USING A COMBINATION OF ACTIVITY PACKS LINKED TO REAL-WORLD SITUATIONS TO DEVELOP EARLY PROGRAMMING KNOWLEDGE AND ABILITY OF GRADE 3 PUPILS IN MULTICULTURAL SCHOOLS, CHAI PRAKAN DISTRICT, CHIANG MAI PROVINCE

Authors

  • tassanee Wongpuan The Far Eastern University
  • Phichsinee Chomphucome The Far Eastern University

Keywords:

Activity Packs, Early Programming, Combination of Activity Linked to Real-World, Multicultural

Abstract

Objectives of this research were 1. To create a combination of activity packs linked to real-world about basic programming science of grade 3 pupils and 2. To study knowledge and ability after learning management using a combination of activities packs linked to real situations of grade 3 pupils. The sample used in this research was 1 classroom with 26 pupils in grade 3 at Ban Mai Nong Bua School Chai Prakan District, Chiang Mai Province, by cluster sampling. Research design was action research, and the research instruments were: 1) a combination of activity packs linked to real-world about basic programming computing science of grade 3 pupils, 2) achievement test of knowledge 3) rubrics for assessing a pupils’ ability. The data were analyzed with percentage, mode, mean, standard deviation, coefficient of variation, (One-sample test for mean) and Z-test (One sample test for proportion) statistics.

The results showed that 1. A combination of activity packs linked to real-world created contains activity; pack 1 Unplugged, activity pack 2 Live worksheets and activity pack 3 code.org. Each set contained activity set activity name and topics, explanations, objectives, learning activities, knowledge sheets, activity sheets, learning materials, knowledge and competency checklist, activity solutions, alternate activities, assessment. The rational approach of combination an activity packs was at the highest level. 2. After using a combination of activity packs linked to real-world about early programming, used as statistical test by t-test of student's knowledge average score was higher than 60 % of the full score and Z – test of student's ability was more than 60 % of all pupils had proficient level up statistically significant level of 0.01.

References

กระทรวงศึกษาธิการ. (2562). ประกาศกระทรวงศึกษาธิการ เรื่อง นโยบายและจุดเน้นของกระทรวงศึกษาธิการ พ.ศ. 2563. สืบค้น 4 เมษายน 2566, จาก www.bkkedu.in.th/wp-content/uploads/2020/04/นโยบายและจุดเน้นของกระทรวงศึกษาธิการ-ปีงบประมาณ-พ.ศ.-2563.pdf

กฤษมันต์ วัฒนาณรงค์. (2554). นวัตกรรมและเทคโนโลยีเทคนิคศึกษา (พิมพ์ครั้งที่ 2). กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าพระนครเหนือ.

จิราภรณ์ อินทร์พรหม. (2548). การพัฒนาชุดการเรียนการสอนเสริมความสามารถในการทำโครงงานวิทยาศาสตร์สำหรับนักเรียน ป.6. (วิทยานิพนธ์ปริญญาครุศาสตรมหาบัณฑิต). กำแพงเพชร: มหาวิทยาลัยราชภัฎกำแพงเพชร.

ทิศนา แขมมณี. (2554). ศาสตร์การสอน: องค์ความรู้เพื่อการจัดกระบวนการเรียนรู้ที่มีประสิทธิภาพ (พิมพ์ครั้งที่14). กรุงเทพฯ: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

ประภัสสร สำลี และ กิตติพงษ์ พุ่มพวง. (2564). การพัฒนาชุดกิจกรรมการเรียนรู้แบบ Unplugged Coding เพื่อเสริมสร้างทักษะการคิดด้านวิทยาการคำนวณ สำหรับนักเรียนชั้นอนุบาลปีที่ 3. วารสารวิจัยและนวัตกรรม สถาบันการอาชีวศึกษากรุงเทพมหานคร, 4(2), 181-198.

