Inheritance of the Sor Performing Art of Buason Thanomboon
Abstract
This research aimed to examine the inheritance of the sor performing art of Buason Thanomboon. It was achieved by collecting documentary evidence and utilizing interviews, observations, and inquiring with individuals affiliated with Buason Thanomboon. The paradigm of cultural inheritance provided a framework for analyzing the interaction between individuals, spatial dynamics, and temporal dimensions in inheriting and acquiring the artistic tradition of sor performance.
The study found that Buason Thanomboon's sor performing art was passed down using the cultural inheritance paradigm. It included performance, sor verse composition, pedagogc, practices, discourse in educational institutions, and sharing penformance works across different media platforms. Buason Thanomboon acquired a profound understanding of the intricacies surrounding the practice of sor, a traditional performing art, at various stages throughout her life. From an initial phase, she assimilated knowledge and refined her abilities in the art of sor performance under her esteemed mentor, Mae Kru Khampan. Subsequently, she embarked upon a career in sor performing, dedicating her efforts to the artistry of sor performing across various media platforms and producing sor-related recordings. Afterward, Buason Thanomboon, in her pursuit of intellectual enrichment, suspended her sor performances to amass a comprehensive understanding of worldly and spiritual wisdom. She re-entered the sor profession at 45 and assumed novel position as a renowned "sor teacher-mother."
The manifestation of Buason Thanomboon's sor performing art inheritance had beenobsenved acrass various roles, notably as a proficient sor performing adept in the art of sor performing. Her exceptional abilities and contributions to the field eventually led to her being bestowed esteemed titles of "Thai wisdom teacher" and "National Artist," solidifying her status with the as a sounce of inspiration for the upcoming generation. Subsequently, she assumed the esteemed role model position in executing a Lan Na sor performing art. It encompassed the art of sor verse composition and the meticulous execution of a Lan Na sor performance.
Furthenmore, she actively contributed to transmitting and disseminating knowledge about the art of performing sor. It wwas achieved through various media platforms, such as "Pham Sor” or sor performance venues, where individuals would gather to witness her remarkable performances. These media space encompassed traditional analog mediums,including radio, television, reconded recordings, and contemporany digital platforms, wherein arrangements were distributed via online media channels. This research enhances knowledge regarding the value of Lan Na sor performing arts, presenting potential implications for the inheritance of other divisions within the Lan Na performing arts. This study endeavors to contribute towards the longterm presenation and sustainability of the Lan Na culture.
Downloads
Article Details
How to Cite
Section
Research Articles
Copyright & License
Copyright (c) 2024 Journal of Local Governance and Innovation

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
กองทุนส่งเสริมงานวัฒนธรรม. (2557). เปิดบ้านศิลปินแห่งชาติ นางบัวซอน ถนอมบุญ. กรุงเทพฯ : กรมส่งเสริมวัฒนธรรม กระทรวงวัฒนธรรม.
จันทร์เพ็ญ ชาติพันธ์. (2530). การรับข่าวสารด้านจริยธรรมจากสื่อพื้นบ้านประเภทซอของประชาชนอำเภอสันกำแพง จังหวัดเชียงใหม่. วิทยานิพนธ์นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
ณัฐฐ์วัฒน์ สุทธิโยธิน. (2556). การสืบทอดทางวัฒนธรรม. [ออนไลน์]. เข้าถึงได้จาก : http:// nattawats.blogspot.com/ 2013/04/cultural-inheritance.html. สืบค้น 15 เมษายน 2556.
ทรงศักดิ์ ปรางค์วัฒมากุล. (2539). ความหมายและลักษณะของการเล่นพื้นบ้าน ดนตรีพื้นบ้าน และนาฏศิลป์พื้นบ้าน. ที่ระลึกงานส่งเสริมศิลปะและวัฒนธรรม มหาวิทยาลัยภูมิภาค ครั้งที่ 5 มหาวิทยาลัยเชียงใหม่.
ทับทิม เป็งมล. (2564). กระบวนการสืบทอดวัฒนธรรมกลุ่มชาติพันธุ์ลาหู่ดำ ในกลุ่มเด็กและเยาวชนพื้นที่การท่องเที่ยวชุมชนบ้านจ่าโบ่ อำเภอปางมะผ้า จังหวัดแม่ฮ่องสอน. มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงใหม่ วิทยาเขตแม่ฮ่องสอน
วิทวัส ทิโน. (2564). ตามรอยช่างซอล้านนาในอดีต. กรุงเทพฯ : บริษัททริปเพิ้ล กรุ๊ป จำกัด.
ศุภนิจ ไชยวรรณ. (2547). กระบวนการสืบทอดเพลงซอพื้นบ้านของจังหวัดเชียงใหม่. วิทยานิพนธ์ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่.
สิริกร ไชยมา. (2543). ซอ: เพลงพื้นบ้านล้านนา ภูมิปัญญาชาวเหนือ. แพร่ : หจก.แพร่ไทยอุตสาหการพิมพ์. สำนักงานคณะกรรมการวัฒนธรรมแห่งชาติ
สุรสิงห์สำรวม ฉิมพะเนาว์. (2527). คลองเจือแห่งพระเจ้ากือนา : ม.ป.พ, ม.ป.ป
สำนักงานคณะกรรมการวัฒนธรรมแห่งชาติ. (2551). หนังสือที่ระลึกเปิดศูนย์เรียนรู้ซอล้านนา บัวซอน เมืองพร้าว. กรุงเทพฯ : กระทรวงวัฒนธรรม.
อมรา พงศาพิชญ์. (2547). ความหลากหลายทางวัฒนธรรม : กระบวนทัศน์และบทบาทในประชาสังคม. กรุงเทพฯ : สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
อรพิน ลือพันธ์. (2544). การศึกษาวิเคราะห์วรรณกรรมบทซอของบัวซอน เมืองพร้าว. วิทยานิพนธ์ปริญญาศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาภาษาและวรรณกรรมล้านนา บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่.