A STUDY OF MORAL TEACHING IN THE FUNERAL RITES OF BUDDHISTS IN THA SALA DISTRICT, NAKHON SI THAMMARAT PROVINCE

Main Article Content

Phra Chatcharit Chinavaro (Saniya)
Phrakru Wijitsathuros Tachathammo (Keawmanee),
Phrakru Kositwattananukul Anuwutthano (Panpradit)
Phrakru Wijitsilajarn Chatawunno (Kitikora),
Sitthichok Panasree

Abstract

This research aimed 1) To study the funeral rite in Theravada Buddhist scriptures, 2) To investigate the funeral rite of Buddhists in Tha Sala District, Nakhon Si Thammarat Province, and 3) To explore the moral virtue in the Buddhist funeral ritesTha Sala District, Nakhon Si Thammarat Province. This qualitative research consists of a study of documentary data and in-depth interviews with 20 people. Findings were as follows: 1) Death is a common phenomenon, and its essence can be used to create good things as a reminder not to be careless. It is used to teach the Dharma and put it into practice until one achieves success in life and spiritual attainment. 2) The funeral rites in Tha Sala District community, the tradition of treating corpses and making merit to dedicate to the deceased is the identity of the community. Currently, the tradition of organizing funeral services in the community has changed according to the trend. 3) The moral teaching obtained from the funeral services is mindfulness without carelessness, realizing the truth in the Pancakhandha. Treating corpses explains morality, namely gratitude, respect, and Tilakkhana (Three signs). This ceremony is to dedicate merits and to show kindness to each other. The tradition of ordination in front of cremation indicates moral value about gratitude and it is the way to accumulate the various virtues which are the noble wealth. Funeral rite teaches moral virtue, the truth of life, including impermanence, suffering, non-self, named Three Characteristics Rule. It is carelessness in life, and the tradition of collecting ashes, making merit to dedicate to the deceased teach the moral of gratitude and rebirth. By the power of merit and charity dedicated to the deceased, the deceased will be reborn in a good realm continue investigating.

Article Details

How to Cite
Chinavaro (Saniya), P. C. ., Tachathammo (Keawmanee), P. W. . ., Anuwutthano (Panpradit), P. K. ., Chatawunno (Kitikora), , P. W. ., & Panasree, S. . (2024). A STUDY OF MORAL TEACHING IN THE FUNERAL RITES OF BUDDHISTS IN THA SALA DISTRICT, NAKHON SI THAMMARAT PROVINCE. Journal of MCU Nakhondhat, 11(9), 25–32. Retrieved from https://so03.tci-thaijo.org/index.php/JMND/article/view/280443
Section
Research Articles

References

ขนิษฐา จิตชินะกุล. (2545). คติชนวิทยา. กรุงเทพมหานคร: โอเดียนสโตร์.

พระครูกันตธรรมาภิวัฒน์ (คุ้มบัวลา). (2555). การศึกษาความเชื่อในพิธีกรรมการฌาปนกิจของชาวบ้านขอนแก่นเหนือ ตำบลขอนแก่น อำเภอเมือง จังหวัดร้อยเอ็ด. ใน วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาพระพุทธศาสนา. มหาวิทยาลัยจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระครูโกศลอรรถกิจ และพระครูอภิชาตปัญญาภรณ์. (2560). ศึกษาประเพณีงานศพของชาวไทยพุทธท้องถิ่น อำเภอสทิงพระ จังหวัดสงขลา. วารสารมหาจุฬานาครทรรศน์, 4(2), 65-66.

พระครูพิพิธธรรมจักร (ทองอินทร์ รุ่งเรือง). (2559). ศึกษาหลักปริศนาธรรมในพิธีบำเพ็ญกุศลศพของชาวตำบลน้ำแคม อำเภอท่าลี่ จังหวัดเลย. วารสารธรรมทรรศน์, 15(3), 67-68.

พระครูสุตภัทรธรรม (สำเรียง). (2563). พิธีกรรมงานศพของไทยตามคติพุทธรรม. วารสารสังคมศึกษามหาวิทยาลัยมหามกุฎราชวิทยาลัย, 1(1), 50-51.

พระครูอรรถธรรมโสภิต (ตึด อคฺควํโส/เอี่ยมสะอาด). (2557). การศึกษาคติธรรมจากพิธีกรรมงานฌาปนกิจศพของชุมชนตาบลเทพรักษา อำเภอสังขะ จังหวัดสุรินทร์. วารสารวนัมฎองแหรกพุทธศาสตรปริทรรศน์, 1(1), 219-228.

พระฐตรฐ อธิปัญโญ (ศิลาศิลป์). (2555). การศึกษาหลักความเชื่อในพิธีศพของชาวพุทธตำบลคูคำที่สอดคล้องกับหลักพุทธธรรม. ใน วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาพระพุทธศาสนา. มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระประพันธ์ กตคุโณ (สันทาลุนัย). (2557). วิเคราะห์คติธรรมจากประเพณีการบำเพ็ญกุศลศพของชุมชนตำบลกลันทา อำเภอเมืองบุรีรัมย์ จังหวัดบุรีรัมย์. ใน วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาพระพุทธศาสนา. มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระมหาวิเชียร พูลมนัส. (2555). หลักธรรมและความเชื่อเกี่ยวกับพิธีกรรมในการทำศพของพุทธศาสนิกชนกรณีศึกษาวัดประยุรวงศาวางวรวิหาร. ใน วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาไทยศึกษา. มหาวิทยาลัยราชภัฏธนบุรี.

วิมล จิโรจพันธุ์ และคณะ. (2548). ศิลปะและวัฒนธรรมไทย. กรุงเทพมหานคร: แสงดาว.

สุนทร สุทรัพย์ทวีผล. (2562). การศึกษาวิธีจัดงานศพที่ปรากฏในคัมภีร์พระพุทธศาสนา. วารสารบัณฑิตศึกษาปริทรรศน์ วิทยาลัยสงฆ์นครสวรรค์, 7(2), 287-288.

สุเมธ เมธาวิทยกุล. (2532). สังกัปพิธีกรรม. กรุงเทพมหานคร: โอเดียนสโตร์.