Literary Techniques through the Column "Kawee Kraward" in Matichon Weekly in The Year 2023

Authors

  • Santi Thipphana Faculty of Education and Human Development, Roi Et Rajabhat University

Keywords:

literary techniques, Kawee kraward, Matichon Weekly

Abstract

            The objective of this article was to analyze literary techniques through the column "Kawee Kraward"  in Matichon Weekly Magazine 2023 with 49 chapters. The results of the study showed that literary strategies in sound play can be classified into 3 issues: 1) Playing consonant rhyme found to have the most double consonant rhyme, followed by double consonant rhyme, double insertion consonant rhyme, car artificial consonant rhyme, double compound consonant rhyme, and car insertion consonant rhyme. 2) Playing vowel rhyme found that the most common was play rhyme, vowel inserts and yoke, play touch vowel insert yoke, ยlay rhyme with comparable vowel sounds and play two rhyme vowels side by side. 3) Tonal rhyme play, only 6 stanzas and 7 words were found. In terms of literary techniques in wordplay, it was found that wordplay was the most semantic, wordplay with overlapping sounds, phrase replay an imaginary play on words, text word replay, synonym play, replay words in a Yom Mok manner, homophone play English wordplay, profanity replay or Uppas, refer to Thai idioms, play on acronyms, play on words, replay on words, repeat 1 word at the beginning of the paragraph, the most repeat the 3 words at the beginning of the paragraph, repeat 2 words at the beginning of a paragraph and repeat 4 words at the beginning of a paragraph. As for literary Techniques in the use of visual stylistics, it was found that metaphorical stylistics were used the most, followed by metaphors, hyperboles phonetic, antithetical, personological, abstract, and anti-pathological, respectively. The literary Techniques mentioned above made the poem melodious, stronger emphasis on words, and makes the readers feel emotionally attached to the poem as well.

References

กิตติมา จันทร์ลาว. (2555). วิเคราะห์กวีนิพนธ์ของสถาพร ศรีสัจจัง. วิทยานิพนธ์ ศิลปศาสตรมหาบันฑิต สาขาวิชาภาษาไทย.

กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ.

กิตติศักดิ์ คงคา. (2566). ฉันเขียนจดหมายถึงนายมาห้าสิบปีแล้ว. มติชนสุดสัปดาห์, 43(2253), 53.

กีรติ ธนะไชย. (2551). บุหงาหอมร่วงฟ้าในป่าแก้ว ฉันทลักษณ์จากวรรณคดีถึงกวีนิพนธ์ไทยสมัยใหม่. กรุงเทพฯ: จุฬาลงกรณ์

มหาวิทยาลัย.

กุสุมา รักษมณี. (2549). การวิเคราะห์วรรณคดีไทยตามทฤษฎีวรรณคดีสันสกฤต (พิมพ์ครั้งที่ 2). กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์ธรรมสาร.

กรวิก อุนะพำนัก. (2566). เรายังเป็นเพื่อนกันไหม?. มติชนสุดสัปดาห์, 44(2258), 56.

คมสัน วิเศษธร. (2566). สีอะไร. มติชนสุดสัปดาห์, 43(2214), 56.

จิราภพ ทวีสูงส่ง. (2567). ชวนรู้จัก 5 กวีนิพนธ์ไทย ผู้สั่นสะเทือนหัวใจด้วยภาษา. สืบค้นเมื่อ 29 เมษายน 2567, จาก

https://www.thaipbs.or.th/now/content/953

จิตรลดา สุวัตถิกุล. (2554). วรรณคดีวิจารณ์แนวสุนทรียศาสตร์ (พิมพ์ครั้งที่ 5). นนทบุรี: มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช.

ชิตะวา มุนินโท. (2566). เทอญ. มติชนสุดสัปดาห์, 43(2213), 56.

โชคชัย บัณฑิต. (2566). ขั้ว. มติชนสุดสัปดาห์, 43(2222), 56.

