AN ANALYSIS OF THE PRACTICAL BREATHING MEDITATION TEACHING BY BUDDHADASA BHIKKHU
Main Article Content
Abstract
This research is to analyze the practical breathing meditation techniques taught by Buddhadasa Bhikkhu and has the following objectives 1) to study the Buddhist way of teaching Breathing through Meditation, Anapanasati, which appears in Theravada Buddhism 2) to study the principles of teaching the practical breathing Meditation of Buddhadasa Bhikkhu and 3) to study and analyze the practical breathing Meditation techniques by Buddhadasa Bhikkhu which conducted a study by qualitative research methodology, focusing on documentary research, presenting descriptive data with illustrations.
The research found that;
- Lord Buddha taught how to do Anapanasati which means increasing mindfulness of breathing in and out with a short sermon and with structural teaching, which includes preparation and 16 bases in practice. Ven. Phra Sariputta Thera expanded and described sixteen bases widely and showed that every base leading to liberation as well. While commentary, namely Atthakatha, and the Wisuttimak scripture have the same body and brought some Ven. Phra Sariputta Thera’ s contents to explain. In addition, Anapanasati is useful, giving happiness and peace, etc.
- "Anapanasati" of Buddhada Bhikkhu is awareness or to do something in every breathing in and out. He had studied the meditation in Maha-Satipatthana Sutta and later focused on the breathing meditation in Anapanasati Sutta because it’s delicate and very useful. He used the Anapanasati Sutta as a principle in teaching and then expanded explained it to make it easy to understand and used language idioms for practice and applied to other dharma making it easy to practice as well as presenting applications for the benefit of morality, mind, body and society in a wide range.
- The principles of the practical breathing meditation teaching of Buddhadasa Bhikkhu is simlar with the Buddhist breathing meditation in the essences of 16 bases and in the most of the explanations that he had taken from the Wisuttimak scripture. In the different he brought other Buddhist teachings, his experiences and analysis to explain and applied it for today’s society by using idioms to be easy to understand and implement. In addition, the practical breathing meditation of Buddhadasa Bhikkhu has 9 values, such as the mental development system.
Article Details
How to Cite
ปภากโร (ศรีวัฒนปภา) พ. (2019). AN ANALYSIS OF THE PRACTICAL BREATHING MEDITATION TEACHING BY BUDDHADASA BHIKKHU. Journal of MCU Nakhondhat, 6(5), 2194–2212. Retrieved from https://so03.tci-thaijo.org/index.php/JMND/article/view/192345
Section
Research Articles
References
คณะกรรมการแผนกตำรา. (2554). วิสุทธิมรรคแปล ภาค 1 ตอน 2. (พิมพ์ครั้งที่ 12). กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหามกุฏราชวิทยาลัย.
คณะกรรมการแผนกตำรา. (2556). วิสุทธิมรรคแปล ภาค 2 ตอน 1. (พิมพ์ครั้งที่ 13). กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหามกุฏราชวิทยาลัย.
คณะธรรมทาน. (2557). สวดมนต์แปล บทพิเศษต่าง ๆ ที่ใช้ในสวนโมกขพลาราม. (พิมพ์ครั้งที่ 28). สุราษฎร์ธานี: โรงพิมพ์ธรรมทานมูลนิธิ.
จิราพร คงเหล่. (2541). ศึกษาบทบาทของสวนโมกขพลาราม อำเภอไชยา จังหวัดสุราษฎร์ธานี. ใน วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาไทยคดีศึกษา. มหาวิทยาลัยทักษิณ.
ธัชกร โบว์แดง. (2556). การฝึกสมาธิแบบอานาปานสติที่มีผลต่อความเครียดในการทำงานของพนักงานบัญชี. ใน วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาการแปลเพื่อการศึกษาและธุรกิจ. มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าพระนครเหนือ.
ธิดารัตน์ ทองหนุน. (2548). ผลของรูปแบบการให้ข้อมูลทางสุขภาพร่วมกับการฝึกอานาปานสติต่อความเครียดในการดูแลเด็กโรคมะเร็งเม็ดเลือดขาวของผู้ดูแลในครอบครัว. ใน วิทยานิพนธ์พยาบาลศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาพยาบาลศาสตร์. จุฬาลงกรณมหาวิทยาลัย.
