Dominance at the Fair in Theravada Buddhism

Authors

  • Phra Chonyanamanee (Sompot Thammaphochso) Mahachulalongkornrajavidyalaya University

Keywords:

Rule, Theravada Buddhism

Abstract

Rule was justified in order to rule on the cause of peace and order. The Buddha said in the sovereignty of 3 factors (1) Autocracy (2) Olkatipati (3) Dharmadhipateyya which parents must be virtuous. Have knowledge of the principles of justice and law. And the moral principles of the King and the leaders of the region including the main Virtues 10. Empire 12 observances, Royal Sangahavatthu the fourth, and the biases 4, is used for class leaders. And principles of conduct joint. The rulers of courtiers and populace are dissipating 6 and the 6 so the form of government in Buddhist philosophy it is divided into two forms (1) form of government is monarchy and that is the rule. There is a big Cardinal it is ruled by one person the form of government is the most effective. It is both legislators and the law is very flexible. And has the highest power (2) form a unity government that is ruled unsubstantiated righteously. The total number of states ruled by it. Choose (1) one of the leaders to serve the country Are at liberty to take any action as they wish without any obstacle (2) The equal under the laws of such social class, gender and Trinity (3) The unity in the community that called the Brotherhood

References

ภาษาไทย
(๑) หนังสือ
จํานงศ์ ทองประเสริฐ, พระมหาธรรมิกราชาธิราช. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์สหธรรมิก จํากัด,๒๕๔๙.
นิติภูมิ นวรัตน์, ร.ต.อ. ตร. คุณลักษณะและกระบวนการปลูกฝังคุณธรรมจริยธรรมของประเทศเวียดนาม. กรุงเทพมหานคร : ศูนย์ส่งเสริมและพัฒนาพลังแผ่นดินเชิงทุณธรรม,๒๕๔๐.
ปรีชา ข้างขวัญยืน. ทรรศนะทางการเมืองของพระพุทธศาสนา กรุงเทพมหานคร : สามัคคีเสาส์น,๒๕๔๐.
พุทธทาสภิกขุ, ธรรมบรรยายชุดทศพิธราชธรรม. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์สหมิตร, ๒๕๓๑.
“พระเมธีธรรมานภรณ์ (ประยูร ธมฺมจิตฺโต), พุทธศาสนากับปรัชญา (กรุงเทพมหานคร : บริษัท อมรินทร์พริ้นติ้งกรุ๊ฟ จํากัด, ๒๕๓๓), หน้า และ
พระธรรมปิฎก (ป.อ. ปยุตโต), พจนานุกรมพุทธศาสตร์ฉบับประมวลธรรม. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, ๒๕๔๓
- พุทธศาสนาจะวิกฤติ ต้องศิตให้ไกล รู้ให้ทัน. กรุงเทพมหานคร: สํานักพิมพ์มูลนิธิพุทธรรม, ๒๕๔๔.
- วัฒนธรรมไทยสู่ยุคเป็นผู้นําและเป็นผู้ให้, กรุงเทพมหานศระ บริษัท สหธรรมิก จำกัด, ๒๕๓๗.
พระธรรมกิตติวงศ์ (ทองดี สุรเตโช), ศวัต ๒. กรุงเทพมหานคร : สํานักพิมพ์เลี่ยงเซียง, ๒๕๔๕ พระเทพเวที (ประยุทธ์ ปยุตโต), พจนานุกรมพุทธศาสตร์ ฉบับประมวลธรรม. พิมพ์ครั้งที่ ๓.กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, ๒๕๓๕
พระเมธีธรรมาภรณ์ (ประยูร ธมมจิตโต), พุทธศาสนากับปรัชญา. กรุงเทพมหานคระ บริษัท
อมรินทร์พริ้นติ้งกรุ๊ฟ ๒๕๓๓.
สุนทร ณ รังษี, สถาบันทางการเมืองตามแนวพุทธศาสตร์ รัฐศาสตร์ตามแนวพุทธศาสตร์ กรุงเทพมหานคร : สํานักงานคณะกรรมการวัฒนธรรมแห่งชาติ, b๕ma สุทธิวงศ์ สันตยาพิศาลสุทธิ์. หลักธรรมทางพระพุทธศาสนาจากพระไตรปิฎr. กรุงเทพมหานคร :สํานักพิมพ์ธรรมสภา, ๕๕
สมบูรณ์ สุขสําราญ พุทธศาสนากับการเปลี่ยนแปลงทางการเมืองและสังคม. กรุงเทพมหานคร -สํานักพิมพ์จุฬาสงกรณ์มหาวิทยาลัย, ๒๕๒๗. สวัสดิ์ พินิจจันทร์, ศศิธรรม. กองวัฒนธรรม กรมการศาสนา กระทรวงศึกษาธิการ
กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์การศาสนา, ๒๕๐๕.
(๒) วารสาร
สมภาร พรมทา. สิทธิในทัศนะของพุทธศาสนา, พุทธศาสตร์ศึกษา. ปีที่ 8 ฉบับที่ มกราคม - เมษายน, ๒๕๓๗.
E. ภาษาอังกฤษ
(1) Book
Phraphomkhunaphon (P. A Payutto). A Constitution for Living Buddhist Principlesfor a Fruitful and Harmonious Life. Bangkok Office of National Buddhism Press, 1997.

Downloads

Published

2015-04-15

How to Cite

(Sompot Thammaphochso), P. C. (2015). Dominance at the Fair in Theravada Buddhism. Journal of MCU Social Science Review, 4(2), 1–15. Retrieved from https://so03.tci-thaijo.org/index.php/jssr/article/view/245359