ความเชื่อและปฏิบัติการบนพื้นทีศักดิ์สิทธิ์ในมหาวิทยาลัยอุบลราชธานี (Beliefs and Practices on Sacred Areas in Ubon Ratchathani University)

Main Article Content

ยอดกมล อุดหนุน
ปิ่นวดี ศรีสุพรรณ

Abstract

“Sanctity” is displayed by the faith of Thais in various forms. Many forms
of practices and worships reflecting contemporary Thai beliefs are found in many
places, even in educational institutions where the modern knowledge is taught.
Also in Ubon Ratchathani University, sacred worship can be found in many places both in the buildings and around the university area.
This article presents the beliefs and practices found on sacred area in Ubon
Ratchathani University. The change of context reflects the change of beliefs and
practices when the new sanctity has been built over the area where previously was
an agricultural field and forest. The practice to the new sanctity is different from
what they have been doing in the past. The university establishment makes the
local people unable to further take advantages from the area they used to do for
theirs living. The occurrence of the new sanctity and sacred area forms the new
form of faith blended with Brahmin. However, the traditional belief hasn’t been
gone out yet as the practice to “Sanctity” still shows the relationship between the
original local Isan and the modern ideas

Article Details

Section
Academic Article

References

กชภร ตุลารักษ์. (2546). ความเชื่อเรื่องสิ่งศักดิ์สิทธิ์กับการค้าขายอาหารในมหาวิทยาลัยรามคำแหง.(วิทยานิพนธ์ปริญญาศิลปศาสตรบัณฑิต สาขาวิชาไทยศึกษา) กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยรามคำแหง.
คำปราณีย์ ยืนยง. ชาวบ้านแมด, สัมภาษณ์, 4 เมษายน 2559.
จิรวัฒน์ วารินทร์. นักศึกษาคณะบริหารศาสตร์. สัมภาษณ์, 8 เมษายน 2559.
ณเดชน์ สร้อยมุกดา. ชาวบ้านโนนแดง, สัมภาษณ์, 4 เมษายน 2559.
นฤพนธ์ ด้วงวิเศษ. 2560. แนวคิดมานุษยวิทยากับการศึกษาความเชื่อ สิ่งศักดิ์สิทธิ์ในสังคมไทย.
วารสารวิชาการมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์. 25 (47), 173-197.
ปฐม หงส์สุวรรณ. (2557). ดงภูดิน: เรื่องเล่าศักดิ์สิทธิ์กับปฏิบัติการสร้างความหมายว่าด้วยสิทธิ
ชุมชน. วารสารสังคมลุ่มนํ้าโขง. 10 (3), 167-192.
ปริตตา เฉลิมเผ่า กออนันตกูล. (2546). “โลกศักดิ์สิทธิ์กับโลกสามัญในชีวิตทางสังคม” ใน เจ้าแม่
คุณปู่ ช่างซอ ช่างฟ้อน และเรื่องราวอื่นๆ ว่าด้วยพิธีกรรมและนาฏกรรม, บรรณาธิการ โดย ปริตตา เฉลิมเผ่า กออนันตกูล, หน้า 2-7. กรุงเทพมหานคร : ศูนย์มานุษยวิทยาสิรินธร.
ปิยะภา เชี่ยวสกุล. (2557). พฤติกรรมการบริโภคความเชื่อเรื่องสิ่งศักดิ์สิทธิ์ของผู้บริโภค กรณีศึกษา นักศึกษาระดับปริญญาตรี มหาวิทยาลัยวลัยลักษณ์. วิทยานิพนธ์ปริญญาบริหารธุรกิจมหาบัณฑิต สาขาวิชาบริหารธุรกิจ มหาวิทยาลัยวลัยลักษณ์.
ผู้จัดการออนไลน์. 2558. “อย่าลบหลู่! อาถรรพ์ความเชื่อใน 15 มหาวิทยาลัย.” ผู้จัดการออนไลน์, 29 เมษายน. สืบค้น 15 มีนาคม 2559, จากhttp://www.manager.co.th/Campus/ViewNews.aspx NewsID=9580000049095.
มัทวัน สายมณี. นักศึกษาคณะศิลปศาสตร์. สัมภาษณ์, 8 มีนาคม 2559.
สวัส ถินฐาวร. ชาวบ้านบ้งมั่ง, สัมภาษณ์, 4 เมษายน 2559.
อัจฉริยา บุดดาวงศ์. นักศึกษาคณะศิลปศาสตร์. สัมภาษณ์, 15 มีนาคม 2559.