SOVEREIGNTY IN BUDDHISM
Main Article Content
Abstract
Buddhism is the teachings of the Lord Buddha and the government of the Lord Buddha. In terms of the meaning of the teachings of the Lord Buddha, it means teaching oneself, teaching one's heart and others, with the main principles being ethics and morality. Both of these principles are of great benefit to society, administration and politics. Buddhist teachings are also beneficial to families, society and the world because Buddhism has ethics that are consistent and appropriate for people of all ages, statuses and levels of education in daily life sustainably through traditions, society and culture, including various problems that arise in the social context. Therefore, it plays an important role in politics and governance, being a connector for Buddhists to have love and unity, and a sense of belonging and awareness of having the same culture and nationality. Buddhism does not only promote ethics, but also promotes people in society to be equal without class, according to the principles of politics and governance, especially in the principles of morality, helping people in society live together peacefully, especially emphasizing self-development with a religion of rights and freedom. Buddhism believes that individuals in the nation have high potential and can be developed because they are human values. It plays an important role in shaping and teaching members of society to be aware of their roles and duties. Especially in politics and government, if Buddhists study the principles of Dhamma thoroughly and correctly, then their thinking will develop, their wisdom will be beneficial to the development of the country, and will lead to prosperity and universal peace.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
คำนึง ชัยสุวรรณรักษ์ และธีระพล บุญสร้าง. (2546). ประชาธิปไตยในวิถีชีวิตไทย. กรุงเทพมหานคร: หจก.วี เจ พริ้นติ้ง.
คูณ โทขันธ์. (2545). พุทธศาสนากับสังคมและวฒันธรรมไทย. กรุงเทพมหานคร: โอ.เอส. พริ้นติ้งเฮ้าส์.
จักร พันธ์ชูเพชร. (2537). การเมืองการปกครองไทย. กรุงเทพมหานคร: เวิลดเทรด ประเทศไทย.
บูคอรี ยีหมะ. (2522). ความรู้เบื้องต้นทางรัฐศาสตร์. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณมหาวิทยาลัย.
ประยงค์ สุวรรณบุปผา. (2541). รัฐปรัชญา แนวคิดตะวันออก-ตก. กรุงเทพมหานคร: โอ. เอส . พริ๊นติ้ง เฮาส์.
พรชัย เลื่อนฉวี. (2554). กฎหมายรัฐธรรมนูญและสถาบันการเมือง. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาวิทยาลัยธุรกิจบัณฑิตย์.
พระครูโสภณปริยัติสุธี (ศรีบรรดรถิรธมฺโม). (2550). ทฤษฎีรัฐศาสตร์ในพระไตรปิฎก. พะเยา: หอวัฒนธรรมนิทัศน์วัดศรีโคมคำ.
พระธรรมปิฎก ป.อ. ปยุตฺโต. (2539). สถานการณ์พระพุทธศาสนาในกระแสไสยศาสตร์. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์บริษัทสหธรรมิก.
มานิตย์ จุมปา. (2550). วิพากษ์การปฏิรูปรัฐธรรมนูญไทย พ.ศ. 2550. กรุงเทพมหานคร: วีพริ้น.
สมศักดิ์ เกี่ยวกิ่งแก้ว. (2552). ความรู้เบื้องต้นเกี่ยวกับรัฐศาสตร์. กรุงเทพมหานคร: มิตรนราการพิมพ์.
สุพจน์ บุญวิเศษ. (2537). หลักรัฐศาสตร์. กรุงเทพมหานคร: ห.จ.ก. เอ็ม. ที. เพรส.
Dawnapa K. & Yuttana P. (2022). Application of Sovereignty in Thai Society. Journal of Modern Learning Development, 7(4), 396-403.
Heywood Andrew. (2009). Key Concepts in Politics. Retrieved June 27, 2024, from https://nursing.mfu.ac.th/en/lrc/e-learning.html