THE DEVELOPMENT OF LEARNING ACHIEVEMENT AND DRAMATIC SKILLS PHLENG RAM WONG MATTRATHAN BY USING THE TEACHING SET WITH ONLINE EDUCATIONAL GAMES FOR PRATHOMSUKSA 4 STUDENTS OF WAT PHUM RIANG SCHOOL

Main Article Content

Patcharaporn Suwannarat

Abstract

This research aimed to 1) Develop the academic achievement before and after learning of students by by using the teaching set with online educational games; 2) Develop the dramatic skills of Phleng Ram Wong Mattrathan by by using the teaching set with online educational games; and 3) Study the satisfaction of students towards learning by by using the teaching set with online educational games; The sample consisted of 31 grade 4 students of Wat Phum Riang School. The research design was a one group experimental research with the purposive selection method. The research instruments included the lesson plan using the online educational games teaching set on Phleng Ram Wong Mattrathan, the online educational games teaching set, the pre- and post-learning achievement test, the singing and dancing skill assessment form, and the student satisfaction assessment form. The statistics used for data analysis included the mean, standard deviation, and t-test. The results of the research found that: 1) The academic achievement after learning was higher than before learning with a statistical significance level of .05 2) The skill of singing the Phleng Ram Wong Mattrathan, “Ying Thai Jai Ngam”, was at a good level; and the skill of dancing the Phleng Ram Wong Mattrathan, “Ying Thai Jai Ngam”, was at a good level. 3) The satisfaction of students in Overall, fourth grade students have the highest level of satisfaction. Research suggestions: 1) Teaching and learning: teachers should prepare materials and equipment ready for convenience and sufficient for students. 2) Teaching and learning has a variety of activities for students to practice. Teachers must plan and be flexible with time appropriately so that students can practice activities and learn to the fullest.

Article Details

How to Cite
Suwannarat, P. . (2025). THE DEVELOPMENT OF LEARNING ACHIEVEMENT AND DRAMATIC SKILLS PHLENG RAM WONG MATTRATHAN BY USING THE TEACHING SET WITH ONLINE EDUCATIONAL GAMES FOR PRATHOMSUKSA 4 STUDENTS OF WAT PHUM RIANG SCHOOL. Journal of MCU Nakhondhat, 12(2), 49–60. retrieved from https://so03.tci-thaijo.org/index.php/JMND/article/view/284941
Section
Research Articles

References

กระทรวงศึกษาธิการ. (2551). หลักสูตรแกนกลางการศึกษาขั้นพื้นฐาน พุทธศักราช 2551. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์ชุมชนสหกรณ์การเกษตรแห่งประเทศไทย จำกัด.

กิ่งกาญจน์ บูรณสินวัฒนกูล. (2562). การพัฒนาสื่อการเรียนรู้บอร์ดเกมการศึกษาเพื่อส่งเสริมความสามารถการเรียนรู้ในรายวิชาพัฒนาการแบบเรียนภาษาไทยและความสุขในการเรียนรู้สำหรับนิสิตระดับปริญญาตรี. ใน รายงานการวิจัย. มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ.

คำรณ สุนทรานน์ และรจนา สุนทรานน์. (2559). โครงการวิจัยเรื่องทักษะกระบวนการสอนวิชานาฏศิลป์ไทยและดุริยางค์ไทยสอดคล้องตามหลักสูตรการศึกษาขั้นพื้นฐาน. ใน รายงานการวิจัย. มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี.

เจริญขวัญ โรจนพงศ์สถาพร. (2561). การพัฒนาชุดการเรียนตามแนวคิดคอนสตรัคติวิสต์ร่วมกับการใช้เทคโนโลยีการเรียนรู้แบบเคลื่อนที่ (Mobile Learning) เพื่อพัฒนาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนรายวิชาคณิตศาสตร์ เรื่อง เลขยกกำลัง ระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 โรงเรียนสวนกุหลาบวิทยาลัยธนบุรี. ใน รายงานการวิจัย. สำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน กระทรวงศึกษาธิการ.

ทิศนา แขมมณี. (2562). ศาสตร์การสอนองค์ความรู้เพื่อการจัดกระบวนการเรียนรู้ที่มีประสิทธิภาพ. (พิมพ์ครั้งที่ 23). กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

ปพิชญา วิชาสิทธิ์. (2564). การพัฒนาเกมออนไลน์เพื่อส่งเสริมผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาภาษาไทย เรื่อง คำที่มาจากภาษาต่างประเทศของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3. วารสารหลักสตูรและการสอน, 13(38), 25-31.

พรพิมล ใจกล้า. (2564). การพัฒนาเกมการศึกษา เรื่อง รูปร่าง รูปทรง วิชาทัศนศิลป์ของระดับชั้นประถมศึกษาปีที่ 3. ใน วิทยานิพนธ์การศึกษามหาบัณฑิต สาชาวิชาศิลปศึกษา. มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ.

ไพโรจน์ ทองคำสุก. (2549). ครูศิริวัฒน์ ดิษยนันทน์ ศิลปินแห่งชาติ ต้นแบบของศิลปินชั้นครูผู้ถ่ายทอดและสร้างสรรค์นาฏศิลป์ไทย. กรุงเทพมหานคร: กรมศิลปากร.

มนชนก รัตนจำนงค์. (2561). การพัฒนาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชานาฏศิลป์ด้วยรูปแบบการสอนแบบทางตรงผสมผสานทักษะปฏิบัติของเดวีส์ สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5. ใน วิทยานิพนธ์ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาการวิจัยและพัฒนาหลักสูตร. มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี.

รสสุคนธ์ เพ็ญเนตร. (2561). การพัฒนาทักษะปฏิบัตินาฏยศัพท์และภาษาท่าโดยใช้การเรียนรู้แบบกลุ่มร่วมมือเทคนิค TAI ร่วมกับแนวคิดการสอนปฏิบัติของแอร์โรว์ สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4. ใน วิทยานิพนธ์ครุศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาหลักสูตรและการเรียนการสอน. มหาวิทยาลัยราชภัฎมหาสารคาม.

เสาวรี ภูบาลชื่น. (2565). แนวทางการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ สาระนาฏศิลป์สำหรับนักเรียนระดับชั้นประถมศึกษาตอนต้น. วารสารมนุญศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหาสารคาม, 41(2), 131-145.

อภิเชษฐ์ ขาวเผือก. (2559). การพัฒนาเกมการศึกษาบนแท็บเล็ตโดยใช้เทคนิคช่วยจำเพื่อส่งเสริมความคงทนในการจำคำศัพท์ภาษาอังกฤษ สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 โรงเรียนวัดสะแกงาม. วารสารมหาวิทยาลัยศิลปากร, 9(2), 1416-1431.

Grambs, C. & Fitch, G. (1970). Modem Methods in Secondary Education. (3 rd.). United States of America: Holt Rinehart and Winston Inc.