ATTENDANCE THE PATIENT MONKS: ANALYSIS IN THE DIMENSION OF BUDDHISM

Main Article Content

พระมหาสาทร ธมฺมาทโร
พระมหาวีรธิษณ์ วรินฺโท
กฤติยา ถ้ำทอง
พระมหาศุภวัฒน์ ฐานวุฑฺโฒ
พระมหาราเชนทร์ เขมาสโภ

Abstract

The article aims to show the way of attendance the patient monks in Buddhism. That can be divided into 4 stages: Step 1: Learning illness of the disease; Step 2: The hypothesis is caused by emotional and food poisoning; Step 3: Predicting the outcome must be correctly diagnosed and be accurate; Step 4: The treatment of illness focuses on physical therapy combined with way of attendance the patient monks. As for the principles used in alleviating illnesses, it has been found that the principles in Gilanasutta are most useful in helping to heal the patient monks with a strong mind to fight against suffering and illness; and also the Threefold Training helps to live with diligence as well as Bojjhangasutta is the main thing that allows him to learn life from illness, the illnesses that occurred and find ways to remedy for relieving pain.

Article Details

How to Cite
ธมฺมาทโร พ., วรินฺโท พ., ถ้ำทอง ก., ฐานวุฑฺโฒ พ., & เขมาสโภ พ. (2020). ATTENDANCE THE PATIENT MONKS: ANALYSIS IN THE DIMENSION OF BUDDHISM. Journal of MCU Nakhondhat, 6(10), 4686–4696. Retrieved from https://so03.tci-thaijo.org/index.php/JMND/article/view/211307
Section
Academic Article

References

โครงการสารานุกรมไทยสำหรับเยาวชน โดยพระราชประสงค์ในพระบาทสมเด็จพระเจ้าอยู่หัว. (2531). สารานุกรมไทยสำหรับเยาวชน โดยพระราชประสงค์ในพระบาทสมเด็จพระเจ้าอยู่หัว เล่มที่ 9 เรื่องที่ 9 เวชศาสตร์ชันสูตร. กรุงเทพมหานคร: โครงการสารานุกรมไทยสำหรับเยาวชน โดยพระราชประสงค์ในพระบาทสมเด็จพระเจ้าอยู่หัว.

ชดช้อย วัฒนะ. (2562). การดูแลพระภิกษุอาพาธสำหรับพยาบาล ตอนที่ 2: การดูแลพระภิกษุอาพาธที่รับไว้รักษาในโรงพยาบาล. วารสารวิทยาลัยพยาบาลพระปกเกล้า, 30(2), 239-243.

ประทีป พืชทองหลาง และญาตาวีมินทร์ พืชทองหลาง. (2561). กัลยาณมิตร: เพื่อนแท้บนเส้นทางแห่งอริยมรรค. วารสาร มจร พุทธปัญญาปริทรรศน์, 3(2), 354-365.

พระเทพสุวรรณเมธี และสุพิชฌาย์ พรพิชณรงค์. (2560). หลักคำสอนทางพระพุทธศาสนากับ การเยียวยาบาดแผลทางใจ. วารสารสันติศึกษาปริทรรศน์ มจร, 5(3), 354-365.

พระธรรมกิตติวงศ์ (ทองดี สุรเตโช). (2551). พจนานุกรมเพื่อการศึกษาพุทธศาสน์ “คำวัด”. กรุงเทพมหานคร: ธรรมสภาและสถาบันบันลือธรรม.

พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ.ปยุตฺโต). (2548). พจนานุกรมพุทธศาสตร์ ฉบับประมวลธรรม. นนทบุรี: บริษัท เอส.อาร์.พริ้นติ้ง แมส โปรดักส์ จำกัด.

พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ.ปยุตฺโต). (2556). ธรรมนูญชีวิต. กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์ผลิธัมม์.

พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ.ปยุตฺโต). (2559). พจนานุกรมพุทธศาสตร์ ฉบับประมวลศัพท์. กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์ผลิธัมม์.

พระวิชิต ธมฺมรโต. (2560). การดูแลภิกษุอาพาธในโรงพยาบาล. นนทบุรี: ญาณภาวัน.

พุทธทาสภิกขุ. (2549). ธรรมะกับสุขภาพความมีสุขอนามัยทางจิตที่ดี. กรุงเทพมหานคร: มูลนิธิเผยแพร่ชีวิตประเสริฐ.

เพชรัชน์ อ้นโต และคณะ. (2562). พฤติกรรมและความสัมพันธ์ระหว่างพฤติกรรมการฉันภัตตาหารกับการปฏิบัติกิจวัตร ตามวิถีชีวิตของพระสงฆ์. วารสารสันติศึกษาปริทรรศน์ มจร, 7(2), 348-363.

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2535). พระไตรปิฎกภาษาบาลี ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

มูลนิธิภูมิพโลภิกขุ. (2530). พจนานุกรม บาลี – ไทย – อังกฤษ ฉบับภูมิพโลภิกขุ. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์ภูมิพโลภิกขุ.

สันติ เมืองแสง. (2556). พระพุทธศาสนากับสาธารณสุข. กรุงเทพมหานคร: J.PRINT.

อรชร ไกรจักร์. (2555). แนวคิดเรื่องการรักษาพยาบาลในพระพุทธศาสนา. ใน ดุษฎีนิพนธ์พุทธศาสตรดุษฎีบัณฑิต สาขาวิชาพระพุทธศาสนา. มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

อุทัย สุดสุข. (2554). สาธารณสุขในพระไตรปิฎก: บูรณาการสู่สุขภาพดี ชีวีมีสุข (พิมพ์ครั้งที่ 2). กรุงเทพมหานคร: เทพประทานการพิมพ์.