PABOT WAT PHOTARAM, CHAIYA DISTRICT, SURAT THANI PROVINCE: A STUDY OF ART COMPOSITION IN THE LIFE OF BUDDHA AND HIS TEACHING FOR PHAYA MAHA CHOMPOO BODI BY CONSTRUCTING ASSUMED PATTERN TOWARDS THE CONSERVATION OF THAI CLOTH PAINTINGS

Authors

  • Chanya Udompramuan Surat Thani Rajabhat University

Keywords:

Composition, Constructing Assumed, Conservation of Thai Cloth Paintings

Abstract

The objectives of this research were 1. study the history of Phra Bot painting related to solving Intolerance of Phraya Maha Jambupati. 2. To create an assumption model using Thai painting, 3. To study their satisfaction of experts on fine arts, including 30 experts, who were selected by purposive sampling. The research instruments consisted of Pabot painting related to Lord Buddha’s history in solving Intolerance of Phaya Maha Chompoobodi which was created by the researcher’s assumption model, an evaluation form of beauty and completeness in such painting, and a satisfaction evaluation form of experts.

The research results showed that the Pabot painting was in a form of the art in the period of King Buddha Yot Fa Chulalok the Great (Rama I). The painting consisted of 2 parts: the upper part depicted the Lord Buddha standing inside an Ruean Kaew arch, which was flanked by the apostles left-right, and the lower part was a story of Maha Wetsandon Chadok, its composition, the color expressed the popular colors during the reign of King Rama I period such as red, navy and popular colors during the end of Ayutthaya period and Thonburi period such as yellow. The pattern compositions consisted of the popular patterns during the reign of King Rama I. The creation of the assumption model was complete in details of the upper and lower parts. The satisfaction of experts in fine arts affecting the assumption model showed that the experts gained a satisfaction mean at the highest level. The mean was at 4.57 and the standard deviation was at 0.68.

References

จารุณี อินเฉิดฉาย และขวัญจิต เลิศศิริ. (2545). หนังสือประกอบนิทรรศการพิเศษเนื่องในวัน อนุรักษ์มรดกไทยพุทธศักราชเรื่องพระบฏ. กรุงเทพฯ: กรมศิลปากร.

ชนัส คงหิรัญ. (2563). การพัฒนาการเรียนการสอนด้านทัศนมิติโดยใช้การจัดการองค์ความรู้เป็นฐาน: กรณีศึกษาเทคนิคการเขียนภาพทัศนียภาพโดยการอ้างอิงจากภาพด้าน. วารสารพัฒนศิลป์วิชาการ, 5(2), 1-16.

ชลูด นิ่มเสมอ. (2553). องค์ประกอบของศิลปะ (พิมพ์ครั้งที่ 7). กรุงเทพฯ: อมรินทร์.

ธีรพันธ์ จันทร์เจริญ. (2561, 8 มีนาคม). ผู้อำนวยการสำนักศิลปะและวัฒนธรรมมหาวิทยาลัยราชภัฏสุราษฎร์ธานี [บทสัมภาษณ์].

วรรณิภา ณ สงขลา. (2535). จิตรกรรมสมัยรัตนโกสินทร์ รัชกาลที่ 1. กรุงเทพฯ: กรมศิลปากร.

วิมล ดำศรี. (2559). ผ้าพระบฏพระราชทานปัจจัยและสื่อส่งเสริมสืบสานประเพณีแห่ผ้าขึ้นธาตุเมืองนครศรีธรรมราช. นครศรีธรรมราช: ไทม์ พริ้นติ้ง.

Line Today. (2022). Wat Klang Na - Wat Photharam - Wat Sakae Where are the old temples from the Ayutthaya period in Bangkok?. Retrieved January 20, 2023, from https://today.line.me/th/v2/article/Op8wmMG

MGR Online. (2009). Buddha Leela: Phraya Chompoo Bodi posture. Retrieved January 2, 2023, from https://shorturl.asia/13mNI

Downloads

Published

2024-09-01

How to Cite

Udompramuan, C. (2024). PABOT WAT PHOTARAM, CHAIYA DISTRICT, SURAT THANI PROVINCE: A STUDY OF ART COMPOSITION IN THE LIFE OF BUDDHA AND HIS TEACHING FOR PHAYA MAHA CHOMPOO BODI BY CONSTRUCTING ASSUMED PATTERN TOWARDS THE CONSERVATION OF THAI CLOTH PAINTINGS. Journal of MCU Social Science Review, 13(5), 303–318. Retrieved from https://so03.tci-thaijo.org/index.php/jssr/article/view/268927