Futures Research and Knowledge in Buddhist Psychology

Authors

  • Rattanawadee Surabanchakarn Sutthiporn Construction Lrd., Bangkok
  • Siriwat Srikhruedong Buddhist Psychology, Faculty of Humanities MCU
  • Man Suesungnoen Buddhist Psychology, Faculty of Humanities MCU

Keywords:

Futures Research, Body of Knowledge, Buddhist Psychology

Abstract

This article aims to highlight the importance of Futures Research, which is a scientific research method that can predict potential trends or the likelihood in the future in both positive and negative aspects. Futures Research is able to create a new body of knowledge with principles, processes, clear methods, and to systematically visualizing a holistic future. It is useful for both individuals and organizations to plan in the aspect of management within their professional fields. Especially by applying Futures Research on the Buddhist Psychology, the Dharma knowledge of the human mind that aims to result in the total cessation of distress and suffering, it does not only present the logical probability of the future, but also created more thoroughly, deeply, meticulously and creatively skill in thinking, leading up to the Logical Trend with 6'S principle, which is a fundamental principle in enabling individuals in society or organizations to keep up with the ever-changing world. Moreover, it can also be applied to the organization's sustainable development planning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

จุมพล พูลภัทรชีวิน. (2529). การวิจัยอนาคต. วารสารวิธีวิทยาการวิจัย, 1(1). 22-24.

“__________”. (2559). การวิจัยเชิงอนาคต. เอกสารประกอบการบรรยายใน การอบรมสัมมนาวิชาการมหกรรมงานวิจัยแห่งชาติ 2559. กรุงเทพฯ: โรงแรมเซ็นทาราแกรนด์และบางกอกคอนเวนชันเซ็นเตอร์ เซ็นทรัลเวิลด์

.

จุมพล พูลภัทรชีวิน และจุฬากรณ์ มาเสถียรวงศ์. (2552). ความรู้เบื้องต้นเกี่ยวกับแนวคิดทฤษฎีการศึกษาอนาคตวิทยา. สืบค้น 20 ตุลาคม 2564, จาก http://midnightuniv.tumrai.com/midnighttext/0009999724.html

ชมพูนุช ศรีจันทร์นิล. (2552). จิตวิทยาแนวพุทธ. แนวทางเพื่อการเยียวยาและพัฒนาจิตใจมนุษย์. วารสารวิชาการมหาวิทยาลัยหอการค้าไทย, 29(4), 192.

เทียนฉาย กีระนันทน์. (2544). สังคมศาสตร์วิจัย (พิมพ์ครั้งที่ 5). กรุงเทพฯ: คณะเศรษฐศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

ธัชเฉลิม สุทธิพงษ์ประชา และธันยพร สุนทรธรรม. (2561). คู่มือการมองอนาคต (ฉบับปรับปรุง). กรุงเทพฯ: วิทยาลัยสหวิทยาการ มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.

นิภาพรรณ เจนสันติกุล. (2560). การนำเทคนิคเดลฟายไปใช้สำหรับการวิจัย. วารสารรัฐศาสตร์ปริทรรศน์ มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์, 4(2), 47-64.

ประตูสู่ธรรม. (2564). ขันธ์ 5. สืบค้น 15 ธันวาคม 2564, จาก http://www.dharma-Gateway.com/ubasika/nina/abhidham-03.htm

พรธิดา วิเชียรปัญญา. (2547). แนวคิดเบื้องต้นเกี่ยวกับการจัดการความรู้. กรุงเทพฯ: ธรรกมลการพิมพ์.

พระครูปลัดมารุต วรมงฺคโล. (2553). การศึกษาวิเคราะห์พุทธจิตวิทยาในพระไตรปิฎก (รายงานผลการวิจัย). มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. พระนครศรีอยุธยา

พระพรหมบัณฑิต. (2564). MCU TV: การบรรยายพิเศษในวันไห้วครู: พุทธจิตวิทยากับศาสตร์สมัยไหม่พัฒนาจิตใจมนุษย์. สืบค้น 20 ตุลาคม 2564, จาก https://www.youtube.com/watch?v=iKfvtLd0whk

พระมหาโสภณ วิจิตฺตธมฺโม และ พระมหาณรงค์ศักดิ์ ฐิติญาโณ. (2558). การศึกษาวิเคราะห์การตีความพระอภิธรรมของพระเถระในพระพุทธศาสนา. วารสาร มจร มนุษยศาสตร์ปริทรรศน์, 1(1), 45-57.

