Creation of Motion Graphic Media on Nirat Phu Khao Thong
DOI:
https://doi.org/10.60027/iarj.2024.276977Keywords:
Media Creation; , Motion Graphics; , Nirat Phu Khao ThongAbstract
Background and Aims: Motion graphics are sound, text, animation, and still photos that have been carefully and analytically adjusted. It can persuade pupils to be more interested in the media than other media, which serves the communication goal. As a result, you must produce motion graphics content to distribute if you want students to fully comprehend the lesson. This will simplify comprehension and eliminate any ambiguity regarding the subject matter. Additionally, because the media uses engaging presentation strategies for students, it will make the content easier to understand. Thus, this research article has the following objectives; (1) To create the motion graphics media on Nirat Phu Khao Thong. (2) To evaluate the quality of the motion graphics media on Nirat Phu Khao Thong. (3) To study satisfaction with the motion graphics media on Nirat Phu Khao Thong.
Methodology: Sample groups include: Thirty students of Saint Anthony School who were randomly sampled using simple random sampling through drawing lots The research instrument is a questionnaire. Statistics used in the research include mean and standard deviation.
Results: The results of the study found that (1) Produce motion graphics media by gathering data from media and books that explain the steps involved in making motion graphics media. The study's conclusions included the need for motion graphics media animation to be quickly and clearly observable. Capable of conveying to the audience the significance of all the information and facilitating the quick assimilation of a substantial quantity of information. (2) The findings from the motion graphics media quality evaluation of Nirat Phu Khao Thong as a whole. The evaluation's findings were excellent. And (3) The degree of satisfaction with the motion graphics media in relation to Nirat Phu Khao Thong as a whole was at its peak.
Conclusion: The study's findings indicated that motion graphic media should put an emphasis on comprehension speed and clarity in order to efficiently convey a lot of information in a short amount of time. Additionally, Nirat Phu Khao Thong's motion graphics media consistently received high ratings for evaluation and satisfaction, confirming both its caliber and the satisfaction of its audience.
References
กระทรวงศึกษาธิการ. (2551). เอกสารประกอบหลักสูตรแกนกลางการศึกษาขั้นพื้นฐานพุทธศักราช 2551. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์ชุมนุมสหกรณ์การเกษตรแห่งประเทศไทย.
กระทรวงศึกษาธิการ. (2560). ตัวชี้วัดและหลักสูตรแกนกลาง กลุ่มสาระการเรียนรู้วิทยาศาสตร์ (ฉบับปรับปรุงพ.ศ. 2560) ตามหลักสูตรแกนกลางการศึกษาขั้นพื้นฐาน พุทธศักราช 2551. โรงพิมพ์ชุมนุมสหกรณ์การเกษตรแห่งประเทศไทย จำกัด.
กวิสรา วรภัทรขจรกุล. (2565). การพัฒนาสื่อโมชันกราฟิกร่วมกับกิจกรรมการเรียนรู้ตามแนวทางสะเต็มศึกษา เพื่อส่งเสริมทักษะการ คิดเชิงคำนวณ วิชาวิทยาศาสตร์(เทคโนโลยี) ชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 โรงเรียนในกลุ่มเครือข่ายโพธารามที่ 1. วิทยานิพนธ์ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาเทคโนโลยีการศึกษา: มหาวิทยาลัยศิลปากร
กิตติศักดิ์ สิงห์สูงเนิน และจรัญ รามศิริ. (2564). การพัฒนาสื่อโมชันกราฟิก เรื่อง 10 วิธีป้องกันโควิด-19 ด้วยฐานวิถีชีวิตใหม่. หลักสูตรปริญญาวิทยาศาสตรบัณฑิต สาขาเทคโนโลยีสารสนเทศคณะวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยีมหาวิทยาลัยราชภัฏวไลยอลงกรณ์ ในพระบรมราชูปถัมภ์.
