THE CREATION OF THE LAEM PHO BOAT SONG PERFORMANCE: A CULTURAL IDENTITY OF THE LAEM PHO COMMUNITY IN KHU TAO SUBDISTRICT, HAT YAI DISTRICT, SONGKHLA PROVINCE
Main Article Content
Abstract
This research aims to create a performance of the "Laem Pho Boat Song" to communicate the identity of the Laem Pho community, Khu Tao Subdistrict, Hat Yai District, Songkhla Province. It employs a mixed-methods approach. Key informants include local scholars, academics, folk artists, and National Artists in the field of folk performing arts, selected through purposive sampling. The research tools consist of observation forms and in-depth interviews. Data were collected through interviews with relevant stakeholders and small group discussions, followed by data analysis leading to the development of the performance. The findings reveal that the creative performance of the Laem Pho Boat Song takes the form of a theatrical production, utilizing the local landscape and involving community members in expressing the cultural capital of Laem Pho's identity. The concept focuses on conveying the tradition of "Chak Phra" (water procession), which originates from Laem Pho and represents a multifaceted cultural capital integral to the way of life of Laem Pho's people. This area is not only a cultural space but also a sacred site. The performance integrates elements of the Laem Pho Boat Song and folk dance, set against the natural landscape of Laem Pho, with a clear and accessible narrative. The scenic design highlights the beauty of the waters surrounding the area. The performance begins by introducing the social context of Laem Pho, its geography, traditional wisdom such as the making of "Kanom Tom" (a local dessert), the Chak Phra tradition with decorated boats, the local merit-making tradition during the Buddhist Lent, and the performance of the Laem Pho Boat Song on land as a form of courtship.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
จำนงค์ อดิวัฒนสิทธิ์ และคณะ. (2547). สังคมวิทยา. กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์.
จิต แก้วประกอบ. (3 ตุลาคม 2563). ภาษาถิ่นใต้. (นางสาวรวิสรา ศรีชัย, ผู้สัมภาษณ์)
ฉวี นวลพันธ์. (1 มิถุนายน 2565). มัดกัด. (นางสาวรวิสรา ศรีชัย, ผู้สัมภาษณ์)
ณรงค์ชัย ปิฎกรัชต์. (2557). สารานุกรมเพลงไทย. นครปฐม: สำนักพิมพ์มหาวิทยาลัยมหิดล.
ธวัลรัตน์ พรหมวิเศษ. (2559). การดำรงอยู่ของเพลงพื้นบ้าน : กรณีศึกษาเพลงเรือแหลมโพธิ์. ใน การประชุมวิชาการระดับชาติและนานาชาติ ครั้งที่ 5 คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏยะลา. มหาวิทยาลัยราชภัฏยะลา.
ฝาด บินเดน. (1 มิถุนายน 2565). ต่อเรือ. (นางสาวรวิสรา ศรีชัย, ผู้สัมภาษณ์)
พร แก้วประกอบ. (1 มิถุนายน 2565). ต้มสามเหลี่ยม. (นางสาวรวิสรา ศรีชัย, ผู้สัมภาษณ์)
พระมหัทธนะ สุจิณโณ. (5 มิถุนายน 2565). ทวดงู. (นางสาวรวิสรา ศรีชัย, ผู้สัมภาษณ์)
มาลี เถาถวิล. (12 มีนาคม 2565). เพลงเรือแหลมโพธิ์. (นางสาวรวิสรา ศรีชัย, ผู้สัมภาษณ์)
สุวัฒน์ นวลนุ่น. (5 มิถุนายน 2565). แข่งเรือพาย. (นางสาวรวิสรา ศรีชัย, ผู้สัมภาษณ์)
หิรัญ เถาถวิล. (3 ตุลาคม 2563). เพลงเรือแหลมโพธิ์. (นางสาวรวิสรา ศรีชัย, ผู้สัมภาษณ์)
อริสรา ระพิทย์พันธ์. (2557). ผลกระทบการรับรู้ลักษณะภูมิทัศน์บริการของร้านอาหารทะเลในพื้นที่แหลมโพธิ์ที่มีต่อการภักดีของนักท่องเที่ยวชาวไทย. ใน วิทยานิพนธ์บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต สาขาวิชาการจัดการการท่องเที่ยว. มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์.
อังคณา จันทร์แสงศรี. (2566). อัตลักษณ์ทางวัฒนธรรมกับการสร้างสรรค์ท่ารำโทนเพชรบูรณ์. วารสารสถาบันวัฒนธรรมและศิลปะ มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ, 24(2), 138-148.