พิชญาภัค ทองม่วง. (2565). การพัฒนากิจกรรมการเรียนรู้แบบผสมผสานระหว่างแนวคิดคณิตศาสตร์ที่เชื่อมโยงกับ ชีวิตจริงร่วมกับการเรียนรู้แบบออนไลน์เพื่อส่งเสริมความสามารถในการแก้ปัญหาและการให้เหตุผลทางคณิตศาสตร์สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5. (การค้นคว้าอิสระบัณฑิตวิทยาลัย สาขาหลักสูตรการสอน). พิษณุโลก: มหาวิทยาลัยนเรศวร.

พิชญ์สินี ชมภูคำ. (2565). การวิจัยหลักสูตรและการสอน. เชียงใหม่: มหาวิทยาลัยนอร์ท.

พิสณุ ฟองศรี. (2551). การประเมินทางการศึกษา: แนวคิดสู่การปฏิบัติ (พิมพ์ครั้งที่ 5). กรุงเทพฯ: บริษัท ด่านสุทธาการพิมพ์ จำกัด.

รัตนะ บัวสนธ์. (2564). การวิจัยและพัฒนานวัตกรรมการศึกษา (พิมพ์ครั้งที่ 2). กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

วนิดา ประดับศรี. (15 ธันวาคม 2565). การพัฒนาความสามารถด้านทักษะการใช้คอมพิวเตอร์ สำหรับกลุ่มนักเรียนที่ขาดทักษะ ในนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2. สืบค้น 4 เมษายน 2566, จาก https://www.kroobannok.com/board_view.php?b_id=186946

สมศักดิ์ ภู่วิภาดาวรรธน์. (2554). การยึดผู้เรียนเป็นศูนย์กลาง และการประเมินตามสภาพจริง (พิมพ์ครั้งที่ 2). เชียงใหม่: ห้างหุ้นส่วน จำกัด เชียงใหม่โรงพิมพ์แสงศิลป์.

สุคนธ์ สินธพานนท์และคณะ. (2556). วิธีสอนตามแนวปฏิรูปการศึกษาเพื่อพัฒนาคุณภาพของเยาวชน. กรุงเทพฯ: 9199 เทคนิคพริ้นติ้งนิทาน.

สำนักงานราชบัณฑิตยสภา. (2561). พจนานุกรมศัพท์สถิติศาสตร์ ฉบับราชบัณฑิตยสภา (พิมพ์ครั้งที่ 2). กรุงเทพฯ: สำนักงานราชบัณฑิตยสภา.

สำนักงานศูนย์วิจัยและให้คำปรึกษาแห่งมหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์. (2564). รูปแบบชุดกิจกรรมและตัวอย่างกระบวนการจัดการเรียนรู้วิชาวิทยาการคำนวณแบบไม่ใช้คอมพิวเตอร์ สำหรับนักเรียนประถมศึกษาปีที่ 1-3 ที่เหมาะสมกับบริบทของโรงเรียนในพื้นที่ห่างไกล. ตาก: บริษัท โพรเจ็คท์ ไฟฟ์-โฟว์ จำกัด.

องอาจ นัยพัฒน์. (2554). การออกแบบการวิจัย: วิธีการเชิงปริมาณ เชิงคุณภาพ และผสมผสานวิธีการ (พิมพ์ครั้งที่ 2). กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

Kim, B., et al. (2013). Paper-and-pencil programming strategy toward computational thinking for non-majors: Design your solution. Educational Computing Research, 49(4), 437–459.

Downloads

Published

2023-08-24

How to Cite

Wongpuan, tassanee, & Chomphucome, P. (2023). USING A COMBINATION OF ACTIVITY PACKS LINKED TO REAL-WORLD SITUATIONS TO DEVELOP EARLY PROGRAMMING KNOWLEDGE AND ABILITY OF GRADE 3 PUPILS IN MULTICULTURAL SCHOOLS, CHAI PRAKAN DISTRICT, CHIANG MAI PROVINCE. Journal of MCU Social Science Review, 12(4), 110–123. Retrieved from https://so03.tci-thaijo.org/index.php/jssr/article/view/269088