The Application of Marl Clay in Thai Craftmanship

  • arunee Charoensup Thepsatri Rajabhat University
  • Nungrutai Jangsuwan
  • Jirawun Chayawat
Keywords: Marl, Thai Craftmanship

Abstract

The developed marl clay applied as material in Thai craftmanship creativity. Thai style molding pattern using marl clay was utilize as material effectively. The texture of marl clay could rolled or shaped into sculptures and sharp molding pattern with no crack while the work piece dried in a short period without baking. In this research, there were 14 Thai style molding patterns using marl clay; (1) Krachang, (2) Krachang Jerm, (3) Krachang Ta Oi, (4) Krachang Bpa Dhi Yaan, (5) Krachang Bpa Dhi Yaan Ruan, (6) Gleep Bua, (7) Gleep Ka Nun, (8) Dok Loi, (9) Prahmyam, (10) Naa Gra Daan, (11) Dok Seek Dok Son, (12) Down, (13) Ga Nok, (14) Sat Himmaphan. All of 14 Thai style-molding patterns applied to decorate Buddhist scriptures, lotus flower shaped pedestal, table mirror, betel box, and morable pavilion with pointed roof. The result of assessment in all 3 elements (design, production process, utilization) from experts are in highest ranking (table mirror = 4.68 ± 0.55, Buddhist scriptures = 4.60 ± 0.57 and lotus flower shaped pedestal = 4.60 ± 0.55, morable pavilion with pointed roof = 4.52 ± 0.58, and betel box = 4.50 ± 0.51). Also, the assessment from exhibition attendees are in highest ranking (table mirror = 4.87 ± 0.30, Buddhist scriptures and betel box = 4.81 ± 0.40, = 4.81 ± 0.41, lotus flower shaped pedestal = 4.80 ± 0.41, and morable pavilion with pointed roof = 4.79 ± 0.48)

Downloads

Download data is not yet available.

References

[1] เกรียงศักดิ์ เดชอนันต์, สมควร ศวิตชาติ และ
วนิดา สุบรรณเสณี. (2537). ชันและยางไม้บางชนิด
ในประเทศไทย. กรุงเทพฯ : กรมป่าไม้.
[2] อรรถวุฒิ เนตรจินดา, อรุณี เจริญทรัพย์ และนันทนา
แจ้งสุวรรณ์. (2551). การวิจัยและพัฒนาศิลปะ
ประดิษฐ์จากดินสอพอง. ใน การสัมมนาเรื่อง
สร้างคุณค่า เพิ่มราคาพัฒนาสินค้าด้วยงานวิจัย วช.
(น. 32-41). กรุงเทพฯ : สำนักงานคณะกรรมการ
วิจัยแห่งชาติ.
[3] จักรพันธ์ โปษยกฤต. (2529). หุ่นไทย. กรุงเทพฯ : .
อรุณอมรินทร์การพิมพ์.
[4] มัย ตะติยะ. (2547). สุนทรียภาพทางทัศนศิลป์. กรุงเทพฯ
: โรงพิมพ์มิตรสัมพันธ์กราฟฟิค.
[5] อรุณี เจริญทรัพย์. (2553). การพัฒนาดินสอพองเพื่อการ
ออกแบบศิลปะร่วมสมัย. ลพบุรี : มหาวิทยาลัย
ราชภัฏเทพสตรี.
[6] อรุณี เจริญทรัพย์. (2560). การสร้างสรรค์“หุ่นละครไทย”
จากดินสอพอง. ลพบุรี : มหาวิทยาลัยราชภัฏ
เทพสตรี.
Published
2020-12-15
Section
Research Articles