การสังเคราะหก์ ารบริหารอีสปอรต์ ในประเทศไทย The Synthesis of Esports Administration in Thailand

Main Article Content

สุรดิษ โลหะลักษณาเดช

Abstract

บทคัดย่อ


                การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ (1) เพื่อสังเคราะห์แนวคิดเกี่ยวกับการบริหารอีสปอร์ตในประเด็นกระแสการยอมรับอีสปอร์ต ความสำคัญของธุรกิจอีสปอร์ต และการตลาดการกีฬาอีสปอร์ต (2) เพื่อนำเสนอแนวทางการบริหารอีสปอร์ตในประเทศไทย โดยเก็บรวบรวมข้อมูลเชิงคุณภาพ ด้วยวิธีการสัมภาษณ์เชิงลึก มีขั้นตอนการวิจัยโดยใช้การสัมภาษณ์กับกลุ่มผู้ให้ข้อมูลหลักเกี่ยวกับ การสังเคราะห์การบริหารอีสปอร์ตในประเทศไทยได้เลือกกลุ่มผู้ให้ข้อมูลหลักแบบเฉพาะเจาะจง (Purposive Sampling) ซึ่งมีคุณสมบัติเป็นผู้ที่มีประสบการณ์ในการบริหาร และมีส่วนร่วมกับกีฬาอีสปอร์ตเป็นเวลา 2 ปีขึ้นไป จำนวน 10 คนโดยเครื่องมือที่ใช้ในการเก็บข้อมูลในการวิจัยเชิงคุณภาพ ผู้วิจัยดำเนินการสัมภาษณ์เชิงลึก (In-depth Interview) กับผู้ให้ข้อมูลหลัก ได้สามารถสรุปผลการวิจัยได้ออกมาดังนี้


                (1) กระแสต่อการยอมรับอีสปอร์ตโดยทางประเทศไทยได้มีการจัดตั้งสมาคมกีฬาอีสปอร์ตโดยได้รับการยอมรับจากผู้คนหมู่มากรวมถึงมีการจัดการแข่งขันและต่อไปในอนาคตทางประเทศจีนจะเข้ามาจับมือกับทางมหาวิทยาลัยในประเทศไทย


                (2) ความสำคัญของธุรกิจอีสปอร์ตโดยอีสปอร์ตเป็นชนิดกีฬาที่มีการเติบโตทางเศรษฐกิจในประเทศไทย ในด้านของ การจัดการแข่งขัน ด้านการใช้สื่อโปรโมท ด้านการถ่ายทอดสดเป็นกีฬาเพื่อความบันเทิง (Sport Entertainment) ที่มีการถ่ายทอดสดไปทั่วโลกผ่านทางสื่ออนไลน์ (Social Media) โดยยังนำเสนอในรูปแบบของการท่องเที่ยวเชิงกีฬา (Sport Tourism) และด้านของการลงทุนจากภายในประเทศและจากต่างประเทศ


                (3) การตลาดการกีฬาอีสปอร์ตได้ประเด็นที่เกี่ยวข้องกับการตลาดการกีฬาอีสปอร์ตในประเทศไทย จำนวน 3 ประเด็น คือ (1) สถานการณ์การตลาดการกีฬาอีสปอร์ตในประเทศไทย โดยการตลาดอีสปอร์ตในประเทศไทยแบ่งผู้มีส่วนได้ส่วนเสียออกเป็น 4 กลุ่ม คือ (1.1) กลุ่มสปอนเซอร์ (1.2) กลุ่มการลงทุน (1.3) กลุ่มการจัดการแข่งขัน และ (1.4) กลุ่มเงินรางวัล (2) การเติบโตของการตลาดการกีฬาอีสปอร์ตในประเทศไทย โดยการเติบโตของการตลาดการกีฬาอีสปอร์ตในประเทศไทย มีการเจริญเติบโตแบบก้าวกระโดด เป็นตลาดใหญ่ที่คนทุกเพศทุกวัยเข้าถึงได้ง่าย มีมูลค่าทางการตลาดเพิ่มมากขึ้น และ (3) แนวโน้มการตลาดการกีฬาอีสปอร์ตในประเทศไทย โดยแนวโน้มการตลาดการกีฬาอีสปอร์ตในประเทศไทยมีกระแสการสนับสนุนหรือเม็ดเงินเข้ามาอยู่ในกระบวนการอีสปอร์ตส่งผลต่อการพัฒนา


ส่งเสริมอีสปอร์ตในประเทศไทย


                (4) แนวทางการบริหารธุรกิจอีสปอร์ต คือ (1) แนวทาง/วิธีการในการจัดการอีสปอร์ตในประเทศไทยโดยทางสมาคมกีฬาได้รับเงินสนับสนุนจากทางรัฐบาลในการบริหารจัดการจัดทำเส้นทางอาชีพและควรให้ความรู้กับประชาชนเกี่ยวกับแนวทางวิธีการจัดการอีสปอร์ตอย่างถูกวิธี (2) ทิศทาง/แนวทางการบริหารอีสปอร์ตในประเทศไทย โดยให้ความสำคัญในการพัฒนากีฬาชนิดนี้ยึดตามหลักปรัชญากีฬารวมทั้งผลักดันให้ภาครัฐเข้ามามีส่วนร่วมในการพัฒนากีฬาอีสปอร์ตมากขึ้น


คำสำคัญ : อีสปอร์ต  การบริหารธุรกิจอีสปอร์ต


 


Abstract


The purpose of this research is (1) to synthesize the concept of Esports administration on the issue of acceptance of Esports, the importance of Esports business and marketing of Esports, (2) to present the Esports administration approach in Thailand. By collecting qualitative data with an in-depth interview method, with research methods using interviews with key informant groups about the Synthesis of Esports Administration in Thailand. By selecting a specific group of key informants (Purposive Sampling) which qualifies as a person with administration experience and participate in e-sports for two years or more, with ten persons. The tools used to collect data in qualitative research, the researcher conducted an in-depth interview with the key informants and able to summarize the research results as follows;


  1. The trend towards the acceptance of Esports, in which Thailand has established the Esport Association, has been accepted by many people. Including organizing the competition and in the future, China will come to join hands with the university in Thailand.

  2. The importance of Esports business by Esports is a type of sport that has economic growth in Thailand in terms of competition management, in the use of promotional media, live broadcast as a sports entertainment that is broadcast live around the world via social media. Also presented in the form of sport tourism and investment from domestic and foreign countries.

  3. Esports marketing has three issues related to the Esports marketing in Thailand, namely; (1) The situation of Esports marketing in Thailand has divided stakeholders into four groups: (1.1) Sponsor group (1.2) Investment group (1.3) Competition management group and (1.4) Prize group. (2) The growth of Esports marketing in Thailand by the growth of Esports marketing in Thailand with leapfrog growth as a big market that people of all ages can easily access with more market value. (3) The trend of Esports marketing in Thailand has support flows or money into the e-sports process, affecting the development of Esports promotion in Thailand.

  4. The Esports business management approach is (1) guidelines/methods for managing Esports in Thailand, where the Sports Association receives government support for managing career paths and should educate the public on the guidelines for how to manage Esports correctly. (2) Directions/guidelines for Esports administration in Thailand by focusing on the development of this sport based on sports philosophy, including to push the government has more participation in the development of Esports.

    Research Suggestions: Stakeholders should have the policy to push the government to participate in Esport. The government should support Esports in order to create a sports tourism economy, and the Association should establish a professional Esports league to encourage athletes to reach the national team athletes.


     Keywords: Esports, Esports Business Administration



Article Details

Section
Research Articles