The Strengthening Buddhism in the Contemporary Society

Authors

  • สุวิญ รักสัตย์ ภาควิชาจิตวิทยา คณะมนุษยศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย

Abstract

The results were found that Buddhism was steadily established since the Buddha propagated for 45 years. Buddhists obviously contained in Buddhist education, practice, dissimilation and protection effectively. After having passed away of the Buddha, Buddhism faced with several situations both a risk of stability and a factor of flourishing. Moreover, Buddhism sprung throughout an early Indian country and far abroad. Since the 18th Buddhist century, Buddhism tremendously declined from the Buddha’s land. Fortunately, King Asoka the great with his vision and true faith in Buddhism sent 9 groups of Buddhist missionaries to 9 routes in the beginning of the 2nd Buddhist century. Among them, the 8th route of a group of Buddhist missionary had been sent to the Suvannabhumi peninsula. Buddhism has been flourished in this area as the Southern East Asia region now a day. Buddhism also established in the Thai kingdom since the Dravadi, Sukhothai, Ayudhaya, Thonburi and Ratnakosintra period respectively. Theravada Buddhism as called Ceylon tradition has been accepted and propagated till now. All 4 Buddhist companies, Monk, Meachee, Lay men and Lay women have been working together. Owing to Monks and royal Dynasties as an important factor, they spent full effort to set Buddhism stably in Thailand.

It was found that factors affecting to both stability and situation of Buddhism in modern Thai society could be divided into 4 aspects as follows, in the Buddhist aspect, Buddhists have been lacking the process of development and screening people into Sangha and position. In the monastic aspect, monasteries and buildings have been building under the capitalism and consumerism and misdirection of development. In the ceremony aspect, it has been performing with faith without wisdom. In the doctrinal aspect, it has been believing master more than the fact depicted in the Tipitaka due to lack of endeavoring study by Buddhist themselves, then misleading to Dhamma understanding among the Buddhists. All thease problems are  Internal threats which are not too hard to solve them if the Thai Buddhists cooperate to solve them. And the dangers of the other cult and religion, which is the external threat that has heavily infiltrated Thai socety in the past ten years with the help of  economic, politic and educational tools. If the Thai Buddhists do not know and not solve the problem early. There is a risk of losing Buddhism to a sudden death, such as in India, Indonesia, Afghanistan, etc. in the past.

References

1. ภาษาบาลี - ไทย :
1.1 ข้อมูลปฐมภูมิ
มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกภาษาบาลีฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
_________. (2539). พระไตรปิฎกภาษาไทยฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพฯ:
โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
1.2 ข้อมูลทุติยภูมิ
1.2.1 หนังสือ (ภาษาไทย) :
กนก แสนประเสริฐ. (2549). ประมวลพระราชบัญญัติคณะสงฆ์. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์สำนักงาน
พระพุทธศาสนาแห่งชาติ.
กรมการศาสนา. (2525). ประวัติพระพุทธศาสนาแห่งกรุงรัตนโกสินทร์ 200 ปี ภาค 1. กรุงเทพฯ:
โรงพิมพ์กรมการศาสนา.
_________. (2554). ความรู้ศาสนาเบื้องต้น. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์ชุมนุมสหกรณ์การเกษตรแห่ง
ประเทศไทย.
_________. (2540). คู่มือวิทยากรอบรมพระสังฆาธิการระดับเจ้าอาวาส. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์การศาสนา.
กรมการศาสนา กระทรวงวัฒนธรรม. (2556). คู่มือการปฏิบัติศาสนพิธีเบื้องต้น. กรุงเทพฯ:
โรงพิมพ์ชุมนุมสหกรณ์การเกษตรแห่งประเทศไทย.
กรมการศาสนา กระทรวงศึกษาธิการ. (2538). คู่มือการบริหารศึกษาคณะสงฆ์. กรุงเทพฯ:
โรงพิมพ์กรมศาสนา.
_________ . (2540). คู่มือวิทยากรอบรมพระสังฆาธิการระดับเจ้าอาวาส. กรุงเทพฯ:
โรงพิมพ์การศาสนา.
_________. (2521). ประวัติการปกครองคณะสงฆ์ไทย. กรุงเทพฯ:
โรงพิมพ์มหามกุฎราชวิทยาลัยในพระบรมราชูปถัมภ์.
__________. (2542). ความหมายของวัด. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์กรมการศาสนา.
_________. (2542). คู่มือการบริหารจัดการวัดฉบับย่อ. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์การศาสนา.
__________. (2539). หลักการบริหารและการจัดการวัดในยุคโลกาภิวัตน์. กรุงเทพฯ: เอพี
กราฟิคดีไซน์.
_________. (2542). หนังสือคู่มือพระสังฆาธิการว่าด้วยพระราชบัญญัติกฎระเบียบคำสั่งมหาเถร-
สมาคม. กรุงเทพฯ: กรมการศาสนา.
_________. (2534). วิชาการพระพุทธศาสนา. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์กรมการศาสนา.
_________. (2535). วินัยบัญญัตินักธรรมชั้นตรี. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์กรมการศาสนา.
_________. (2527). ประวัติการปกครองคณะสงฆ์ไทย. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์การศาสนา.
กรมพระยาดำรงราชานุภาพ, สมเด็จ. (2514). ประชุมนิพนธ์เกี่ยวกับตำนานทางพระพุทธศาสนา.
กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์โสภณพิพรรฒธนากร.
พระธรรมโกศาจารย์ (ประยูร ธมมจิตโต). (2549). พุทธวิธีบริหาร (พิมพ์ครั้งที่ 4). กรุงเทพฯ:
โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
พระธรรมปิฎก (ป.อ. ปยุตฺโต). (2543). รู้จักพระไตรปิฎกเพื่อเป็นชาวพุทธที่แท้. กรุงเทพฯ:
บริษัท สหธรรมิก จํากัด.
_________. (2540). พระพุทธศาสนาในอาเซีย. กรุงเทพฯ: ธรรมสภา.
_________. (2545). ภัยในพระพุทธศาสนา. กรุงเทพฯ: มูลนิธิพุทธธรรม.
_________. (2540). พระพุทธศาสนาในอาเซีย. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์ธรรมสภา.
_________. (2539). จาริกบุญ-จาริกธรรม. กรุงเทพฯ: สหธรรมมิก.
_________. (2537). ธรรมนูญชีวิต. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์การศาสนา.
_________. (2544). นิติศาสตร์แนวพุทธ (พิมพ์ครั้งที่ 5). กรุงเทพฯ: บริษัทพิมพ์สวย จำกัด.
_________. (2543). พจนานุกรมพุทธศาสตร์ฉบับประมวลศัพท์. กรุงเทพฯ: มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
พระธรรมวรนายก (โอภาส นิรุตฺติเมธี). (2546). การพัฒนาวัดให้เป็นศูนย์กลางของชุมชนใน
ธรรมปริทัศน์ 46. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณ์ราชวิทยาลัย.
พระบาทสมเด็จพระมงกุฎเกล้าเจ้าอยู่หัว. (2461). “เครื่องหมายแห่งไตรรงค์”ในหนังสือดุสิตเสมา
ฉบับพิเศษ. (ม.ป.ท.)

Downloads

Published

2019-07-27

How to Cite

รักสัตย์ ส. (2019). The Strengthening Buddhism in the Contemporary Society. Journal of MCU Humanities Review, 4(2), 75–88. Retrieved from https://so03.tci-thaijo.org/index.php/human/article/view/165015