Choreoghraphy : Prelude Dance in Rajabhat Raruek

  • ธีรตา นุ่มเจริญ คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏพระนคร
  • ประจักษ์ ไม้เจริญ คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏพระนคร
  • สมชาย พูลพิพัฒน์ คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏพระนคร
  • รินทร์ลภัส ชินวุฒิกุลกาญจน์ คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏพระนคร
Keywords: Choreography, Prelude Dance, Rajabhat University

Abstract

Abstract

          The objective of creative research was to study the pattern and elements of the show and the creativity of the show. Creative approach with design was used for the choreoghraphy of  prelude dance RAJABHAT RARUEK. Using Qualitative Research , Researcher collected data from document included : observation, interview, Group discussion, Criticism  from the professional Key person. Quantitative Research was conducted from the questionnaire and opinion was surveyed from 13 samples who were lacturer of Rajabhat University. The show was performed in public and surveyed the views of 400 samples.      

          The research found that CHOREOGHRAPHY : PRELUDE DANCE IN RAJABHAT RARUEK was the specific show which started before main show or it was able to show specifically. The Result of creation provided 5 The origins of the show, it is the show for recapture in the Compassion of His Majesty King Bhumibol Adulyadej (king Rama IX). He gave the name rajabhat and to contribute the royal seal of himself For University seal. This show devided into 4 parts of the show. Part 1 was the show for recapture in the Compassion of His Majesty King Bhumibol Adulyadej (king Rama IX), Part 2 aimed to explain about the meaning of the royal seal as University seal, Part 3 described about the symbolic colors of University as      5 colors and Part 4 is developed for showing the intention of His Majesty King Bhumibol Adulyadej (king Rama IX) as Rajabhat University is the institution for Development the local of Thailand. The music and song is created from concept of the show. Performed by Thai instruments, the costume created from Brahmin, this show has 5 pairs of performers both male and female, and the last the creation is the dance in the form of Thai classical dance that used major dance and the connect dance from words of dance for the explain from song.

          The result of criticism  from the 3 professional key person. The CHOREOGHRAPHY : PRELUDE DANCE IN RAJABHAT RARUEK composed of dance and song related to background and the creation can communicate clearly, the costume appropriate. The opinion of lecturer of university as 13 samples the findings showed that the average lavel of overview satisfaction was very high ( =4.40, S.D=0.70) and The opinion of audiences derived from 400 samples and the findings showed that the average lavel of overview satisfaction was very high (  =4.39, S.D=0.89)

Downloads

Download data is not yet available.

References

ฉันทนา เอี่ยมสกุล. (2549). ตามรอยครูสู่ “ฉุยฉายยูงทอง”. ใน ศิลปกรรมสาร, 2 (1), 7-16, สืบค้น 9 กันยายน 2561, จาก http://www.fineart.tu.ac.th/index.php/th/ fa-journal-2-1/
168-journal-y2-1-2
ณรงค์ฤทธิ์ เชาว์กรรม. (2557). ละครเบิกโรง เรื่องดึกดำบรรพ์พระราชนิพนธ์ในพระบาทสมเด็จพระมงกุฎเกล้าเจ้าอยู่หัว ชุด พระคเณศร์เสียงา: คุณธรรม จริยธรรมและค่านิยม (วิทยานิพนธ์
ปริญญามหาบัณฑิต). กรุงเทพฯ: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
ธรากร จันทนะสาโร. (ม.ป.ป.). นาฏยประดิษฐ์. วารสารวิชาการมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏบ้านสมเด็จเจ้าพระยา. 151-158, สืบค้น 9 กันยายน 2561 จาก
http://human. bsru.ac.th/ejournal/index.php
ธีรตา นุ่มเจริญ. (ผู้ถ่ายภาพ). (2561). การแต่งกายของนักแสดงแต่ละสี [ภาพถ่าย]. กรุงเทพฯ: คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏพระนคร
----------. (2561). การแต่งกายตัวพระ [ภาพถ่าย]. กรุงเทพฯ: คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏพระนคร.
----------. (2561). การแต่งกายตัวนาง [ภาพถ่าย]. กรุงเทพฯ: คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏพระนคร.
----------. (2561). ท่าขอเดชะ [ภาพถ่าย]. กรุงเทพฯ: คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏพระนคร.
ประเสริฐ สันติพงษ์. (2545). กระบวนท่ารำของรามสูรในการแสดงเบิกโรงละครใน.(วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต). กรุงเทพฯ: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
Published
2018-12-24
Section
บทความวิจัย