The study of the transfer of folk wisdom kantrum of teachhers
Abstract
A study on the study of the transmission of Kantrum folk wisdom teachers in Surin province. The objectives are: 1. To study the biographies and works of Kantrum folk wisdom teachers in Surin province.
To study the transfer of specific knowledge of Kantrum folk wisdom teachers and the roles and duties of Kantrum folk wisdom teachers in Surin province. by collecting documentary data and conducting field visits by interviewing related to the transmission of Kantrum folk wisdom teachers group of inherited who live in the area Ban Dong Man Cultural Village, Kho Ko Subdistrict, Mueang Surin District Surin Poitabang Village, Na Bua Subdistrict, Mueang Surin District Surin and Rasai Village, Chaniang Subdistrict, Mueang Surin District Surin The results showed that Biography and work of Kantrum folk wisdom teacher in Surin province It shows that the 4 Wisdom teachers are knowledgeable and competent from various backgrounds and works, and from their experiences in Kantrum folk music, each of them has at least 20 years of experience. Each side of folk should be honored and honored in their knowledge and abilities. and the transfer of knowledge in each aspect of the four teachers to their students the playing of the reed and the fiddling side It is the transmission that the local wisdom teacher uses oral transmission method.
and demonstrates the method before the students to learn music must perform a Wai Kru ceremony before starting the class to show respect to the teachers to be able to successfully study music subjects as intended Regarding the transmission of singing It takes note-taking in order to memorize the lyrics of the song. Because singing Kantrum is quite difficult and the content is long. Therefore, a method must be used to record the lyrics. And the 4 wisdom teachers have roles and duties in society as role models and are accepted in conserving folk music culture to last forever. and demonstrates the method before the students to learn music must perform a Wai Kru ceremony before starting the class to show respect to the teachers to be able to successfully study music subjects as intended Regarding the transmission of singing It takes note-taking in order to memorize the lyrics of the song.
Because singing Kantrum is quite difficult and the content is long. Therefore, a method must be used to record the lyrics. And the 4 wisdom teachers have roles and duties in society as role models and are accepted in conserving folk music culture to last forever. and demonstrates the method before the students to learn music must perform a Wai Kru ceremony before starting the class to show respect to the teachers to be able to successfully study music subjects as intended Regarding the transmission of singing It takes note-taking in order to memorize the lyrics of the song. Because singing Kantrum is quite difficult and the content is long. Therefore, a method must be used to record the lyrics. And the 4 wisdom teachers have roles and duties in society as role models and are accepted in conserving folk music culture to last forever.
Downloads
Article Details
How to Cite
Section
Research Articles
References
กิจชัย ส่องเนตร. (2554). การถ่ายทอดสะล้อในวัฒนธรรมดนตรีล้านนา. วิทยานิพนธ์ดุษฎีบัณฑิต บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยมหิดล.
คณะกรรมการฝ่ายประมวลเอกสารและจดหมายเหตุ. (2542) คณะกรรมการอำนวยการจัดงานเฉลิมพระเกียรติพระบาทสมเด็จพระเจ้าอยู่หัว. ตำราเวชศาสตร์ฉบับหลวง รัชกาลที่ 5, เล่มที่ 1 กรุงเทพฯ : กรมศิลปากร.
เครือจิต ศรีบุญนาค. (2534). การฟ้อนรำของชาวไทยเขมรในเขตอำเภอเมือง จังหวัดสุรินทร์. วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาไทยคดีศึกษา (เน้นมนุษยศาสตร์) มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ มหาสารคาม.
โฆษิต ดีสม. (2565, สิงหาคม 25). ครูภูมิปัญญา. สัมภาษณ์.
โฆสิต ดีสม. (2544). พัฒนาการของกันตรึมบ้านดงมัน ตำบลคอโค อำเภอเมือง จังหวัดสุรินทร์. การศึกษาค้นคว้าอิสระ ศศ.ม. มหาวิทยาลัยมหาสารคาม.
จำนงค์ อดิวัฒนสิทธิ์ และคณะ. (2540). สังคมวิทยา. กรุงเทพฯ : ภาควิชาสังคมวิทยาและมนุษย์วิทยาคณะสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์.
ดัด สังขาว. (2565, ตุลาคม 15). ครูภูมิปัญญา. สัมภาษณ์.
