The Creative Process of the Southern Folk Dance by Aslimala Troupe
Keywords:
Creative Process, Folk Dance in Southern Malaya, Asli MalaAbstract
The purpose of this research was to studying the choreography process, composition and process of Malay folk dance in the south of Assi-Mala and interviews.The research found that the process of creating Malay folk dance in South of Assali Mali is divided into 2 forms, 6 sets as shown below. The courtship pattern consists of 1) Sammalisum Dance 2) Kipaspayong Dance 3) Tarilebanatemburine Dance. The dance style consists of choreography 1) Yoketcitikaheng Dance 2) Taribuhnghaduare Dance 3) Applied Tarilileng Dance. Choreography is a combination of dance in the Malay region such as Nang Leng Folk Dance in the South, Thai Dance and Dance in Malaysia. The composition of the show is divided into 5 parts are these 1) Concept 2) Music 3) Choreography 4) Costume 5) Equipment for display The creative process has 3 important steps: 1) Creative planning stage 2) Creative stage 3) Presentation and improvement. And from the study found that the Malay folk dance of southern Asli Mala still be a unique artistic presence, the show is clearly visible and he traditional Malay culture and traditions remain. This research was designed to inherit the Southern Arts and Culture and the art of the show is widespread in academic. Can be a way to create a performance of the dance of students, students and individuals interested in performing arts.
References
ทัศนียา คัญทะชา ศิลปินนักเต้น คณะอัสลีมาลา สัมภาษณ์เรื่อง “ระบำพื้นบ้านมลายูภาคใต้”, วันที่ 16 มีนาคม 2559 เวลา 09.00 น.
______. ศิลปินนักเต้น คณะอัสลีมาลา สัมภาษณ์เรื่อง “รองเง็งราชสำนัก”, วันที่ 20 เมษายน2560 เวลา 14.00 น.
ปกรณ์ เลิศเสถียรชัย และพลภัทร จิตติวุฒิการ. (2554). เส้นทางสังคมวิทยา. กรุงเทพฯ: มูลนิธิเด็ก.
พจน์มาลย์ สมรรคบุตร (2538). แนวการคิดประดิษฐ์ท่ารำเซิ้ง. อุดรธานี: สำนักงานส่งเสริมวิชาการ สถาบันราชภัฏอุดรธานี.
พรทิพย์ อุศุภรัตน์. (2556). เอกสารประกอบการสอนรายวิชามานุษยวิทยาวัฒนธรรม. กรุงเทพฯ : มหาวิทยาลัยราชภัฏสวนสุนันทา.
สุภา วัชรสุขุม. (2542). รองเง็ง : นาฎศิลป์พื้นเมืองภาคใต้. ยะลา: ศูนย์ศิลปวัฒนธรรมวิทยาลัยครูยะลา.
สุรพล วิรุฬห์รักษ์. (2544). หลักการแสดงนาฎยศิลป์ปริทรรศน์. กรุงเทพฯ: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
ผู้นิพนธ์ต้องรับผิดชอบข้อความในบทนิพนธ์ของตน มหาวิทยาลัยพะเยาไม่จำเป็นต้องเห็นด้วยกับบทความที่ตีพิมพ์เสมอไป ผู้สนใจสามารถคัดลอก และนำไปใช้ได้ แต่จะต้องขออนุมัติเจ้าของ และได้รับการอนุมัติเป็นลายลักษณ์อักษรก่อน พร้อมกับมีการอ้างอิงและกล่าวคำขอบคุณให้ถูกต้องด้วย
The authors are themselves responsible for their contents. Signed articles may not always reflect the opinion of University of Phayao. The articles can be reproduced and reprinted, provided that permission is given by the authors and acknowledgement must be given.