พุทธรักษ ปราบนอก. (2564) จิตวิทยาในพระอภิธรรม. เอกสารประกอบการสอนรายวิชาพระไตรปิฎกศึกษา 3. สืบค้น 17 พฤศจิกายน 2564, จาก https://shorturl.asia/ub0om

ภาณุวังโส. (2549). เกินกว่าฟรอยด์จะจินตนาการ. กรุงเทพฯ: มายแบงค็อกพับลิชิ่งเฮ้าส์. มหาวิทยาลัยมหิดล. (2564). การจัดการความรู้. สืบค้น 17 พฤศจิกายน 2564, จาก https://quality.sc.mahidol.ac.th/plan_and_policy/km/

โรงเรียนมหาชนะชัยวิทยาคม. (2564). องค์ความรู้. สืบค้น 17 พฤศจิกายน 2564, จาก http://www.thaischool1.in.th/_files_school/90100748/data/90100748_1_20190912-111726.pdf

สมจิตร อุดม. (2549). การศึกษาเทคนิคเดลฟายเพื่อการศึกษาวิจัย. วารสารสำนักหอสมุดมหาวิทยาลัยทักษิณ, 5(1), 44-51.

สมเด็จพระพุทธโฆษาจารย์ (ป. อ. ปยุตฺโต). (2561). จากจิตวิทยาสู่จิตภาวนา (พิมพ์ครั้งที่ 23). กรุงเทพฯ: ธรรมสภา.

สมเด็จพระพุทธโฆษาจารย์ (ป. อ. ปยุตฺโต). (2564). พจนานุกรมพุทธศาสน์ ฉบับประมวลศัพท์ (พิมพ์ครั้งที่ 35). กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์บริษัท สหธรรมิก จำกัด.

สำนักงานบริการวิชาการ มหาวิทยาลัยเชียงใหม่. (2564). KM การเรียนรู้องค์กร. สืบค้น 20 ธันวาคม 2564, จาก https://www.uniserv.cmu.ac.th/km/

อภิวัฒน์ รัตนวราหะ. (2563). อนาคตศึกษา (พิมพ์ครั้งที่ 2). เชียงใหม่: หจก.ล๊อคอินดีไซน์เวิร์ค.

อุเทน เข้มขัน. (2564). BOK Body of Knowledge คืออะไร. สืบค้น 17 พฤศจิกายน 2564, จาก https://www.qmlcorp.com/content/7424/bok-body-of-knowledge-คืออะไร

Caroline A. F. Rhys Davids. (1900). A Buddhist Manual of Psychological Ethics of the Fourth Century B. C. London: Royal Asiatic Society. Retrieved 16 December 2021, from https://books.google.co.th/books?id=ON4KAA AAYAAJ

&printsec=frontcover&hl=th&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=true

Chumpol Poolpatarachewin. (1986). Ethnographic Delphi Futures Research. Journal of Research Methodology. 1(2). 24-33.

Jenny Andersson. (2018). The Future of the World. Futurology, Futurists, and the Struggle for the Post-Cold War Imagination. Oxford: Oxford University Press.

Matthieu Ballandonne. (2020). The history of futures studies: A note on Gilfillan’s early work. Technological Forecasting & Social Change: An Electronic Journal. 157. Retrieved 16 December 2021, from https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0040162519304937

Olaf Helmer-Hirschberg. (1967). Analysis of the Future: The Delphi Method. Retrieved 16 December 2021, from ttps://www.rand.org/pubs/papers/hP3558.html

Robert B. Textor. (1980). A Handbook on Ethnographic Futures Research (3rd ed.). California: Cultural and Educational Futures Research Project of Education and Department of Anthropology Stanford University.

Published

2021-12-30

How to Cite

Surabanchakarn, . R., Srikhruedong , S., & Suesungnoen, M. (2021). Futures Research and Knowledge in Buddhist Psychology. Journal of MCU Humanities Review, 7(2), 413–430. Retrieved from https://so03.tci-thaijo.org/index.php/human/article/view/257030