Significance and Ritual Functions of Ramakien Characters Worship in Bang Pla Community, Amphoe Bang Phli, Samut Prakan Province

Main Article Content

Rattanaphon Chuenka

Abstract

This article purpose is to apply folklore methodologies to examine significance and ritual functions of Ramakien Characters Worship in Bang Pla Community, Amphoe Bang Phli, Samut Prakan Province from fieldwork documents gathered during 2019-2021. It is revealed from the study that members of Bang Pla Community worship “Phra Ram” and “Phra Lak”, the main protagonists of Ramakien, as “their highest-leveled guardian spirits”, which are symbolized by two sacred iconic plates (so-called chawet in Thai) made of iron wood. Other characters: Mae Sita, Mae Benyakai, Pho Sukhrip, Pho Hanuman and Pho Chomphuphan are worshipped as the attendants of Phra Ram and Phra Lak, as well. Yearly, the sacred-plate procession ceremony, which is composed of three ritual processes: worshipping ritual, iconic-plate procession and Buddhist chanting ritual, is held on 15th – 16th of April by cooperation of all members in order to beg the spirits for protecting people in the community. The annual ceremony does not only show the integration between animism, Hinduism and Buddhism existing in Bang Pla Community but also consists of 1) individual function: to support people’s spiritual needs for earning their livings, physical healing and being wealthy with auspiciousness and 2) communal functions: to protect people in the community, to be spiritual anchor, to encourage all and to reinforce people’s harmony.

Article Details

Section
Research Articles

References

กองการศึกษา ศาสนาและวัฒนธรรม องค์การบริหารส่วนตำบลบางปลา. (2563). ฐานข้อมูลศิลปวัฒนธรรมและภูมิปัญญาท้องถิ่นตำบลบางปลา. สมุทรปราการ: องค์การบริหารส่วนตำบลบางปลา จังหวัดสมุทรปราการ.
กองการศึกษา ศาสนาและวัฒนธรรม องค์การบริหารส่วนตำบลบางปลา. (2562). วัดราษฎร์บูรณะ. สมุทรปราการ: องค์การบริหารส่วนตำบลบางปลา อำเภอบางพลี จังหวัดสมุทรปราการ.
ปริมา แก้วเนตร. ชาวบ้านตำบลบางปลา อำเภอบางพลี จังหวัดสมุทรปราการ. สัมภาษณ์, 11 กันยายน 2563.
ปรานี วงษ์เทศ. (2530). บทบาททางสังคมและวัฒนธรรมของเทศกาลและพิธีกรรมในวันสงกรานต์. วารสารเมืองโบราณ. 13(2), 12-19.
ศรีศักร วัลลิโภดม. (2527). การนับถือผีในเมืองไทย. ศิลปวัฒนธรรม. 5(4), 6-17.
ศรีศักร วัลลิโภดม. (2558). การถือผีในสังคมปัจจุบัน วารสารเมืองโบราณ. 41(4), 7-11.
ศิราพร ณ ถลาง. (2555). อารักษ์บ้าน-อารักษ์เมือง การดำรงอยู่ของความเชื่อและพิธีกรรมเกี่ยวกับผีอารักษ์ในวิถีชีวิตไทย-ไทในปัจจุบัน. วารสารไทยศึกษา. 8(1), 41-68.
สภาวัฒนธรรมอำเภอบางพลี จังหวัดสมุทรปราการ. (2551). เล่าเรื่องเมืองบางพลี เล่ม 2. กรุงเทพฯ: สภาวัฒนธรรมอำเภอบางพลี จังหวัดสมุทรปราการ.
สุชาดา มีกลิ่นหอม, ผู้ดูแลศาลเจ้าพ่อพระลักษมณ์-พระราม ตำบลบางปลา อำเภอบางพลี จังหวัดสมุทรปราการ. สัมภาษณ์, 10 กันยายน 2563.
สุดารา สุจฉายา. (2556). แห่เจว็ดที่เมืองสมุทร. วารสารเมืองโบราณ. 39(3), 21-27.