Integrating The Role of The Monks with Social Networks The Cultural Surveillance of Northeast

Authors

  • พระสุวิจักขณ์ กุลยศชยังกูร Major of Cultural Science, Mahasarakham University

Keywords:

Integration, The role of the monks with social networks, Cultural surveillance

Abstract

Objectives of this research were; 1) to study the historical background and knowledge in cultural surveillance of northeast. 2) to study the role of the monks with social networks in the cultural surveillance of northeast. 3) to integrating the for role of the monks with social networks in the cultural surveillance of northeast. The tools used were interview, interview, interview and focus group. Collect data from knowledgeable people in 24, community in 30, person in 36, general person in 10. The study from Phramuanrat temple, Siripongsawat temple and Papaiboon temple. Analyze data and presentation by descriptive.

The results of the research

Historical background and knowledge in cultural surveillance of northeast to started with the establishment of the ministry of culture under the department of fine arts. the National cultural maintenance act the National Cultural Council has been established, and the serve the main mission. In cultural surveillance, such as the project to enter the practice of religious practice. Training dharma speaker The bar association and cultural surveillance. The operation in the past 10 years to monitor the continuous cultural deviation. Has proactive actions to protect. Social and cultural issues systematic development In particular, the cultural offices of Nakhon Ratchasima, Buriram, and Chaiyaphum have followed the policy of cultural surveillance from Phramuanrat temple, Siripongsawat temple and Papaiboon temple. They get model from Cholaphrathansarit temple.

The cultural aspects of the northeast community are drug abuse, quarrels, school escapes, and game addiction. They have implementing unpredictable plans, lack of cooperation from all parties. Discontinuous work there is a lack of protection both the community itself and the school have taken to address the problem. But still not spot To solve the end Family does not give warm love. Careful care. It is a lack of integration. When the problem occurs by mitigating that problem in part it not control all

The integration of the works of the clergy and the network requires ongoing meetings and planning. Define a clear direction to work. It is protected by training. Understanding the youth in self-defense practices in the family. Schools and communities have a common understanding before the event occurs. When the problem is resolved. The problem must be solved to the point of encouraging discussion together. The problem is already. The problem must be solved by encouraging the use of the methodology. Does not affect the weak mental state. To teach the principles of Buddhism that apply to life. This is the collaboration of the relevant agencies. Can be the same Work together effectively

 

References

กรรณิการ์ โอมเณ. (2526). “บทบาทของพระสงฆ์ต่อการพัฒนาท้องถิ่น:เฉพาะกรณีโครงการสหบาลข้าวหมู่บ้านท่าสว่าง อําเภอเมือง จังหวัดสุรินทร์ วิทยานิพนธ์ปริญญานิเทศศาสตรมหาบัณฑิต จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
คุณ โทขันธ์. (2552). บทบาทของพระสงฆ์ต่อการพัฒนา. ขอนแก่น: คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยขอนแก่น.
ชําเลือง วุฒิจันทร์ (2526). การพัฒนากิจการคณะสงฆ์และกิจการพระศาสนาเพื่อความมั่นคงแห่งชาติ, กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์การศาสนา.
ธีระเกียรติ ทีฆะบุตร (2548). “ความร่วมมือของเครือข่ายสังคมในการป้องกันและแก้ไขปัญหายาเสพติดในชุมชนพื้นที่สถานีตํารวจนครบาลพหลโยธิน” วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิตมหาวิทยาลัยราชภัฏจันทรเกษม.
บรรพต วีระสัย และคณะ. (2523), พระสงฆ์กับสังคมไทยโดยพิจารณาในเชิงสังคมเศรษฐกิจ การเมืองและการปกครองศึกษาในกรณีวัดในกรุงเทพฯ. กรุงเทพฯ: มหากุฏราชวิทยาลัย.
พะยอม อิงคตานุวัฒน์. (2530). เด็กกับโรงเรียน กรุงเทพฯ: ฝ่ายการเผยแพร่ความรู้สมาคมวางแผน และครอบครัวแห่งประเทศไทย.
พิสิฏฐ์ บุญไชย และทรงคุณ จันทร. (2540), ศาสนาพุทธะสถานภาพ บทบาทต่อการเปลี่ยนแปลงในสังคมอีสาน, สถาบันวิจัยศิลปะและวัฒนธรรมอีสาน: มหาวิทยาลัยมหาสารคาม.
วิทย์ วิทศเวทย์ และเสฐียรพงษ์ วรรณปก. (2533), พระพุทธศาสนาชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 .กรุงเทพมหานคร:สํานักพิมพ์อักษรเจริญทัศน์.
สุดาพร สินประสงค์. (2550). สาเหตุและแนวทางการแก้ไขปัญหาการทะเลาะวิวาทของนักเรียนนักศึกษาระดับอาชีวศึกษาประเภทช่างอุตสาหกรรมในเขตกรุงเทพมหานคร, มหาวิทยาลัย ราชภัฏธนบุรี.

Published

2020-04-27

How to Cite

กุลยศชยังกูร พ. (2020). Integrating The Role of The Monks with Social Networks The Cultural Surveillance of Northeast. Journal of MCU Social Science Review, 6(2-05), 1–14. Retrieved from https://so03.tci-thaijo.org/index.php/jssr/article/view/239727