Memposisi Nilai di Dalam Kerangka Demokrasi di Malaysia: Satu Kajian Tinjauan

Authors

  • Hairol Anuar Hj Mak Din Pusat Pengajian Teras. Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor, Malaysia
  • Zakaria Stapa Faculty of Islamic Studies, Universiti Kebangsaan Malaysia
  • Ahmad Munawar Ismail Faculty of Islamic Studies, Universiti Kebangsaan Malaysia

Keywords:

Nilai, politik, demokrasi

Abstract

Keberadaan nilai dalam sistem politik begitu signifikan. Berbekalkan rujukanterhadap Model Sistem Politik anjuran David Easton (1965), sumber primierini telah melakarkan kepentingan nilai beserta peranannya dalam proses pengagihan dalam sistem politik. Hal ini perpunca kerana kehilangan nilai dalam kerangka politikberupaya mengundang risiko ketidakstabilanterhadap kerukunan masyarakat rentetan daripada kerapuhan terhadap pendekatan demokrasi semata-mata. Di Malaysia pendekatan politik melalui wadah demokrasi secara sah diiktiraf dalam Perlembagaan Persekutuan, namun begitu proses terhadap pendekatan ini yang telah diamalkan sebenarnya mengundang beberapa persoalan yang perlu dibincangankan dengan lebih serius. Justeru artikel inisecara ekstensifmemposisikan nilai sebagai kompas yang begitu relevan dalam sub-kerangka demokrasi di Malaysia.

References

Amer Saifude (2009) Geografi Pilihan Raya dan Tingkah Laku Pilihan Raya Malaysia 1959-2008. Kuala Lumpur: UM.

Chandra Muzaffar, Che Wan Jasimah, Hashim HJ Musa danMohdZuhdi. 2001. Tamadun Islam danTamadun Asia. Kuala Lumpur: PenerbitUniversiti Malaya.

Easton, D. 1965. A Framework for Political Analysis. New Jersey: Prentice Hall.

HairolAnuar. 2009. Sejarah Malaysia 1400-1969: SatuEvolusi. Bandar Seri Putra: Pusat Penyelidikandan Pembangunan Akademik KUIS.

Hairol Anuar. 2010.Pengajian Malaysia: KenegaraandanPatriotisme (EdisiKedua). Bandar Seri Putra: PusatPenyelidikandan Pembangunan Akademik KUIS.

HairolAnuar. 2014. Signifikannilai di dalam memilih kepimpinan politik dalam kalangan Kelas menengah Melayu pasca DEB. Tesis PhD Peradaban Islam UKM

Krejcie, R.V., dan Morgan, D.W. 1970. Determining sample size for research activities. Educational Psychological Measurement, 30,608.

Mohd Majid Konting. 2000. KaedahPenyelidikanPendidikan. Kuala Lumpur: DBP.

Rohana Yusuf. 1997. Asas Sains Sosial dari Perspektif Sosiologi. Kuala Lumpur: DBP.

Samri Zainuddin. 2005. Teori Ketamadunan. Kertas Kerja Modul Pengajaran dan Pembelajaran Tamadun Islam dan Tamadun Asia. Anjuran Jawatankuasa Induk Kursus TITAS dan IPT Dengan Kerjasama Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia. UiTM, 2005.

Syed Ahmad Hussein. 1996. PengantarSainsPolitik. Kuala Lumpur: DBP.

Downloads

Published

01-06-2015

How to Cite

Hj Mak Din, H. A., Stapa, Z., & Ismail, A. M. (2015). Memposisi Nilai di Dalam Kerangka Demokrasi di Malaysia: Satu Kajian Tinjauan. Journal of Islamic Studies, Prince of Songkla University, 6(1), 11–17. Retrieved from https://so03.tci-thaijo.org/index.php/JOIS/article/view/144818

Issue

Section

Academic Articles