โชคชัย บัณฑิต. (2566). สุญญการณ์. มติชนสุดสัปดาห์, 43(2241), 56.

โชคชัย บัณฑิต. (2566). ในลมหนาว. มติชนสุดสัปดาห์, 44(2261), 56.

ซะการีย์ยา อมตยา. (2566). ดอกไม้เพลิงมูโนะ. มติชนสุดสัปดาห์, 43(2243), 56.

ทวีสิทธิ์ ประคองศิลป์. (2566). 5 มีนาคม: วันนักข่าว. มติชนสุดสัปดาห์, 43(2220), 56.

ธเนศ เวศร์ภาดา. (2549). หอมโลกวรรณศิลป์การสร้างรสสุนทรีย์แห่งวรรณคดีไทย. กรุงเทพฯ: ปาเจรา.

นายทิวา. (2566). ...สิ่งศักดิ์สิทธิ์ของแม่บ้าน. มติชนสุดสัปดาห์, 44(2255), 56.

นิศาชล สาตรา. (2542). แนวคิดและภาพสะท้อนทางสังคมจากร้อยกรองร่วมสมัยในหนังสือพิมพ์มติชนสุดสัปดาห์

ช่วง พ.ศ. 2531-2540. วิทยานิพนธ์ การศึกษามหาบัณฑิต มหาสารคาม: มหาวิทยาลัยมหาสารคาม.

นิตยา แก้วคัลณา. (2566). กวีนิพนธ์ไทยร่วมสมัย: แนวคิดเรื่องการสืบสรรค์กับการสร้างงานของกวี. วารสารศิลปศาสตร์

มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์, 23(2), 162-187.

นรพัลลภ ประณุทนรพาส. (2566,กรกฎาคม). ฤดีดวงสีใด. มติชนสุดสัปดาห์, 43(2238), 56.

ในเมือง รักเสรี. (2566). ลักยิ้ม. มติชนสุดสัปดาห์, 43(2246), 57.

ในเมือง รักเสรี. (2566). โองการออนไลน์. มติชนสุดสัปดาห์, 44(2262), 56.

ปนัดดา คำมาโฮม และสารภี ขาวดี. (2564). กลวิธีการประพันธ์ในกวีนิพนธ์ของพรชัย แสนยะมูล. วารสารวิวิธวรรณสาร,

(2), 255-281.

ฝุ่นฟ้า ธุลีดิน. (2566). ใครเจ้าของ. มติชนสุดสัปดาห์, 43(2247), 56.

พุทธิ์นันทะ ผลชัยอรุณ. (2566). หรือเพียงความไร้สาระ. มติชนสุดสัปดาห์, 43(2226), 56.

พุทธิ์นันทะ ผลชัยอรุณ. (2566). ในภาพฝันของราษฎร. มติชนสุดสัปดาห์, 43(2231), 56.

เพชร ปราการ. (2566). คนที่เท่าเทียม. มติชนสุดสัปดาห์, 43(2219), 56.

เฟืองเขียว เกี้ยวบุหลัน. (2566). ไม่ยอมให้คุณเป็นดวงอาทิตย์ของใคร. มติชนสุดสัปดาห์, 43(2232), 56.

เฟืองเขียว เกี้ยวบุหลัน. (2566). ไม่มีพระเจ้าองค์ใดอยู่ในนั้น. มติชนสุดสัปดาห์, 44(2257), 56.

ภาณุพงษ์ คงจันทร์. (2566). ไข่ต้มแก้บน. มติชนสุดสัปดาห์, 43(2224), 56.

มูบารัด สาและ. (2566). ยโส. มติชนสุดสัปดาห์, 43(2233), 56.

มูบารัค สาและ. (2566). เรือ. มติชนสุดสัปดาห์, 43(2242), 56.

แม่น้ำ เรลลี่. (2566). เรายอมจำนน...เพราะว่า. มติชนสุดสัปดาห์, 43(2217), 56

รอนฝัน ตะวันเศร้า. (2566). ถ้อยคำเร่ร่อน. มติชนสุดสัปดาห์, 43(2215), 56.