ธิติรัตน์ รักษ์ใจตรง. (2548). ศึกษาการใช้อานาปานสติภาวนาเพื่อพัฒนาคุณภาพชีวิตของเสถียรธรรมสถาน. ใน วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต สาขาพระพุทธศาสนา. มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
พระประชา ปสนฺนธมฺโม. (2535). เล่าไว้เมื่อวัยสนธยาอัตชีวประวัติของท่านพุทธทาส. กรุงเทพมหานคร: มูลนิธิโกมลคีมทอง.
พระพรหมคุณาภรณ์ (ป. อ. ปยุตฺโต). (2556). พระไตรปิฎก : สิ่งที่ชาวพุทธต้องรู้. (พิมพ์ครั้งที่ 15). กรุงเทพมหานคร: วัดญาณเวศกวัน.
พุทธทาสภิกขุ. (2529). อสีติสังวัจฉรายุศมานุสรณ์. กรุงเทพมหานคร: การพิมพ์พระนคร.
พุทธทาสภิกขุ. (2530). สมถวิปัสสนาแห่งงยุคปรมาณู. กรุงเทพมหานคร: ธรรมทานมูลนิธิ.
พุทธทาสภิกขุ. (2533). อานาปานสติภาวนา. (พิมพ์ครั้งที่ 33). กรุงเทพมหานคร: การพิมพ์พระนคร.
พุทธทาสภิกขุ. (2541). บรมธรรม ภาคปลาย. (พิมพ์ครั้งที่ 5). กรุงเทพมหานคร: ธรรมสภา.
พุทธทาสภิกขุ. (2544). อานาปานสติ. กรุงเทพมหานคร: ธรรมทานมูลนิธิ และธรรมสภา.
พุทธทาสภิกขุ. (2551). อานาปานสติบรรยาย-อภิปราย-สัมมนา-สาธิต. (พิมพ์ครั้งที่ 2). กรุงเทพมหานคร: ธรรมสภา.
พุทธทาสภิกขุ. (2554). คู่มือที่จำเป็นในการศึกษาและปฏิบัติธรรม. (พิมพ์ครั้งที่ 2). กรุงเทพมหานคร: ธรรมสภา.
มหามกุฎราชวิทยาลัย. (2523). พระไตรปิฎกบาลี ฉบับสยามรัฐ. กรุงเทพมหานคร : มหามกุฎราชวิทยาลัย.
มหามกุฎราชวิทยาลัย. (2534). พระไตรปิฎกพร้อมอรรถกถาแปล. กรุงเทพมหานคร: มหามกุฎราชวิทยาลัย.
สุชีพ ปุญญานุภาพ. (2550). พระไตรปิฎกฉบับประชาชน. (พิมพ์ครั้งที่ 17). กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหามกุฏราชวิทยาลัย.
สุธาสินี เวชพราหมณ์ มยุรี ศุภวิบูลย์ และพิชิต เมืองนาโพธิ์. (2555). ผลของการฝึกสมาธิแบบอานาปานสติและการจินตภาพที่มีผลต่อ ความสามารถในการยิงประตูโทษบาสเกตบอล. วารสารวิทยาศาสตร์การกีฬาและสุขภาพ, 13(3), 21-29.
เสนาะ ผดุงฉัตร. (2549). การศึกษาเชิงวิเคราะห์อานาปานัสสติกถาในคัมภีร์ปฏิสัมภิทามรรค. ใน วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรดุษฎีบัณฑิต สาขาพระพุทธศาสนา. มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
คณะกรรมการแผนกตำรา. (2556). วิสุทธิมรรคแปล ภาค 2 ตอน 1. (พิมพ์ครั้งที่ 13). กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหามกุฏราชวิทยาลัย.
คณะธรรมทาน. (2557). สวดมนต์แปล บทพิเศษต่าง ๆ ที่ใช้ในสวนโมกขพลาราม. (พิมพ์ครั้งที่ 28). สุราษฎร์ธานี: โรงพิมพ์ธรรมทานมูลนิธิ.
จิราพร คงเหล่. (2541). ศึกษาบทบาทของสวนโมกขพลาราม อำเภอไชยา จังหวัดสุราษฎร์ธานี. ใน วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาไทยคดีศึกษา. มหาวิทยาลัยทักษิณ.
