Buddhist psychology encourages young people to see the true value in their own lives and society

Authors

  • Thanyaras Thanawatapichatchot Independent Academic, No. 31, Exclusive Village, Soi Ramkhamhaeng 108, Ramkhamhaeng Road, Saphan Sung Subdistrict, Saphan Sung District, Bangkok.
  • Suwatsan Ragkhanto Department of Psychology, Faculty of Humanities, Mahachulalongkornrajavidyalaya University

Keywords:

Buddhist Psychology, Empowerment, Child, Youth, Life Value

Abstract

            Today’s society is competing for progress in various materialistic areas, but lacks in morality, which means principles for living life. Related to morality & ethics such as honesty, kindness, duteous gratitude, it makes humans happy & comfortable physically, but has mental problems. The more society develops, the more problems the human mind has. It can be seen that modern’s teenager. Running too much in the world of technology, until forgetting the foundations of the original nature. Buddhist psychology is therefore a body of knowledge. That makes every teenager clearly understand the working process of the nature of the mind. Therefore, it is essential to make youth Able to understand & realize the power of one’s own mind through Buddhist psychology. In things around In order not to be attached to wrong values or listen to or consume false news & still be able to lead a happy life. Having a strong willpower is an important part. It’s like having good immunity. That will help the new generation of teenager to be able to adapt in the face of various situations very well. And have the ability to solve problems, see problems inner & outer strength, There are principles of Buddhist psychology or Buddhist Dhamma used to strengthen the mind, such as the 5 basic powers of Kalyanamitra Dhamma. Both of these principles are the basis for understanding reason. There is a principle to live life in the right way. Have a good quality of life.

References

กมลาศ ภูวชนาธิพงศ์. (2563). ผลการใช้กิจกรรมการพัฒนาตนเพื่อเสริมสร้างสุขชีวีวิถีพุทธสำหรับเยาวชนในศูนย์การเรียนรู้พระพุทธศาสนาและการพัฒนาสังคมวัดสุทธิวราราม. วารสารสังคมศาสตร์และมานุษยวิทยาเชิงพุทธ, 5(3), 41.

กรมสุขภาพจิต. (2563). แนวทางการดูแลสุขภาวะด้านจิตใจ (พิมพ์ครั้งที่ 1). กรุงเทพฯ: บียอนด์ พับลิสชิ่ง.

จิรกิตต์ภรณ พิริยสุวัฒน์. (2019). จิตวิทยาในพระไตรปิฎก (พิมพ์ครั้งที่ 3). เลย: บ้านนาอ้อ.

ชมพูนุท ศรีจันทร์นิล. (2552). จิตวิทยาแนวพุทธ : แนวทางเพื่อการเยียวยาและพัฒนาจิตใจมนุษย์. วารสารวิชาการมหาวิทยาลัยหอการค้าไทย, 29(4), 188-208.

ปริญญา ชะอินวงษ์. 2563). การถูรังแกผ่านโลกไซเบอร์และความเสี่ยงต่อการฆ่าตัวตายในเยาวชน. วารสารการพยาบาลจิตเวชและสุขภาพจิต, 34(3), 133.

พระธรรมกิตติวงศ์ (ทองดี สุรเตโช). (2551). พจนานุกรมเพื่อการศึกษาพุทธศาสน์ (พิมพ์ครั้งที่ 3). กรุงเทพฯ :ธรรมสภาและสถาบันบันลือธรรม.

พระธรรมมงคลญาณ (พระอาจารย์ วิริยังค์ สิรินธโร). (2556). โยนิโสมนสิการ วิธีคิดตามหลักพุทธธรรม (พิมพ์ครั้งที่ 24). ฉบับข้อมูลคอมพิวเตอร์.

พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ.ปยุตฺโต). (2559). พจนานุกรมพุทธศาสน์ ฉบับประมวลศัพท์ (ชำระ-เพิ่มเติม ช่วงที่ 1) (พิมพ์ครั้งที่ 27). กรุงเทพฯ : โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

“_________”. (2563). พุทธธรรม (ฉบับปรับขยาย) (พิมพ์ครั้งที่ 54). กรุงเทพฯ: ผลิธัมม์.

“_________”. (2556). โยนิโสมนสิการ วิธีคิดตามหลักพุทธธรรม (พิมพ์ครั้งที่ 24). ฉบับข้อมูลคอมพิวเตอร์.

พระมหาวุฒิชัย วชิรเมธี. (2553). 7 สิ่งมหัศจรรย์ของชีวิต 7 หลักคิดเพื่อความสุข. กรุงเทพฯ: สถาบันวิมุตตยาลัย.

ยุทธนา พูนเกิดมะเริง และ พระสิทธิศักดิ์ พรมสิทธิ์. (2563). กัลยาณมิตรกับการพัฒนาคุณภาพชีวิตตามแนวทางพระพุทธศาสนา. วารสารมหาจุฬานาครทรรศน์, 7(10), 197-208.

รายงานสุขภาพคนไทย. (2563). ภาวะซึมเศร้าของเด็กและเยาวชน:จะช่วยอย่างไร?. นครปฐม: มหาวิทยาลัยมหิดล.

เริงชัย หมื่นชนะ.(2558). ระบบและทฤษฎีพุทธจิตวิทยา. วารสารมหาจุฬาวิชาการ, 2(1), 62-79

สมเด็จพระพุทธโฆษาจารย์ (ป.อ. ปยุตฺโต), 2562). จากจิตวิทยา สู่จิตภาวนา (พิมพ์ครั้งที่ 19). กรุงเทพฯ: มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย ในพระบรมราชูปถัมภ์.

สุเทพ ชิตยวงษ์. (2562). เด็กมีปัญหาสุขภาพจิตเยอะ สพฐ. ตื่นตัว จัดระบบดูแลจิตใจในโรงเรียนอย่างจริงจัง หลังพบตัวเลขเด็กโทร.ปรึกษาสายด่วนสุขภาพจิตอื้อ. สืบค้น 22 มกราคม 2566, จาก https://shorturl.asia/6NEpS

อัญมณี มณีนิล. (2563). ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อภาวะซึมเศร้าของวัยรุ่นตอนปลาย (วิทยานิพนธ์พยาบาลศาสตรมหาบัณฑิต). มหาวิทยาลัยบูรพา. ชลบุรี.

Coopersmith,S. (1981). The antecedents of self-esteem. Palo Alto. CA: Consulting Psychologists Press.

Grotberg H.E. (2005). Resilience for Tomorrow. International Council of Psychologists Convention.Brazil: Iguazu.

Ngamchat, A. (2013). Buddhist psychology in the Tripitaka (1st ed.). Bangkok: Phimsuay.

Wolin, JS & Wolin, S. (2010). The Resilient Self: How Survivors of Troubled Families Rise above Adversity. New York: Random House Digital, Inc.

Angela Duckworth. (2016). Grit: The Power of passion and Perseverance. New York: An Imprint of Simon & Schuster Inc.

Jean Carpenter-Williams. (2017). Youth ThriveM. Promoting Youth Resilience. Washington, D.C: The center for the Study of Social Policy.

Downloads

Published

2023-12-28

How to Cite

Thanawatapichatchot, T., & Ragkhanto, S. . (2023). Buddhist psychology encourages young people to see the true value in their own lives and society. Journal of MCU Humanities Review, 9(2), 435–447. Retrieved from https://so03.tci-thaijo.org/index.php/human/article/view/271083