงพิกุลทอง.[Video-file] Youtube.
https://www.youtube.com/watch?v=_1q33tOvlFs&list=PLUGqS5G5PGKl36s3GaXd005aKZjfirX
Samsean official. (2560, กรกฎาคม 1). เทพสามฤดู . [Video-file] Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=21KbL9p2WDk&list=PLOcAqChMdVT2xiPKMOi62CPpA-KIDp7M
Samsean official. (2562,กรกฎาคม 28). นางสิบสอง. [Video-file] Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=K31ylJnRgMw&list=PL6pNxpxoz0ywzJQVMMpgVhDXgCdXuA_cd