An Analysis of Social Reflections in Thai and Lao Blessings and Chants
Keywords:
Social reflections, Blessings and Chants, Thai CultureAbstract
The objectives of this research were 1) to study social reflections on beliefs presented
in blessings and chants of Lanna and Lan Chang cultures, 2) to examine the social reflections on ways
of life in the blessings and chants of the two cultures, and 3) to study the social reflections on values appearing in the blessings and chants of the two cultures. The research employed qualitative method. Data collection covered 63 blessings and chants of the Lanna culture in Thailand and 60 blessings
and chants of the Lan Chang culture in Laos
The findings of the research could be divided into three categories.
- Social reflections on beliefs: Those beliefs were in souls, ghosts, belief, sacred spirits, hell, heaven, auspiciousness, inauspiciousness, and law of karma. Both of the cultures shared these beliefs
in common. However, the obvious difference among them was numbers of souls. There were 32 souls found in the Lanna culture in Thailand whereas there were 30, 32, and 90 souls in the Lan Chang culture in Laos. - Social reflections on ways of life: Those ways of life included occupations, consumption, childcare, and interactions with neighbors. Those ways of life were similarities in both of the cultures which distinctively reflected all aspects in ways of rural life in the past.
- Social reflection on values: Those values were gratitude, honor, fame, wealth, costumes, respect for seniors and the elderly, and education. There were similarities in both of the cultures. On the other hand, the difference was the modern value in education inserted in the blessings and chants of the Lan Chang culture in Laos. This was due to the fact that the country allowed its people to study abroad.
References
กระทรวงศึกษาธิการ. (2507). ประวัติกระทรวงศึกษาธิการ 2435-2507. พระนคร: โรงพิมพ์คุรุสภา.
คึกฤทธิ์ พันธุ์วิไล. (2527). บทสู่ขวัญจากอำเภอลับแล จังหวัดอุตรดิตถ์. วิทยานิพนธ์ การศึกษามหาบัณฑิต สาขาวิชาภาษาไทย. กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ ประสานมิตร.
จักรกฤษณ์ อู่ตุ้ม. (2557). การวิเคราะห์บทสู่ขวัญตามวัฒนธรรมล้านนา จังหวัดอุตรดิตถ์. วิทยานิพนธ์ ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาภาษาไทย. พิษณุโลก: มหาวิทยาลัยนเรศวร.
ณัฐกานท์ ถือสมบัติ. (2559). ภาพยนตร์สารคดีจากพิธีกรรมสู่ขวัญข้าวของกลุ่มชาติพันธุ์ไทยลาว. วิทยานิพนธ์ ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาการวิจัยเพื่อพัฒนาท้องถิ่น. สุรินทร์: มหาวิทยาลัยราชภัฏสุรินทร์.
ดวงไช หลวงพะสี. (มปป). ความสัมพันธ์ลาว-ไทย ความขัดแย้งในอดีตและการร่วมมือในปัจจุบัน. เชียงราย: มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงราย.
ทัศวรรณ วงค์บุญมา. (2558). การวิเคราะห์บทสู่ขวัญตำบลทุ่งฮั้ว อำเภอวังเหนือ จังหวัดลำปาง. วิทยานิพนธ์ ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาภาษาไทย. พะเยา: มหาวิทยาลัยพะเยา.
ประคอง นิมมานเหมินท์. (2521). ขวัญและคำเรียกขวัญ. เชียงใหม่: โรงพิมพ์เจริญวิทย์การพิมพ์.
ประคอง นิมมานเหมินท์. (2558). ความรู้เบื้องต้นเกี่ยวกับภาษาไทยถิ่นเหนือ. กรุงเทพฯ: สำนักงานราชบัณฑิตยสภา.
ประเวศ วะสี. (2547). การพัฒนาต้องเอาวัฒนธรรมเป็นตัวตั้ง (พิมพ์ครั้งที่ 2). กรุงเทพฯ: กระทรวงวัฒนธรรม.
ปรัชญา ปานเกตุ. (2558). ศัพทานุกรมวัฒนธรรมไทย. กรุงเทพฯ: สถาพรบุ๊คส์.
พิมพา ภักดี. (2550). การวิเคราะห์บทสู่ขวัญที่ใช้ในอำเภอทุ่งช้าง จังหวัดน่าน. การศึกษาค้นคว้าแบบอิสระ ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาการสอนภาษาไทย. เชียงใหม่: มหาวิทยาลัยเชียงใหม่.
มณี พยอมยงค์. (2547). ประเพณีสิบสองเดือนล้านนาไทย (พิมพ์ครั้งที่ 5). เชียงใหม่: ส.ทรัพย์การพิมพ์.