ปณิธาน อารีย์, เชาว์ การวิชา และเฉลิมกิต เข่งแก้ว. (2563). การศึกษาภูมิปัญญาตรัวจังหวัดสุรินทร์. วารสารมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏสุรินทร์. 22(2) : 63.
ปิ่น ดีสม. (2539). บทขับร้องเพลงกันตรึม. บันทึกส่วนตัว. สุรินทร์ : ม.ป.ท. อัดสำเนา.
เผย ศรีสวาท. (2565, กันยายน 23). ครูภูมิปัญญา. สัมภาษณ์.
พชร สุวรรณภาชน์. (2543). เพลงโคราช : การศึกษาทางมานุษยวิทยาการทางดนตรี. วิทยานิพนธ์ศิลป ศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาวัฒนธรรมศึกษา มหาวิทยาลัยมหิดล.
พรรณราย คำโสภา. (2540). กันตรึมกับเพลงประกอบการแสดงพื้นบ้านจังหวัดสุรินทร์. ปริญญานิพนธ์ ศศ.ม. มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒประสานมิตร.
ไพฑูรย์ มีกุศล. (2531). อีสานศึกษา. มหาสารคาม : คณะสังคมศาสตร์มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ มหาสารคาม.
ภาณุวัฒน์ คำฤาชัย. (2557). กระบวนการสืบทอดดนตรีผู้ไทยบ้านคำม่วง อำเภอศรีธาตุ จังหวัดอุดรธานี. วิทยานิพนธ์ปริญญาศิลปกรรมศาสตรมหาบัณฑิต มหาวิทยาลัยมหาสารคาม.
วงศ์วสันต์ วสันตสุรีย์. (2555). การสืบทอดดนตรีไทยบ้านครูสกล แก้วเพ็ญกาศ. วิทยานิพนธ์ ปริญญาฃศิลปศาสตรมหาบัณฑิต จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
ศันสนีย์ จะสุวรรณ. (2549). ภูมิปัญญาในดนตรีไทย : รูปแบบการเรียนรู้และการถ่ายทอดความรู้ของครอบครัว “นักดนตรี”. กรุงเทพฯ : มหาวิทยาลัยราชภัฏสวนสุนันทา.
ศูนย์วัฒนธรรมจังหวัดสุรินทร์. (2531). สหวิทยาเขตอีสานใต้–สุรินทร์. การละเล่นพื้นบ้านของจังหวัดสุรินทร์เรือมอันเรเรือมกันตรึม. สุรินทร์ : ศูนย์วัฒนธรรมจังหวัดสุรินทร์.
สำนักงานวัฒนธรรมจังหวัดสุรินทร์. (2542). วัฒนธรรมพัฒนาการทางประวัติศาสตร์เอกลักษณ์และภูมิปัญญาจังหวัดสุรินทร์. สุรินทร์ : สำนักงานวัฒนธรรมจังหวัดสุรินทร์.
สำนักงานวัฒนธรรมจังหวัดสุรินทร์. (2551). “พูนสาม สีศรี แห่งครูศรีเมืองสุรินทร์ศรีศิลปินกันตรึม” หนังสืออนุสรณ์งานศพ. ศรีสะเกษ : ศรีสะเกษการพิมพ์.
สุดฤทัย เมอะประโคน (2562). กันตรึมบุรีรัมย์คณะบุญถึงตำบลโคกตาด้วง อำเภอประโคนชัย จังหวัดบุรีรัมย์. วารสารวิชาการมหาวิทยาลัยราชภัฏอุดรธานี. 7(1) : 25-26.
สุนทร อ่อนคำ. (2551). เจรียง กันตรึม : วิเคราะห์ภาพสะท้อนสังคมกลุ่มชนเขมรอีสานใต้.กรุงเทพ : มหาวิทยาลัยนเรศวร.
สุภนิดา พรเอี่ยมมงคล, เชาว์ การวิชา และเฉลิมกิต เข่งแก้ว (2563). การศึกษาภูมิปัญญาตรัวจังหวัดสุรินทร์. กรุงเทพฯ : มหาวิทยาลัยมหิดล.
เสาวภา พรสิริพงษ์ และณัฐกา สงวนวงษ์. (2552). กลุ่มเพลงตามช่วง ชั้นผลักดันสู่หลักสูตรท้องถิ่น. กรุงเทพฯ : สถาบันวิจัยภาษาและวัฒนธรรมเพื่อพัฒนาชนบท กรุงเทพฯ : มหาวิทยาลัยมหิดล.