Performance Methods of Sa Law by Kru Prommate Subhasri

  • ตั้งปณิธาน อารีย์ วิทยาลัยการดนตรี มหาวิทยาลัยราชภัฏบ้านสมเด็จเจ้าพระยา
Keywords: Salow, Performance Methods, Kru Prommate Subhasai, Salow, Kru Prommate Subhasai, Performance Methods

Abstract

Abstract

        This article aims to present the performing techniques of Salaw by Prommaet Subhasri, including his profile related to folk music in the North of Thailand. In this study, the researcher explored playing rules and analyzed the techniques for playing two songs, Tai and Sri Muang. It is found that that the songs contain unique styles and common techniques are swiping the finger at the "Mi (M) note" by using the middle finger to go for the "Mi (M) note", swiping the finger at the "high Re note" and use the little finger swipe from the "high Mi note", and move up to the "high Re note". The same cycle is repeated throughout the music. Such cycle presents the outstanding techniques and expresses the feelings in the song. The methods also include ways to use a Salaw bow in order to play the instrument finely. Subhasri’s knowledge transfer process focuses on conventional instruction method, which is explaining and demonstrating steps by steps of the lessons including sitting posture, ways to catch a bow, patterns of melody playing, methods for playing with clear sound, swiping techniques, and finger trilling techniques, all of which are expected to benefit those who are interested.

Downloads

Download data is not yet available.

References

กิตชัย ส่องเนตร. (2554). การสืบทอดสะล้อในวัฒนธรรมดนตรีล้านนา (วิทยานิพนธ์ปริญญาดุษฎีบัณฑิต). นครปฐม: มหาวิทยาลัยมหิดล.
ขำคม พรประสิทธิ์. (2549). วัฒนธรรมการบรรเลงดนตรีไทย ภาคเหนือ :รายงานผลการวิจัย. กรุงเทพฯ: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
ณรงค์ สมิทธิธรรม. (2545). ดนตรีพื้นบ้าน คนเมืองเหนือ. ลำปาง: สำนักศิลปวัฒนธรรม มหาวิทยาลัยราชภัฏลำปาง.
ศรชัย เต็งรัตน์ล้อม. (2547). ซึง 6 สาย ตำบลทุ่งกว๋าว อำเภอเมืองปาน จังหวัดลำปาง(วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต). กรุงเทพฯ: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
----------. (2547). ศิลปะทางเพลงพื้นบ้านภาคเหนือ. ลำปาง: สำนักศิลปวัฒนธรรม มหาวิทยาลัยราชภัฏลำปาง.
วัชระ โสฬสพรหม. (2555). ลักษณะและระบบเสียงสะล้อ ซึง กรณีศึกษา ครูโกวิท สุขประเสริฐ (วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต). เชียงใหม่: มหาวิทยาลัยพายัพ.
สิปปวิชญ์ กิ่งแก้ว. (2555). ซอล่องน่าน. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์มหาวิทยาลัยศิลปากร.
สุคำ แก้วศรี. (2545). คู่มือการฝึกหัดดนตรีพื้นบ้านล้านนา (สะล้อ ซอ ซึง). โรงเรียนดนตรีและนาฏศิลป์กาสะลองคำ.
----------. (2553). สะล้อและซึง : ภูมิปัญญาดนตรีพื้นบ้านล้านนา (วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต). เชียงราย: มหาวิทยาลัยแม่ฟ้าหลวง.
อดิศร สวยฉลาด. (2557). วิธีการบรรเลงสะล้อสามสายของผศ.ศรชัย เต็มรัตน์ล้อม (วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต). กรุงเทพฯ: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
เอกชัย สอนศรี. (2546). ซึงในวัฒนธรรมดนตรี จังหวัดเชียงใหม่ (วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต). กรุงเทพฯ: วิทยาลัยดุริยางคศิลป์ มหาวิทยาลัยมหิดล.
Published
2018-12-24
Section
บทความวิจัย