Processing to The Musical Arranging of His Majesty the King Bhumibol Adulyadej According by The Regularlity’s Thai Royal Department of the Secretary General.
Keywords:
Music Composition of His Majesty, Arranging, Thai Royal Department of the Secretary GeneralAbstract
This article presents guidelines for the process of musical arrangement of the songs of His Majesty the King Bhumibol Adulyadej according to the regulations of the Royal Thai Department of the Secretary General through interviews with experts who specialize in such arrangements. Analyzing the arrangements of King Bhumibol’s songs creates knowledge and understanding of the regulations of the Royal Thai Department of the Secretary General and the correct methods of how to arrange King Bhumibol’s songs. Anyone wishing to arrange the songs of King Bhumibol for publication, whether for commercial purposes or otherwise, must receive permission from the Royal Thai Department of the Secretary General. Such arrangements must be based on the official versions found in the book “The Music Compositions of His Majesty King Bhumibol Adulyadej 3rd edition” and the correct melody, lyrics and chords must be strictly preserved. However, rhythm, musical styles and musical forms such as introduction, interlude, band instrumental and improvisation, ending, countermelody and background can be creatively adapted as appropriate. Also, Thai classical instruments and folk instruments can be combined with Western instruments but the tuning should conform to the Western tuning.
References
ทีฆา โพธิเวส. อดีตสารวัตรดุริยางค์ตำรวจและผู้เชี่ยวชาญด้านการเรียบเรียงเสียงประสานบทเพลงพระราชนิพนธ์, (5 เมษายน 2560). สัมภาษณ์
__________อดีตสารวัตรดริยางค์ตำรวจและผู้เชี่ยวชาญด้านการเรียบเรียงเสียงประสานบทเพลงพระราชนิพนธ์, (5 มกราคม 2561). สัมภาษณ์.
ปราจีน ทรงเผ่า. (ม.ป.ป.). เพลงพระราชนิพนธ์สายลม (Think of You). กรุงเทพฯ: สำนักงานเสริมสร้างเอกลักษณ์ ของชาติสำนักเลขาธิการนายกรัฐมนตรี.
ภาธร ศรีกรานนท์. (2559). บทเพลงพระราชนิพนธ์ : การวิเคราะห์และสังเคราะห์ทางดนตรีศึกษา. กรุงเทพฯ: จามจุรีโปรดักส์.
แมนรัตน์ ศรีกรานนท์. (2544). การเรียบเรียง-ศิลป์ในขอบเขตในการอบรมเชิงปฏิบัติการเผยแพร่โน้ตเพลง พระราชนิพนธ์ในพระบาทสมเด็จพระเจ้าอยู่หัว. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์คุรุสภาลาดพร้าว.
วิจิตร จิตรรังสรรค์. (ม.ป.ป.). เพลงพระราชนิพนธ์ฯแก้วตาขวัญใจ. กรุงเทพฯ: สำนักงานเสริมสร้างเอกลักษณ์ ของชาติ สำนักเลขาธิการนายกรัฐมนตรี.
วิรัช อยู่ถาวร. (ม.ป.ป.). เพลงพระราชนิพนธ์ฯยามค่า. กรุงเทพฯ: สมาคมนักดนตรีในพระบรมราชูปถัมภ์
__________(25 มกราคม 2561). สัมภาษณ์. กรรมการตรวจสอบการเผยแพร่บทเพลงพระราชนิพนธ์ และศิลปินแห่งชาติ สาขาศิลปะการแสดง (ดนตรีสากล) ประจาปี พ.ศ. 2560.
สมชาย รัศมี. (2536). คู่มือนักดนตรี การเรียบเรียงเสียงประสาน. กรงเทพฯ: สหธรรมมิก.
สำนักงานส่งเสริมเอกลักษณ์ของชาติ. (2544). การอบรมเชิงปฏิบัติการเผยแพร่โน้ตเพลงพระราชนิพนธ์ ในพระบาทสมเด็จพระเจ้าอยู่หัว. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์คุรุสภาลาดพร้าว.
สำนักราชเลขาธิการในพระองค์ พระบรมมหาราชวัง. (2559). บทเพลงพระราชนิพนธ์ของพระบาทสมเด็จ พระปรมินทรมหาภูมิพลอดุลยเดช The Music Compositions His Majesty King Bhumibol Adulyadej of Thailand (พิมพ์ครั้งที่ 3). กรุงเทพฯ: สำนักราชเลขาธิการในพระองค์ พระบรมมหาราชวัง.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
บทความที่ได้รับการตีพิมพ์เป็นลิขสิทธิ์ของวารสารมหาวิทยาลัยราชภัฎร้อยเอ็ด
ข้อความที่ปรากฏในบทความแต่ละเรื่องในวารสารวิชาการเล่มนี้เป็นความคิดเห็นส่วนตัวของผู้เขียนแต่ละท่านไม่เกี่ยวข้องกับมหาวิทยาลัยราชภัฎร้อยเอ็ด และคณาจารย์ท่านอื่นๆในมหาวิทยาลัยฯ แต่อย่างใด ความรับผิดชอบองค์ประกอบทั้งหมดของบทความแต่ละเรื่องเป็นของผู้เขียนแต่ละท่าน หากมีความผิดพลาดใดๆ ผู้เขียนแต่ละท่านจะรับผิดชอบบทความของตนเองแต่ผู้เดียว