เรียม. (2566). อัญเชิญ. มติชนสุดสัปดาห์, 43(2240), 56.

ฤดี ณ หทัย. (2566). 40 ดีกรี นาปีนี้ดีแน่. มติชนสุดสัปดาห์, 43(2237), 57.

ฤดี ณ หทัย. (2566). กี่พรรษาแล้วที่ยังทุกข์ทน. มติชนสุดสัปดาห์, 43(2243), 56.

ลลิษา กระสินธุ์. (2564). กลวิธีการใช้ภาษาและเพื่อศึกษามโนทัศน์ทางสังคม ในบทเพลง ของ ณัฐวุฒิ ศรีหมอก (ฟักกลิ้ง ฮีโร่).

วิทยานิพนธ์ อักษรศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาภาษาไทยเพื่อการพัฒนาอาชีพ. นครปฐม: มหาวิทยาลัยศิลปากร.

วัชรินทร์ จันทร์ชนะ. (2566). ประชาธิปไตย....มติชนสุดสัปดาห์, 43(2223), 56.

สถานีโทรทัศน์ไทยพีบีเอส (Thai PBS). (2566). ประมวลภาพเหตุการณ์ "15 ข่าวเด่น" ในประเทศปี 2566. สืบค้นเมื่อ 29

เมษายน 2567, จาก https://www.thaipbs.or.th/news/content/335156

สันติ ทิพนา. (2566). โวหารภาพพจน์และรสวรรณคดีในกวีนิพนธ์ เรื่อง ฝูงนกเหนือวิหาร ของ โชคชัย บัณฑิต. วารสารมหาวิทยาลัย

ราชภัฏร้อยเอ็ด, 17(3), 163-175.

สันติ ทิพนา. (2558). ปรากฏการณ์ทางสังคมและกลวิธีการนำเสนอเรื่องสั้นในนิตยสารรายสัปดาห์ ปีพุทธศักราช 2555.

วิทยานิพนธ์ ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาภาษาและวรรณกรรมไทย. มหาสารคาม: มหาวิทยาลัยราชภัฏ

มหาสารคาม.

สริยกานต์ ยี่เก็งเอี่ยม. (2564). กลวิธีทางวรรณศิลป์และภาพความเป็นอื่นในกวีนิพนธ์ของอังคาร จันทาทิพย์. วารสารมนุษยศาสตร์

และสังคมศาสตร์มหาวิทยาลัยราชภัฏอุบลราชธานี, 12(2), 225-241.

สุจิตรา จงสถิตย์วัฒนา. (2558). เจิมจันทน์กังสดาล ภาษาวรรณศิลป์ในวรรณคดีไทย. กรุงเทพฯ: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

สุนันท์ ภัคภานนท์. (2558). การเล่นคำ: สุนทรียภาพในบทเพลงของศรีสวัสดิ์ พิจิตรวรการ. วารสารวิชาการ มหาวิทยาลัย

หอการค้าไทย, 35(4), 180-193.

สุไฮมี. (2566). เหล่าเด็กชายที่สร้างทางเดินไปถึงดวงจันทร์. มติชนสุดสัปดาห์, 43(2216), 56.

อรรถสิทธิ์ สมจารี. (2566). รุ่งอรุณแห่งปี. มติชนสุดสัปดาห์, 43(2221), 64.

อรทัย สุขจ๊ะ และกุลธิดา ทองเนตร. (2565). กลวิธีการใช้ภาษาในบทเพลงลูกทุ่งที่ขับร้องโดยศิลปินไม้เมือง. วารสารอักษราพิบูล,

(2), 51-68.

Downloads

Published

2024-08-30

How to Cite

Thipphana, S. (2024). Literary Techniques through the Column "Kawee Kraward" in Matichon Weekly in The Year 2023. Journal of Roi Et Rajabhat University, 18(2), 56–74. Retrieved from https://so03.tci-thaijo.org/index.php/reru/article/view/275001

Issue

Section

Research Articles