THE STUDY OF MUENWAI COMMUNITY HISTORY AND WAT MUENWAI’ S UBOSATHA AT MUENWAI DIRSTICT, AMPHUR MEUNG, NAKHON RATCHASIMA

Authors

  • Rujapha Prawong Nakhonratchasima Rajabhat University

Keywords:

Ccommunity history, Baan Muenwai, Wat Muenwai ’s Ubosatha

Abstract

This research was conducted with 2 objectives: 1. To study the history of Muenwai community and 2. To study the designs of arts and belief about the Buddhist Ubosatha in the water at Muenwai Temple area. This was the qualitative research, conducted by implementing historical, archeological, and art methods.  The results of the research revealed that the name of the village “Muenwai” was found as the name of the route of the army from Bangkok to Vientiane in 1826 (B.E.2369) as appeared in the archive meeting entitled “Prap Krabot Vientiane” in the reign of King Rama 3 who ordered Phra Racha Wang Borworn Maha Sakdipalasep to lead the army to defeat Chao Anuwong. In addition, there was evidence showing the name “Muenwai Military base” appeared in Rattanakosin period literature titled “Khun Chang and Khun Paen”, Wachirayan national library version in which the chapter narrates the story when Phrachao Lanchang was offering Nang Soi Tong to Phra Panwawongsa. The study of the art designs of Muenwai templess showed that structural plan system, arrangement of buildings, construction techniques, design of walls to meet the gable end, drilling door holes and light holes, and temple decoration are found in late Ayutthaya period, from the reign of Somdet Pra Narai Maharat to early Rattanakosin period. For gable-end designed with Pudtarn flower pattern. This pattern was famous in the period of King Rama 3. Finally, in terms of belief about the Ubosatha in the middle of the water at the area of Muenwai Temple, this is the belief of Langka and Mon culture in Myrnmar to create purity and cleanness in Buddhist ordination ceremony.

References

กมล ฉายาวัฒนะ. (2523) .ใบเสมาในภาคกลางของประเทศไทยระหว่างพุทธศตวรรษที่ 19-20 (วิทยานิพนธ์ปริญญาศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาโบราณคดีทางประวัติศาสตร์) กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยศิลปากร

กรมศิลปากร. (2548). ปกิณกะศิลปวัฒนธรรม เล่ม 21. กรุงเทพฯ : กรมศิลปากร.

_______. (2548). รายงานการขุดแต่งบูรณะปรับปรุงภูมิทัศน์ โบราณสถานอุโบสถวัดหมื่นไวย ตำบลหมื่นไวย อำเภอเมือง จังหวัดนครราชสีมา ปีงบประมาณ 2548. นครราชสีมา: สำนักงานโบราณคดีและพิพิธภัณฑสถานแห่งชาติที่ 9 นครราชสีมา.

ควอริช เวลส์. (2519). การปกครองและการบริหารของไทยสมัยโบราณ. กรุงเทพฯ: โครงการตำราสังคมศาสตร์และมนุษยศาสตร์ สมาคมสังคมศาสตร์แห่งประเทศไทย.

โคราชในอดีต.(2565). ตำบลหมื่นไวย. สืบค้น 15 มกราคม 2565, จาก https://shorturl.asia/hQ2mT

จุมพล เพิ่มแสงสุวรรณ. (2547.) พระอุโบสถและพระวิหารที่ได้รับอิทธิพลตะวันตกสมัยอยุธยาตอนปลาย พ.ศ. 2199-2300. วารสารหน้าจั่ว ฉบับประวัติศาสตร์สถาปัตยกรรมสถาปัตยกรรมไทย, 1(1), 81-103.

______. (2548). พระอุโบสถแบบอยุธยาตอนปลาย (พ.ศ. 2199-2310) ในเขตอำเภอเมือง จังหวัดนครราชสีมา (รายงานวิจัย). มหาสารคาม: คณะสถาปัตยกรรมศาสตร์ ผังเมืองและนฤมิตศิลป์มหาวิทยาลัยมหาสารคาม.

ฐาปกรณ์ เครือระยา. (2560). อุทกสีมา: วิวัฒนาการแพขนานสู่อุโบสถกลางนํ้าในวัฒนธรรมล้านนา ใน. วารสารหน้าจั่ว. 32, 29-50

ดำรงราชานุภาพ, สมเด็จพระเจ้าบรมวงศ์เธอ กรมพระยา. (2507). ประชุมพงศาวดารเล่มที่ 14 (ภาคที่ 22-25). กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์คุรุสภา.

ทิพากรวงศ์, เจ้าพระยา. (2555). พระราชพงศาวดารกรุงรัตนโกสินทร์ รัชกาลที่ 1-4 เล่ม 2. กรุงเทพฯ: ศรีปัญญา.

