Creative Research in Creating Matchanu Solo Dance

Authors

  • Narapol Detpolkrang Suan Sunandha Rajabhat University

Keywords:

Macchanu, Chui Chai, Creation

Abstract

The purposes of this research were 1) to study and analyze the principal dance of the monkey's role in Khon, as well as the fish dance, 2) to create the choreography of Chui Chai Macchanu dance. This research is a qualitative research conducted by studying related document and collecting field data by observation and interviews. The tool used for the data collection was interview forms, both structured and unstructured. The informants were Thai traditional artists in Office of Performing Arts, the Fine Arts Department. The purposive sampling method was used to limit the sample group to practitioners in the field. The analysis was done by applying movement analysis approach and aesthetics approach. Then the performance was presented.

              The research revealed that, the dance choreography, Chui Chai Macchanu, applied the principal dance postures of the monkey's role in Khon. The description is as follows: 1) Three principal dance postures were used in the first half, which were Liam Ad standing posture, Krathueab Klab stomping posture, and Yong looking posture; 2) One principal dance posture was used in the second half, which was the threatening posture; 3) Two specific dance postures were used, which were waist scratching posture and chin scratching posture; 4) Three Kraw Nok (army marching) dance postures were used, which were the 4th, the 5th, and the 7th Kraw Nok dance posture; 5) The fish dance postures of Suvannamaccha. The researcher has created new dance postures from songs, written works, and lyric of Chui Chai Macchanu dance. Each dance posture was designed to be continuous and harmonious with the melody, using a total of 52 dance postures and 12-minute show time. The original costumes were retained according to the tradition of the Fine Arts Department. The monkey's costume consisted of ankle bracelets, a traditional balloon capris, a brocade skirt, waist dangling accessories, a rear waist dangling brocade, a shirt (embroidered with monkey's fur motive), a waist brocade cloth, a front waist dangling brocade, a belt, a collar accessory, a necklace, breast chains with diamond-shaped decorative plates, arm bracelets, ankle rings, beaded bracelets, golden armbands, fish tail, and a lotus-shaped weapon. The dance choreography, Chui Chai Macchanu, can be performed in every occasion.

References

กรมศิลปากร. (2538). จิตรกรรมฝาผนังเรื่อง รามเกียรติ์ (พิมพ์ครั้งที่ 3). กรุงเทพฯ.

กรมศิลปากร. (2551). ทะเบียนข้อมูล : วิพิธทัศนา ชุดระบำ รำ ฟ้อน เล่ม 3. กรุงเทพฯ: อมรินทร์พริ้นติ้งแอนด์พับลิชชิ่ง.

บุญเตือน ศรีวรพจน์. (2557). จิตรกรรมรามเกียรติ์วัดสุทัศนเทพวราราม. กรุงเทพฯ: รุ่งรุ่ง ศิลป์การพิมพ์.

พัฒนี พร้อมสมบัติ และคณะ. (2545). รวมงานิพนธ์ของ นายอาคม สายาคม ผู้เชี่ยวชาญนาฏศิลป์ กรมศิลปากร (พิมพ์ครั้งที่ 2). กรุงเทพฯ: รุ่งศิลป์การพิมพ์.

พีรพงศ์ เสนไสย. (2546). นาฏยประดิษฐ์. กาฬสินธุ์: ประสานการพิมพ์.

ไพโรจน์ ทองคำสุก. (2549). แนวคิด และวิธีแสดงโขนลิง. กรุงเทพฯ.

ไพโรจน์ ทองคำสุก. (2555). ลีลาท่าภาษาโขนลิง. วารสารราชบัณฑิตยสถาน, 37(2), 218-235.

โมฬี ศรีแสนยงค์. (2555). นาฏยประดิษฐ์ รำฉุยฉายมหาวิทยาลัยราชภัฏมหาสารคาม. มหาสารคาม: มหาวิทยาลัยราชภัฏมหาสารคาม.

รจนา สุนทรานนท์. (2556). วิธีสอนและเทคนิคการสอนนาฏศิลป์ไทย. ปทุมธานี: ศูนย์ปฏิบัติการพิมพ์ มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี.

สุมนมาลย์ นิ่มเนติพันธ์. (2543). การละครไทย (พิมพ์ครั้งที่3). กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์ไทยวัฒนาพานิชย.

สุรพล วิรุฬห์รักษ์. (2543). นาฏศิลป์ปริทรรศณ์. กรุงเทพ: โรงพิมพ์ หสน.ห้องภาพสุธรรม.

สุรพล วิรุฬห์รักษ์. (2547). หลักการแสดงนาฏยศิลป์ปริทรรศน์ (พิมพ์ครั้งที่3) . กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

สุรพล วิรุฬห์รักษ์. (2549). นาฏศิลป์ รัชกาลที่ 9. กรุงเทพ: สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

สมชาย ณ นครพนม และคณะ. (2556). โขนอัจฉริยนาฏกรรมสยาม. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์กรมศิลปากร.

สำนักงานปลัดสำนักนายกรัฐมนตรี สำนักงานส่งเสริมสร้างเอกลักษณ์ของชาติ คณะอนุกรรมการเฉพาะกิจจัดทำหนังสือ “ครูกรี วรศริน ศิลปินแห่งชาติ”. (2555). ครูกรี วรศริน ศิลปินแห่งชาติ. กรุงเทพฯ: อัมรินทร์ปริ้นท์ติ้ง.

Downloads

Published

2022-08-08

How to Cite

Detpolkrang, N. (2022). Creative Research in Creating Matchanu Solo Dance. Trends of Humanities and Social Sciences Research, 10(2), 225–236. Retrieved from https://so03.tci-thaijo.org/index.php/Humanties-up/article/view/255660

Issue

Section

Research Article