TEIBO: SEXUAL DIVERSITY AND EXISTENCE OF REUM MA MUAD ACTIVITIES OF THAI-KHMER ETHNIC GROUP ENTREPRENEURS AMID THE COVID-19 PANDEMIC

Authors

  • Tachapon Tongterm sisaket rajabhat university
  • Pitak Meedee Sisaket Rajabhat University
  • Jeeranan Kaewma Sisaket Rajabhat University

Keywords:

Sexual diversity, Reum Ma Muad, Thai-Khmer ethnic group, Local medicine, Covid-19

Abstract

The globalization flow has been changing social and culture readily, especially the acceptance of social diversity and multicultural are the part in daily routine.  The objectives of the study were to study the role of LGBT group and the perspective among the Thai-Khmer ethnic group toward the role of LGBT in Reum Ma Muad. The research methodology was qualitative research by using documentary research, in-depth interviews, and participant observation. A target area was selected using purposive selection by selecting villages where Thai-Khmer ethnic group live massively and there is evidence of Reum Ma Muad organizing continuously. From the selection, there are six villages in Sisaket Province. The number of informants which create the data saturation was 139. Content analysis was applied for data analysis.

Results from the study show that 1. the outstanding role of LGBT in Reum Ma Muad consisted of two roles which were Ma Muad teacher (activity moderator) and Ma Muad medium (co-dancer) and they have been participating in the rite more and more. 2. The charismatic authority of LGBT who performed in Reum Ma Muad was the important factor to accept the role of LGBT among Thai-Khmer ethnic. There was no difference of the Reum Ma Muad performed by primary gender.

References

คุณวัฒน์ ดวงมณี และคณะ. (2561). การศึกษาอัตลักษณ์ทางวัฒนธรรมของชนสี่เผ่าในจังหวัดศรีสะเกษ (รายงานการวิจัย). พระนครศรีอยุธยา: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

เชิดศักดิ์ ฉายถวิล. (2550). ดนตรีประกอบการรักษาโรคด้วยกิจกรรมเรือมมะม๊วต ของกลุ่มชาติพันธุ์เขมร กรณีศึกษาพื้นที่จังหวัดศรีสะเกษ (รายงานการวิจัย). กรุงเทพฯ: สำนักงานคณะกรรมการวัฒนธรรมแห่งชาติ กระทรวงวัฒนธรรม.

ธันยพงศ์ สารรัตน์ และคณะ. (2563). พัฒนาการทางประวัติศาสตร์ อัตลักษณ์ ภูมิปัญญาท้องถิ่นบ้านกระเบา บ้านหนองบัว และบ้านจะกุด ตำบลโนนสูง อำเภอขุนหาญ จังหวัดศรีสะเกษ. วารสารพุทธมัคค์ ศูนย์วิจัยธรรมศึกษา สำนักเรียนวัดอาวุธวิกสิตาราม, 5(2), 105-120.

นฤพนธ์ ด้วงวิเศษ. (2563). แนวคิดเรื่อง ความหลากหลายทางเพศ ในกระบวนทัศน์วิทยาศาสตร์และสังคมศาสตร์. สืบค้น 16 พฤษภาคม 2565, จากhttp://ojslib3.buu.in.th/index. huso2 /view/7587

บริษัท บางกอก มีเดีย แอนด์ บรอดคาสติ้ง จำกัด. (2563). ชาวสุรินทร์ ทำพิธีโบราณรำแม่มด ไล่โควิด-19. สืบค้น 16 พฤษภาคม 2565, จากhttps://www.pptvhd36.com/news

ปรานี วงษ์เทศ. (2544). เพศและวัฒนธรรม. กรุงเทพฯ: ศิลปวัฒนธรรม.

พิมลพรรณ อิศรภักดี. (2558). ต่างวัยต่างทัศนะต่อความหลากหลายทางเพศในสังคมไทย. กรุงเทพฯ: สถาบันวิจัยประชากรและสังคม มหาวิทยาลัยมหิดล.

มหาวิทยาลัยวลัยลักษณ์. (2558). INDONESIA'S SEX GENDER SEXUALITY. สืบค้น 16 พฤษภาคม 2565, จาก https://sgsindonesian.wordpress.com

ยศธร ไตรยศ. (2559). นัต : พลังศรัทธาของมวลชน. สืบค้น 16 พฤษภาคม 2565, จาก https://www.thairath.co.th/lifestyle/woman/661006

ศรีศักร วัลลิโภดม. (2559). เพศและวัฒนธรรม ตำราอมตะ มานุษยวิทยาไทย. สืบค้น 16 พฤษภาคม 2565, จาก https://www.matichon.co.th/entertainment/arts-culture/news_309423

ศิริกมล สายสร้อย. (2551). เขมรในอรัญประเทศ. สระแก้ว: โรงเรียนอรัญประเทศ.

อุทิศ ทาหอม และสุนันท์ เสนารัตน์. (2561). การประยุกต์ใช้ทุนทางวัฒนธรรมกับการพัฒนาชุมชนท้องถิ่นอีสาน. วารสารวนัมฎองแหรกพุทธศาสตรปริทรรศน์, 5(1), 15-24.

Humaira, J. & Anila, K. (2017). Myths about Hijras (Male-to-Female Transgender of Hijra Community): Role of Gender and Commonly Held Belief about Them. Foundation University Journal of Psychology, 1(4), 63-76.

Win Maung, Y. (2015). Bagan 37 Pagodas and 37 Nats. Mandalay: Cho Cho Myint.

Downloads

Published

2023-10-17

How to Cite

Tongterm, T., Meedee, P., & Kaewma, J. (2023). TEIBO: SEXUAL DIVERSITY AND EXISTENCE OF REUM MA MUAD ACTIVITIES OF THAI-KHMER ETHNIC GROUP ENTREPRENEURS AMID THE COVID-19 PANDEMIC. Journal of MCU Social Science Review, 12(5), 346–358. Retrieved from https://so03.tci-thaijo.org/index.php/jssr/article/view/263706