Development of the Phra Suthon Manorah Application with Augmented Reality Technology on the Android Operating System
Keywords:
Applications, Augmented reality, Folk tales, Phra suthan manorahAbstract
The purposes of the research were 1) to study context and synthesis the guidelines for developing the local folktale animation of Phra Suthon Manorah, 2) to develop the Application of Phra Suthon Manorah with Augmented Reality Technology on the Android Operating system, 3) to investigate the quality of the Application of Phra Suthon Manorah, and 4) to study the participants’ satisfaction to the Application of Phra Suthon Manorah. The sample groups were 1) 9 experts who assessed the appropriateness, and 2) 60 students who were the participants. shown the satisfaction. The instruments were 1) the Application of Phra Suthon Manorah, 2) the assessment form, 3) the satisfaction assessment form. The statistic used were the average and standard deviation.
The results shown that; 1) The experts agree that way to develop the local folktales animation was using 3D animation through the augmented reality technology (AR) which using the folktales book as the marker in order to support reading for the youth. 2) There were 2 parts of the result; a storytelling of Phra Suthon Manorah (Marker) which divided into 6 pages, and 2) the Application of Phra Suthon Manorah which presented through 3D animation on smartphones. 3) The experts’ assessment result was at the highest level ( = 4.57, S.D. = 0.50). 4) The satisfaction from the participants to the Application of Phra Suthon Manorah was at the highest level ( = 4.63, S.D. = 0.48).
References
จิราภรณ์ ปกรณ์. (2561). AR (Augmented Reality) เทคโนโลยีโลกเสมือนผสานโลกแห่งความจริง. สืบค้น 14 สิงหาคม 2566. https://www.scimath.org/articletechnology/item/7755-ar
augmented-reality
บุญชม ศรีสะอาด. (2545). การวิจัยเบื้องต้น (พิมพ์ครั้งที่ 7). สุวีริยสาส์น.
พรทิพย์ กลมดี และรุจโรจน์ แก้วอุไร. (2563). การพัฒนาแอปพลิเคชันความเป็นจริงเสริม เรื่องระบบสุริยะจักรวาล สําหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1. ว.อิเล็กทรอนิกส์ สื่อนวัตกรรมและการศึกษาเชิงสร้างสรรค์. 3(2), 27-35.
พิสุทธา อารีราษฎร์. (2551). การพัฒนาซอฟต์แวร์ทางการศึกษา. อภิชาติการพิมพ์.
ศรีอัมพร มาตา. (2555). นิทานพื้นบ้าน. สืบค้น 14 สิงหาคม 2566. https://www.gotoknow.org/posts/305821
สุขสวัสดิ์ แซ่ลิ่ม ชัยวุฒ สัมฤทธิ์ และดรุณกิจ ประสมศักดิ์. (2564). แอปพลิเคชันส่งเสริมการท่องเที่ยวอำเภอโพธาราม จังหวัดราชบุรีด้วยเทคโนโลยีความเป็นจริงเสริม. การประชุมวิชาการระดับชาติ ครั้งที่ 13 มหาวิทยาลัยราชภัฏนครปฐม (609-616). มหาวิทยาลัยราชภัฏนครปฐม.
อมร ตันสุตะพานิช. (2555). [นิทานเรื่องเล่า] พระสุธน - มโนราห์ วรรณกรรมเลื่องชื่อในสมัยอยุธยา. สืบค้น 14 สิงหาคม 2566. https://www.gotoknow.org/posts/458734
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Journal of Information Technology and Innovation
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
บทความ ข้อความ ภาพประกอบ และตารางประกอบที่ลงพิมพ์ในวารสารเป็นความคิดเห็นส่วนตัวของผู้นิพนธ์ กองบรรณาธิการไม่จำเป็นต้องเห็นตามเสมอไป และไม่มีส่วนรับผิดชอบใดๆ ถือเป็นความรับผิดชอบของผู้นิพนธ์เพียงผู้เดียว