ไทยรัฐออนไลน์ (2565). วัดหมื่นไวย. สืบค้น 3 พฤษภาคม 2564, จาก https://www thairath.co.th/lifestyle/culture/2326037

น.ณ. ปากน้ำ. (2543). หน้าบัน เอกลักษณ์ศิลปะสถาปัตยกรรมไทย. กรุงเทพฯ: เมืองโบราณ.

นิราศเวียงจันทร์. (2544). กรุงเทพฯ: ภาควิชาภาษาไทยและภาษาตะวันออก คณะมนุษยศาสตร์ มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ.

พรหมศักดิ์ เจิมสวัสดิ์ และฉลวย จารุภานานนท์. (2532).“พระพิมพ์ดินเผาวัดนครโกษาลพบุรี”. ศิลปากร. 32(6), 40-55.

ราชบัณฑิตยสถาน. (2525). พจนานุกรมฉบับราชบัณฑิตสถาน. กรุงเทพฯ: ราชบัณฑิตยสถาน.

รุ่งโรจน์ ธรรมรุ่งเรือง. (2558). ทวารวดีในอีสาน. กรุงเทพฯ: มติชน.

วชิรญาณวโรรส. สมเด็จพระมหาสมณเจ้า, กรมพระยา. (2531). วินัยมุข เล่ม 3. กรุงเทพฯ: มหามกุฏราชวิทยาลัย.

วินัย พงศ์ศรีเพียร. (2529). ความสำคัญของ “กฎมณเฑียรบาล” ในการมองประวัติศาสตร์ไทย วารสารอักษรศาสตร์ มหาวิทยาลัยศิลปากร, 9(1), 57-74.

ศรีศักร วัลลิโภดม. (2533). แอ่งอารยธรรมอีสาน. กรุงเทพฯ: มติชน.

ศักดิ์ชัย สายสิงห์. (2559). ลพบุรีหลังวัฒนธรรมเขมร. กรุงเทพฯ: มติชน.

ศานติ ภักดีคำ. (2561). เส้นทางโบราณจากกรุงเทพฯ สู่เวียงจันทน์ในหลักฐานประวัติศาสตร์และโบราณคดี. วารสารศิลปวัฒนธรรม, 39(1), 19-32.

สมคิด จิระทัศนกุล. (2546). คติ สัญลักษณ์ และความหมายของซุ้มประตู-หน้าต่างไทย. กรุงเทพฯ: คณะสถาปัตยกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยศิลปากร.

สันติ เล็กสุขุม. (2550). ความสัมพันธ์จีน-ไทย โยงใยในลวดลายประดับ. กรุงเทพฯ: เมืองโบราณ

_______. (2557). งานช่างไทยโบราณ ศัพท์ช่าง และข้อคิดเกี่ยวกับงานช่างศิลป์ไทย. กรุงเทพฯ: มติชน.

_______. (2560). วัด-เจดีย์ : ในและนอกเกาะกรุงศรีอยุธยา. กรุงเทพฯ: มติชน.

_______. (2542). ศิลปะอยุธยา : งานช่างหลวงแห่งแผ่นดิน. กรุงเทพฯ: เมืองโบราณ

เสภาเรื่อง ขุนช้าง-ขุนแผน ฉบับหอสมุดพระวชิรญาณ. (2555). กรุงเทพฯ: บริษัท ไทยควอลิตี้บุ๊ค 2006 จำกัด

องค์การบริหารส่วนตำบลหมื่นไวย (2565). วัดหมื่นไวย. สืบค้น 15 มกราคม 2565, จาก http://saomeaunwai.go.th/info

CUIR at Chulalongkorn University. (2562). ซุ้มประตูวัดไชยวัฒนาราม จังหวัดพระนครศรีอยุธยา. สืบค้น 15 มกราคม 2562, จาก https://www.chula.ac.th/news

Faiththaistory. (2562). พระอุโบสถวัดช่องนนทรี กรุงเทพมหานคร. สืบค้น 15 มกราคม 2562, จาก https://www.faiththaistory.com.

Koratmuseum. (2562). อุโบสถวัดพระนารายณ์มหาราช. สืบค้น 15 มกราคม 2562, จาก http://www.koratmuseum.com.

Lovethailand. (2562). อุโบสถวัดอิสาน อำเภอเมือง จังหวัดนครราชสีมา. สืบค้น 15 มกราคม 2562, จาก https://www.lovethailand.org/travel/th.

Downloads

Published

2022-12-07

How to Cite

Prawong , R. . (2022). THE STUDY OF MUENWAI COMMUNITY HISTORY AND WAT MUENWAI’ S UBOSATHA AT MUENWAI DIRSTICT, AMPHUR MEUNG, NAKHON RATCHASIMA. Journal of MCU Social Science Review, 11(6), R267-R286. Retrieved from https://so03.tci-thaijo.org/index.php/jssr/article/view/261309