THE CRYSTAL CLUB: REFLECTIONS AND MORAL OF BUDDHISM

Authors

  • Phakrusopitpattanachot (Suphan Chotidhammo) Mahachulalongkornrajavidhayalaya University
  • Yueng Pannengpetch Mahachulalongkornrajavidhayalaya University

Keywords:

A reflection on Thai society, Improper haunts, Buddhism

Abstract

The Crystal Club is a large entertainment place where people who have money, influence and various positions in the country like to be the customers according to their own satisfaction until becoming a new cluster of the Covid-19 virus transmission which has spread throughout the country. If we look at it with neutral mind, it can be seen that it is not only Crystal Club where can open the entire services, but also there are other entertainment places. A number of similar entertainment places are located throughout Thailand, especially in major cities and nigh time attractions because it is a source of income and causing a massive flow of money of influencers. Therefore, these entertainment places become popular among general people to various ministers. From these reflections in Buddhism, the entertainment places are viewed as source of illusion or an unsuitable, wrong pasture area for the one who studies the Dhamma, propagates the Dhamma and the dhamma practitioners do not enter those places absolutely because it is an improper haunts to destroy own virtues and difficult to develop other morals, including the persons who enter those places are living in heedlessness that is inconsistent and unsuitable for Buddhists who believe in the symbol of Buddha's Dhamma.

References

กรุงเทพธุรกิจ. (2564). สนามมวย-บ่อน-เลานจ์ บทเรียนสกัดคลัสเตอร์ใหม่. สืบค้น 22 เมษายน 2564, จาก https://today.line.me/th/v2/article/oBZB96

จุฑาทิพย์ พรมวงศ์และคณะ. (2561). พฤติกรรมการใช้บริการผับและสถานบันเทิงรอบสถานศึกษาของนักศึกษามหาวิทยาลัยในเขตกรุงเทพมหานคร. วารสารบัณฑิตศึกษา มหาวิทยาลัยราชภัฏวไลยอลงกรณ์ ในพระบรมราชูปถัมภ์, 12(1), 26.

ชัยนาม นักไร่. (2545). อิทธิพลของผับต่อการมีเพศสัมพันธ์ของวัยรุ่น : ศึกษากรณีวัยรุ่นที่เคยไปใช้บริการผับย่านถนนอาร์ ซี เอ. (วิทยานิพนธ์ปริญญาศิลปศาสตรมหาบัณฑิต) กรุงเทพฯ: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

ผู้จัดการออนไลน์. (2564). มารู้จัก “คริสตัลคลับ” ผับหรูย่านทองหล่อ หนึ่งในต้นตอทำโควิด-19 ระบาดระลอก 3. สืบค้น 22 เมษายน 2564, จาก https://mgronline.com/onlinesection/detail/9640000033680

พระธรรมกิตติวงศ์ (ทองดี สุรเตโช). (2548). คำวัด. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์เลี่ยงเซียงเพื่อพุทธศาสตร์.

พระมหาบุญส่ง สิริภทฺโท (ธูปจันทร์). (2559). บทวิจารณ์หนังสือเรื่อง การจัดการเกี่ยวกับอบายมุขในสังคมไทยปัจจุบัน : แนวคิดทางพระพุทธศาสนาเขียนโดย ชวโรฒน์ วัลยเมธี. วารสารพุทธจิตวิทยา, 1(1) 115.

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

สนธิ ลิ้มทองกุล. (2564). ตร.ลงตรวจคริสตัลคลับ-เอมเมอรัลด์ผับ เก็บหลักฐานเพิ่มเติม. สืบค้น 22 เมษายน 2564, จาก https://sondhitalk.com/detail/9640000036245

สุภีร์ ทุมทอง. (2559). ความไม่ประมาท. กรุงเทพฯ: ห้างหุ้นส่วนจำกัด ภาพพิมพ์.

Tachochavalit, S. (2564). กดดันจากความกังวลคลัสเตอร์ทองหล่อ. สืบค้น 22 เมษายน 2564, จาก https://www.th.rhbtradesmart.com/th/images/articles/research_center/download/dailydirection/pdf_th/2021/04/0407_market%20comments%20thailand.pdf

Downloads

Published

2021-09-19

How to Cite

(Suphan Chotidhammo), P. ., & Pannengpetch, Y. . (2021). THE CRYSTAL CLUB: REFLECTIONS AND MORAL OF BUDDHISM. Journal of MCU Social Science Review, 10(3), 394–403. Retrieved from https://so03.tci-thaijo.org/index.php/jssr/article/view/252064