THE BELIEFS OF YANTA IN LANNA THROUGH BUDDHIST PERSPECTIVE

Main Article Content

พระพิษณุพล สุวณฺณรูโป (รูปทอง)
พระครูสิริปริยัตยานุศาสก์ .
วิโรจน์ อินทนนท์
เทพประวิณ จันทร์แรง

Abstract

This qualitative research has three objectives; 1) to study the concept of Lanna Yantra, 2) to study Buddhism related to Yantra, and 3) to analyze the Lanna Yantra's belief in Buddhist perspective


          The results were found:     


          The study found that "Yantra" refers to a grid or line that crosses for spells which have a history and evolution linked to the concept of "Montra" in the Brahmin scripture. Yantra has both the concepts of Europe, Africa, Asia, and Thailand. The objective is to protect, compassionate, mercy popular, or charming. There are 2 forms of Yantra namely geometric and picture form. The composition of Yantra concluded people who created, materials, auspicious times, characters, spells, and offerings. The process of creating a Yantra is naming the Yantra, how to do, reciting incantations, and applying. There are regulations of using Lanna Yantra before and after, and people who use the Yantra must have appropriate methods of using.


          Lanna has many beliefs, including spiritual beliefs, superstition, astrology beliefs, and beliefs about Buddhism. In the belief of "Lanna Yantra", Yantra means the various images that are lines, characters, The purpose is to help alleviate, prevent and protect. The characteristics inscription is writing or tattooing, and the composition including people who created, material, auspicious, characters, spells, and offerings. The way to create Yantra in Lanna has different steps in order to be effective according to the stated objectives.


          The belief in the Yantra in Lanna through the Buddhist perspective is diverse, both linked to Buddhism and from the local’s original belief. The spell character directed in the Lanna Yantra has both spells that are from Buddhism, and recitation words including scripture views, mixed Buddhist perspectives, and general Buddhist perspectives on the Yantra in Lanna.


 

Article Details

How to Cite
สุวณฺณรูโป (รูปทอง) พ., . พ., อินทนนท์ ว., & จันทร์แรง เ. (2019). THE BELIEFS OF YANTA IN LANNA THROUGH BUDDHIST PERSPECTIVE. Journal of MCU Nakhondhat, 6(4), 1999–2022. Retrieved from https://so03.tci-thaijo.org/index.php/JMND/article/view/192457
Section
Research Articles

References

กิติยา อุทวิ. (2550). ความเชื่อและคุณค่าของการสร้างพระพุทธปฏิมาสำริดในล้านนา. ใน วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต คณะพุทธศาสตร์ สาขาวิชาพระพุทธศาสนา. มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

คณาจารย์มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2553). เทศการและพิธีกรรมพระพุทธศาสนา. พระนครศรีอยุธยา: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

ณัฐธัญ มณีรัตน์. (2551). อิทธิพลของพุทธศาสนามหายานที่มีต่อระบบยันต์ในประเทศไทย. ใน วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัญฑิต คณะศิลปศาสตร์ สาขาวิชาพุทธศาสนา. กรุงเทพมหานคร: มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.

ปวงคำ ตุ้ยเขียว. (2542). สารานุกรมวัฒนธรรมไทย ภาคเหนือ (เล่ม 11). กรุงเทพมหานคร: มูลนิธิสารานุกรมวัฒนธรรไทย ธนาคารไทยพาณิชย์.

พระณัฐสิทธิชาญ สหธมฺโม (ณินทเศรษฐ์). (2556). การศึกษาติรัจฉานวิชาในมุมมองของพระพุทธศาสนาเถรวาท. ใน วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต คณะพุทธศาสตร์ สาขาวิชาพระพุทธศาสนา. มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระเทียรวิทย์ อตฺตสนฺโต (โอชาวัฒน์). (2548). การศึกษาความเชื่อและพิธีกรรมทางพระพุทธศาสนาของร่างทรง : กรณีศึกษาในเขตกรุงเทพมหานคร. ใน วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต คณะพุทธศาสตร์ สาขาวิชาพระพุทธศาสนา. กรุงเทพมหานคร: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ.ปยุตฺโต). (2548). พระพุทธศาสนาในเอเชีย. กรุงเทพมหานคร: ธรรมสภา.

พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ.ปยุตฺโต). (2551). พจนานุกรมพุทธศาสน์ ฉบับประมวลธรรม. กรุงเทพมหานคร: บริษัท เอส. อาร์. พริ้นติ้ง แมส โปรดักส์ จำกัด.

พระพิษณุพล สุวณฺณรูโป (รูปทอง). (2544). การศึกษาหลักพุทธธรรมและคุณค่าที่ปรากฏในยันต์เทียนล้านนา กรณีศึกษาเฉพาะในเขตอำเภอเมือง จังหวัดลำปาง. ใน วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต คณะพุทธศาสตร์ สาขาวิชาพระพุทธศาสนา. มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระมหาสุทิตย์ อาภากโร (อบอุ่น). (2548). การศึกษาองค์ความรู้และภูมิปัญญาท้องถิ่นที่ปรากฏในวรรณกรรมพระพุทธศาสนาเรื่องอานิสงส์และคัมภีร์ที่ใช้เทศน์ในเทศกาลต่างๆ ของล้านนา. ใน วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต คณะพุทธศาสตร์ สาขาวิชาพระพุทธศาสนา. มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระศุภชัย ชยสุโภ (คีรีเขตสุวรรณ). (2553). ผ้ายันต์ เฉพาะที่ข้าพเจ้าศึกษาพบในภาคเหนือ. มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

มณี พะยอมยงค์. (2543). ประเพณีสิบสองเดือนล้านนาไทย (พิมพ์ครั้งที่ 4). เชียงใหม่: ทรัพย์การพิมพ์.

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกฉบับภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

รอบทิศ ไวยสุศรี. (2551). การศึกษาวิเคราะห์พระเครื่องในฐานเป็นกุศโลบายในการปฏิบัติธรรม. ใน วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรดุษฎีบัณฑิต คณะพุทธศาสตร์ สาขาวิชาพระพุทธศาสนา. มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

ราชบัณฑิตยสถาน. (2546). พจนานุกรม ฉบับราชบัณฑิตยสถาน พ.ศ.2542 (พิมพ์ครั้งที่ 1). กรุงเทพมหานคร: นานมีบุ๊คส์พับลิเคชั่นส์.

วานิสา บัวแย้ม. (2556). ศึกษาแนวคิดยันต์รูปตัวละครรามเกียรติ์. ภาควิชาประวัติศาสตร์ในประวัติศิลปะ. ใน วิทยานิพนธ์มหาบัณฑิต คณะโบราณคดี สาขาวิชาประวัติศาสตร์ในประวัติศิลปะ. มหาวิทยาลัยศิลปากร.

สรัสวดี อ่องสกุล. (2544). ประวัติศาสตร์ล้านนา.(พิมพ์ครั้งที่ 3). กรุงเทพมหานคร: อมรินทร์พริ้นติ้งแอนด์พับลิชชิ่ง.

สุชีพ ปุญญานุภาพ. (2541). ศาสนาเปรียบเทียบ (พิมพ์ครั้งที่ 5). กรุงเทพมหานคร: มหามกุฏราชวิทยาลัย.

อรุณี ตันศิริ. (2549). วัฒนธรรมถิ่น วัฒนธรรมไทย (พิมพ์ครั้งที่ 1). กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์วัฒนาพานิช.