THE ROLES AND FACTORS OF FEMALE ARTISTS IN THAI SOCIETY
Main Article Content
Abstract
This research aims to study the roles and factors that promote to be female artists in Thai society and to propose the ways to promote female artists to be accepted in Thai society. The research tools used to collect data are documents and in-depth interviews. Yin Yang concept is employed to analysis the data.
Research result:
Female artists play a role in the Thai society such as artists, teachers, and writers, and women artists have played a prominent role in the art performance to reflect the society from 2500 to 2561. This research investigates the roles of five female artists including, Lawan Upa-in, Kanya Charoensupkul, Sriwan Janehuttakarnkit, Araya Rasdjarmreansook, Somboon Phoungdorkmai. They have reflected the ideas from art works by using the concept of balanced yin-yang to society. This concept refers the two opposing ideas that the artist uses in their creative works including the subject concept - the thought, the nationalism - the spirituality, the truth - the faith, the need - the necessity and determination – aesthetics as well as the factors that promoted to be a female artist are the family, the society, the education and the maturity of the artist. Guidelines for promoting female artists to be accepted in Thai society are as follows: 1. the educational institute promotes art education for students and conducts artistic activities such as art exhibitions, art contest and awards 2. Artistic supporting organizations should continuously encourage female artists to play an important role in Thai society such as art exhibitions, social events, knowledge, thinking development, and creative award for female artist and push forward female artists to equally receive reward like male artists.
Article Details
References
กัญญา เจริญศุภกุล. (18 สิงหาคม 2561). ศิลปิน. (ปัติมา โฆษิตเกษม, ผู้สัมภาษณ์)
กาญจนา แก้วเทพ. (2544). ผู้หญิงผู้ชาย : ที่บ้านที่สาธารณะ ใน สตรีนิยม2 ผู้หญิงกับประเด็นต่าง ๆ. กรุงเทพมหานคร: อรุณการพิมพ์.
กำจร สุนพงษ์ศรี. (2559). สุนทรียศาสตร์. กรุงเทพมหานคร: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
จิรัฏฐ์ ประเสริฐทรัพย์. (20 มีนาคม 2561). อารยานุสติ สนทนากับศิลปินระดับโลกที่กำลังพยายามกลับไปเป็นนักเขียน อารยา ราษฏร์จำเริญสุข. เข้าถึงได้จาก https://readthecloud.co/thoughts-ArayaRasdjarmrearnsook.
บุญเยี่ยม แย้มเมือง. (2537). สุนทรียทางทัศนศิลป์. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์โอเอสพริ้นติ้งเฮ้าส์.
พัทยา สายหู. (2541). สังคมและวัฒนธรรมไทย. กรุงเทพมหานคร: มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช.
ลาวัณย์ อุปอินทร์. (2556). ชีวิตและผลงานลาวัณย์ อุปอินทร์. กรุงเทพมหานคร: ดีไซน์ 74 พริ้นติ้ง.
ลาวัณย์ อุปอินทร์. (24 กุมภาพันธ์ 2560). ศิลปินแห่งชาติ. (ปัติมา โฆษิตเกษม, ผู้สัมภาษณ์)
วิรุณ ตั้งเจริญ. (2547). ศิลปะหลังสมัยใหม่. กรุงเทพมหานคร: สันติศิริการพิมพ์.
ศรีวรรณ เจนหัตถการกิจ. (21 ธันวาคม 2560). ศิลปิน. (ปัติมา โฆษิตเกษม, ผู้สัมภาษณ์)
ศิริชนา สว่างเนตร. (2545). ศิลปะภาพเงาดำของคาร่า วอล์เกอร์ : การพลิกคตินิยมที่มีต่อชาวแอฟริกัน อเมริกัน. กรุงเทพมหานคร: มหาวิทยาลัยศิลปากร.
สมบูรณ์ พวงดอกไม้. (2548). พู่กันกับการเดินทาง. กรุงเทพมหานคร: เศรษฐศิลป์.
สมบูรณ์ พวงดอกไม้. (21 ธันวาคม 2559). ศิลปิน. (ปัติมา โฆษิตเกษม, ผู้สัมภาษณ์)
สุธี คุณาวิชานนท์. (2561). ศิลปะสมัยใหม่และร่วมสมัย : ตะวันตกและไทย. กรุงเทพมหานคร: ทวีวัฒน์การพิมพ์.
อารยา ราษฏร์จำเริญสุข. (2552). ในสถานการณ์เช่นนี้สิ่งพึงควรใส่ใจคือการทรยศของดวงจันทร์. กรุงเทพมหานคร: พิมพ์ดี.
อารยา ราษฏร์จำเริญสุข. (19 สิงหาคม 2561). ศิลปิน. (ปัติมา โฆษิตเกษม, ผู้สัมภาษณ์)