พจนานุกรม ฉบับราชบัณฑิตยสถาน. (2556). พจนานุกรมฉบับราชบัณฑิตยสถาน พ.ศ. 2554 เฉลิมพระเกียรติพระบาทสมเด็จพระเจ้าอยู่หัวเนื่องในโอกาสพระราชพิธีมหามงคลเฉลิมพระชนมพรรษา 7 รอบ 5 ธันวาคม 2554. กรุงเทพฯ: ศิริวัฒนาอินเตอร์พริ้นท์.
รุจินาถ อรรถสิษฐ, อเนก ศิริโหราชัย และสมศิริ ยิ้มเมือง. (2548). ขวัญ : ขวัญชีวิตของคนไทย. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์องค์การรับส่งสินค้าและพัสดุภัณฑ์.
วราภรณ์ ดังก้อง. (2549). วิเคราะห์บทสู่ขวัญ จังหวัดแพร่. วิทยานิพนธ์ ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาภาษาไทย. พิษณุโลก: มหาวิทยาลัยนเรศวร.
วิเชียร เกษประทุม. (2545). นิทานพื้นบ้าน. กรุงเทพฯ: พัฒนาศึกษา.
วิไลวรรณ ขนิษฐานันท์. (ม.ป.ป.). วิวัฒนาการพิธีทำขวัญของคนไท. กรุงเทพฯ: สถาบันไทยคดีศึกษา มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.
ศิราพร ณ ถลาง. (2559). คติชนสร้างสรรค์ บทสังเคราะห์และทฤษฎี. กรุงเทพฯ: ศูนย์มานุษยวิทยาสิรินธร (องค์การมหาชน).
สงวน โชติสุขรัตน์. (2553). ประเพณีไทยภาคเหนือ (พิมพ์ครั้งที่ 3). กรุงเทพฯ: ศรีปัญญา.
สหภัส อินทรีย์. (2559). ความสัมพันธ์ระหว่างกรุงศรีอยุธยากับล้านนาและล้านช้าง 1893-2310. การประชุมทางวิชาการระดับชาติ “การวิจัยเพื่อพัฒนาอย่างยั่งยืน” ครั้งที่ 6 พ.ศ. 2560. 22-23 มิถุนายน 2560. โรงแรมรอยัล ริเวอร์ กรุงเทพมหานคร: มหาวิทยาลัยราชภัฏสวนสุนันทา. 315-329.
สายหยุด บัวทุม. (2559). เปรียบเทียบบทสู่ขวัญลาวกับบทสู่ขวัญอีสาน : โครงสร้างทางวรรณกรรมและบทบาทหน้าที่. ดุษฎีนิพนธ์ ศิลปศาสตรดุษฎีบัณฑิต สาขาวิชาภาษาไทย. พิษณุโลก: มหาวิทยาลัยนเรศวร.
หนานเต๋จา. (2546). ประเพณีลานนาไทยและพิธีกรรมต่างๆ. เชียงใหม่: ประเทืองวิทยา.
ຄຳຜຸນ ພິລາວົງສ໌. (2013). ວັດທະນະທຳແລະຮີດຄອງປະເພນີອັນດີງາມຂອງລາວ (ພິມຄັ້ງທີ 2). ນະຄອນຫຼວງວຽງຈັນ: ສຳນັກພີມແສງ ສຸວັນ.
ຈັນມີ ສິດທິມະໂນທຳ. (1999). ວັດທະນະທັມບູຮານລາວ. ນະຄອນຫຼວງວຽງຈັນ : ໂຮງພິມໝຸ່ມສາວ.
ດວງໄຊ ຫລວງພະສີ. (2001). ຄູ່ມືໄຫວ້ພຮະພາວະນາ ມຸງຄຸນຊີວິດແລະພຸທທະພິທີ. ນະຄອນຫຼວງວຽງຈັນ : ໂຮງພີມແຫ່ງລັດ.
ມະຫາສິຫາ ວີຣະວົງສ໌. (2014). ປະເພນີລາວ ການສູ່ຂວັນ ປະເພນີປະຕິບັດ ແຫ່ງການຕັ້ງຕົ້ນຊີວິດ. ນະຄອນຫຼວງວຽງຈັນ: ສຳນັກພີມ ດອກເກດ.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Roi Et Rajabhat University
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
บทความที่ได้รับการตีพิมพ์เป็นลิขสิทธิ์ของวารสารมหาวิทยาลัยราชภัฎร้อยเอ็ด
ข้อความที่ปรากฏในบทความแต่ละเรื่องในวารสารวิชาการเล่มนี้เป็นความคิดเห็นส่วนตัวของผู้เขียนแต่ละท่านไม่เกี่ยวข้องกับมหาวิทยาลัยราชภัฎร้อยเอ็ด และคณาจารย์ท่านอื่นๆในมหาวิทยาลัยฯ แต่อย่างใด ความรับผิดชอบองค์ประกอบทั้งหมดของบทความแต่ละเรื่องเป็นของผู้เขียนแต่ละท่าน หากมีความผิดพลาดใดๆ ผู้เขียนแต่ละท่านจะรับผิดชอบบทความของตนเองแต่ผู้เดียว