ธัชกร โบว์แดง. (2556). การฝึกสมาธิแบบอานาปานสติที่มีผลต่อความเครียดในการทำงานของพนักงานบัญชี. ใน วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาการแปลเพื่อการศึกษาและธุรกิจ. มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าพระนครเหนือ.
ธิดารัตน์ ทองหนุน. (2548). ผลของรูปแบบการให้ข้อมูลทางสุขภาพร่วมกับการฝึกอานาปานสติต่อความเครียดในการดูแลเด็กโรคมะเร็งเม็ดเลือดขาวของผู้ดูแลในครอบครัว. ใน วิทยานิพนธ์พยาบาลศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาพยาบาลศาสตร์. จุฬาลงกรณมหาวิทยาลัย.
ธิติรัตน์ รักษ์ใจตรง. (2548). ศึกษาการใช้อานาปานสติภาวนาเพื่อพัฒนาคุณภาพชีวิตของเสถียรธรรมสถาน. ใน วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต สาขาพระพุทธศาสนา. มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
พระประชา ปสนฺนธมฺโม. (2535). เล่าไว้เมื่อวัยสนธยาอัตชีวประวัติของท่านพุทธทาส. กรุงเทพมหานคร: มูลนิธิโกมลคีมทอง.
พระพรหมคุณาภรณ์ (ป. อ. ปยุตฺโต). (2556). พระไตรปิฎก : สิ่งที่ชาวพุทธต้องรู้. (พิมพ์ครั้งที่ 15). กรุงเทพมหานคร: วัดญาณเวศกวัน.
พุทธทาสภิกขุ. (2529). อสีติสังวัจฉรายุศมานุสรณ์. กรุงเทพมหานคร: การพิมพ์พระนคร.
พุทธทาสภิกขุ. (2530). สมถวิปัสสนาแห่งงยุคปรมาณู. กรุงเทพมหานคร: ธรรมทานมูลนิธิ.
พุทธทาสภิกขุ. (2533). อานาปานสติภาวนา. (พิมพ์ครั้งที่ 33). กรุงเทพมหานคร: การพิมพ์พระนคร.
พุทธทาสภิกขุ. (2541). บรมธรรม ภาคปลาย. (พิมพ์ครั้งที่ 5). กรุงเทพมหานคร: ธรรมสภา.
พุทธทาสภิกขุ. (2544). อานาปานสติ. กรุงเทพมหานคร: ธรรมทานมูลนิธิ และธรรมสภา.
พุทธทาสภิกขุ. (2551). อานาปานสติบรรยาย-อภิปราย-สัมมนา-สาธิต. (พิมพ์ครั้งที่ 2). กรุงเทพมหานคร: ธรรมสภา.
พุทธทาสภิกขุ. (2554). คู่มือที่จำเป็นในการศึกษาและปฏิบัติธรรม. (พิมพ์ครั้งที่ 2). กรุงเทพมหานคร: ธรรมสภา.
มหามกุฎราชวิทยาลัย. (2523). พระไตรปิฎกบาลี ฉบับสยามรัฐ. กรุงเทพมหานคร : มหามกุฎราชวิทยาลัย.
มหามกุฎราชวิทยาลัย. (2534). พระไตรปิฎกพร้อมอรรถกถาแปล. กรุงเทพมหานคร: มหามกุฎราชวิทยาลัย.
สุชีพ ปุญญานุภาพ. (2550). พระไตรปิฎกฉบับประชาชน. (พิมพ์ครั้งที่ 17). กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหามกุฏราชวิทยาลัย.
สุธาสินี เวชพราหมณ์ มยุรี ศุภวิบูลย์ และพิชิต เมืองนาโพธิ์. (2555). ผลของการฝึกสมาธิแบบอานาปานสติและการจินตภาพที่มีผลต่อ ความสามารถในการยิงประตูโทษบาสเกตบอล. วารสารวิทยาศาสตร์การกีฬาและสุขภาพ, 13(3), 21-29.
เสนาะ ผดุงฉัตร. (2549). การศึกษาเชิงวิเคราะห์อานาปานัสสติกถาในคัมภีร์ปฏิสัมภิทามรรค. ใน วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรดุษฎีบัณฑิต สาขาพระพุทธศาสนา. มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.