The Application Development on Android Operating System: Thai Traditional Games with Augmented Reality Technology
Keywords:
Application, Android Operating System, Thai Traditional GamesAbstract
The Application Development on Android Operating System: Thai Traditional Games with Augmented Reality (AR) Technology contain the following objectives: 1) to develop the Thai traditional games
with augmented reality technology applications on Android operating system. 2) to present the history and methods how to play Thai traditional games with Augmented Reality technology and (3) to study
the opinion about using the Thai traditional games application. The program can be run on the Android operating system. The application can present the information about Thai traditional games consist
of history, types of games, gaming equipment, and how to play games via Augmented Reality technology. The camera in application can recognize the image in a book as a marker initiates digital animations
for users to view, and so images in a book may turn into 3D models with music. The Android Studio software were applied for developing the Thai traditional games application. The research tool was questionnaire; the mean and standard deviation were calculated to statistically analyze the opinion of 70 samples.
The questions comprise of 3 topics: application design, image book and AR design, and application function. The research results found out that the sample mostly agree in all topics.
References
กรมพลศึกษา กระทรวงการท่องเที่ยวและกีฬา. (2557). การละเล่นพื้นบ้านไทย. กรุงเทพฯ: เอส. ออฟเซ็ท กราฟฟิคดีไซน์.
กามีละห์ นารง, นาดีบะห์ อีซอ, อริสรา กองศรี และ จริยา เกิดไกรแก้ว. (2559). การพัฒนาและประเมินความพึงพอใจแอพพลิเคชั่นร้านอาหารมุสลิมในจังหวัดตรังบนระบบปฏิบัตากรแอนดรอยด์. วารสารเศรษฐศาสตร์และบริหารธุรกิจ, 9(1), 26-35.
ธนกฤต โพธิ์ขี. (2560). การพัฒนาแอปพลิเคชันบนระบบปฏิบัติการแอนดรอยด์ “Taladnut Night Market”. วิทยานิพนธ์ วิทยาศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาเทคโนโลยีสารสนเทศและนวัตกรรมดิจิทัล. กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยนอร์ทกรุงเทพ.
วิลาวัลย์ สมยาโรน. (2563). ผลการใช้สื่อการเรียนรู้มัลติมีเดียเพื่อสร้างจิตลักษณะด้านความสำนึกการอนุรักษ์
ความหลากหลายของพืชพรรณธรรมชาติของชุมชนบ้านแม่กา จังหวัดพะเยา โครงการอนุรักษ์พันธุกรรมพืช
อันเนื่องมาจากพระราชดำริ สมเด็จพระเทพรัตนราชสุดาฯ สยามบรมราชกุมารี มหาวิทยาลัยพะเยา.
วารสารมหาวิทยาลัยราชภัฏร้อยเอ็ด, 14(2), 176-181.
วีนา โชติช่วง, ชิติพัทธ์ ปานเกษม และ วิจิตรา สายแสง. (2562). การพัฒนาแอปพลิเคชันสื่อเสริมการเรียนรู้ระบบสุริยะด้วยเทคโนโลยีเสมือนจริง. การประชุมวิชาการระดับชาติ วิทยาศาสตร์และเทคโนโลยีระหว่างสถาบัน
ครั้งที่ 7. 7 มิถุนายน 2562. กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยรังสิต. 1637-1645.
ศิริญญา หล้าเต็น และเสรี ชัดแช้ม. (2560). การออกแบบแอปพลิเคชันบนมือถือตามแนวคิดของบลูมปรับใหม่. วิทยาการวิจัยและวิทยาการปัญญา, 15(2), 1-11.
Jeno, L.M., Grytnes, J.A. and Vandvik, V. (2017). The effect of a mobile-application tool on biology students’ motivation and achievement in species identification: A Self-Determination Theory perspective. Computers & Education, 107(2), 1-12.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Roi Et Rajabhat University
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
บทความที่ได้รับการตีพิมพ์เป็นลิขสิทธิ์ของวารสารมหาวิทยาลัยราชภัฎร้อยเอ็ด
ข้อความที่ปรากฏในบทความแต่ละเรื่องในวารสารวิชาการเล่มนี้เป็นความคิดเห็นส่วนตัวของผู้เขียนแต่ละท่านไม่เกี่ยวข้องกับมหาวิทยาลัยราชภัฎร้อยเอ็ด และคณาจารย์ท่านอื่นๆในมหาวิทยาลัยฯ แต่อย่างใด ความรับผิดชอบองค์ประกอบทั้งหมดของบทความแต่ละเรื่องเป็นของผู้เขียนแต่ละท่าน หากมีความผิดพลาดใดๆ ผู้เขียนแต่ละท่านจะรับผิดชอบบทความของตนเองแต่ผู้เดียว