Femininity and Masculinity in Male Drama Performance: Krai Thong

Authors

  • Anantasak Phonkaewket Faculty of Education, Roi Et Rajabhat University
  • Eam Armartmoonthree Faculty if Education, Mahamakut Buddhist University Roi Et Campus

Keywords:

Femininity, Masculinity, Male Drama Performance: Krai Thong

Abstract

  The objective of this study aimed to study femininity and masculinity in male drama performance: Krai Thong which was in the royal writing of Phrabat Somdet Phra Buddha Loetla Nabhalai (Rama II).
This research was a qualitative research, presenting data in a descriptive analysis using the concept of femininity and masculinity of Doyle. The research results found that femininity were 1) focusing on appearance, in which the story was essentially about Vimala’s expressions, 2) being sensitive and paying attention
to others, in which the sensitivity happened to both women and men; Vimala and Krai Thong,
3) getting others’ negative actions, in which Krai Thong mostly did to Vimala, 4) being a flawless woman,
in which the protagonist of the story is Vimala, and 5) being meaningful for several femininities, which was particularly Vimala who had gender diversity.

  As for the results of masculinity found that 1) not being like female, in which Krai Thong did not act like a female, but lechery, 2) being successful, in which Krai Thong was able to succeed in subduing Chalawan, King of Crocodiles, 3) being aggressive, in which Krai Thong was the most aggressive towards Vimala, 4) having sex appeal, which can be seen that Krai Thong had a lot of wives, and 5) being self-confident, which can be seen that Krai Thong bravely volunteered for fighting with the fierce Chalawan.

References

กาญจนา แก้วเทพ. (2545). ความเรียงว่าด้วยสตรี และวัฒนธรรมศึกษา. กรุงเทพฯ: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

ดิษยทรรศน์ ศรีบุญเรือง. (2557). ศึกษาการนำเสนอภาพความเป็นชายและความเป็นหญิงในคัมภีร์อรรถกถาธรรมบท. วิทยานิพนธ์ ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาภาษาไทย. ขอนแก่น: มหาวิทยาลัยขอนแก่น.

พริศรา แซ่ก้วย. (2544). สถานะสตรีศึกษา: หน้าชาตินิยมในสตรีศึกษาไทยรายงานความล้มเหลวในการทบทวน. เชียงใหม่: ธนบรรณาการพิมพ์.

พระราชนิพนธ์ในพระบาทสมเด็จพระพุทธเลิศหล้านภาลัย. (2513). บทละครนอกเรื่องไกรทอง. กรงเทพฯ: ศึกษาภัณฑ์พาณิชย์.

มีโชค ราษฎรานุวัต. (2544). การต่อรองทางเพศสภาพในนิตยสารผู้หญิงผู้หญิงและผู้ชาย. วิทยานิพนธ์ นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชานิเทศศาสตร์. กรุงเทพฯ: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

Bernard, A. E. (1984). A Study of Role of the Senior High School Principal as Instruction Leader, Dissertation Abstract International, 45(04), 994-A.

Humm, M. (1999). The Dictionary of Feminist Theory. Essex: Prentice Hall.

Jackson, P.A. and Cook, N.M. (Eds.). (1999). Genders and Sexualities in Modern Thailand. Chiang Mai: Silkworm Books.

Downloads

Published

2022-12-31

How to Cite

Phonkaewket, A., & Armartmoonthree, E. (2022). Femininity and Masculinity in Male Drama Performance: Krai Thong. Journal of Roi Et Rajabhat University, 16(3), 29–42. Retrieved from https://so03.tci-thaijo.org/index.php/reru/article/view/247757

Issue

Section

Research Articles