คมิก สกุลปิยานนท์ และ จิติมา เสือทอง. (2562).การออกสื่อภาพเคลื่อนไหว 2 มิติเรื่องนิราศภูเขาทอง เพื่อการท่องอาขยาน. การประชุมวิชาการสำหรับนักศึกษาระดับชาติ ครั้งที่ 2, วันศุกร์ที่ 7 มิถุนายน 2562 ณ คณะเทคโนโลยีอุตสาหกรรม มหาวิทยาลัยราชภัฏสวนสุนันทา https://eit.ssru.ac.th/useruploads/files/20190620/a40d040a5016ffc9cab9f10155ff3097b3da7153.pdf.
เจนจิรา เทียนทอง และ. (2561). 3D Motion Graphic ล่องเรือเจ้าพระยา. รายงานโครงงานพิเศษหลักสูตรเทคโนโลยีบัณฑิต: มหาวิทยาลัยราชมงคลพระนคร
ดลพร ใบบัว ไพฑูรย์ ศรีฟ้า และสูติเทพ ศิริพิพัฒนกุล. (2565). การพัฒนาสื่อโมชันกราฟิกตามแนวคิดไมโครเลิร์นนิงร่วมกับการเรียนการสอนแบบออนไลน์เรื่อง เทคโนโลยีสารสนเทศ สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3. วารสารเทคโนโลยีและสื่อสารการศึกษา. 5(15), 127-140.
ทักษิณา สุขพันธ์ และทรงศรี สรณสถาพร. (2560). การศึกษาแนวทางการออกแบบโมชันกราฟิกที่ ส่งเสริมความสามารถในการเรียนรู้. วารสารวิจัยและพัฒนาวไลยอลงกรณ์ในพระบรม ราชูปถัมภ์. 12(1), 261-268.
ธวัชชัย สหพงษ์, และศิริลักษณ์ จันทพาหะ. (2561). การพัฒนาโมชันกราฟิก เรื่อง คอนแทคเลนส์. Journal of Project in Computer Science and Information Technology. 4 (1), 9-15.
ราตรี เพรียวพานิช. (2552). เพชรน้ำเอกในวรรณคดีไทย. วารสารรามคำแหง. 26(1), 42 -60.
ราตรี เอี่ยมประดิษฐ์ ; กาญจนา ส่งสวัสดิ์ และ กนกพร ยิ้มนิล .(2565). การพัฒนาสื่อโมชันกราฟิกส่งเสริมการท่องเที่ยวจังหวัดอ่างทอง. คณะบริหารธุรกิจและเทคโนโลยีสารสนเทศ มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลสุวรรณภูมิ ศูนย์พระนครศรีอยุธยา วาสุกรี.
วาริน ถาวรวัฒนเจริญ. (2560). การเขียนสตอรี่บอร์ด (Storyboard. Retrieved on 1 August 2021, from: https://ictboonto.blogspot.com/2017/07/storyboard.html
ศยามน อินสะอาด. (2564). การออกแบบไมโครเลิร์นนิงยุคดิจิทัล. วารสารเทคโนโลยีและสื่อสารการศึกษา,16 (20), 16-31
สมเกียรติ ตั้งนโม. (2536). ทฤษฎีสี: A complete guide for Artists by Ralph Fabri. กรุงเทพฯ: โอเดียนสโตร์.
สำนักงานเลขาธิการสภาการศึกษา. (2560). แผนการศึกษาแห่งชาติ พ.ศ. 2560-2579. กรุงเทพฯ: พริกหวานกราฟฟิค.
สุชารัตน์ จันทาพูนธยาน์ และณัฐพงษ์ บุญมี. (2564). สื่อโมชันกราฟิกเสริมความรู้ เรื่อง การป้องกันโรค อาร์เอสวี. วารสารแม่โจ้เทคโนโลยีสารสนเทศและนวัตกรรม มหาวิทยาลัยแม่โจ้. 7(2), 1-11.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Interdisciplinary Academic and Research Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright on any article in the Interdisciplinary Academic and Research Journal is retained by the author(s) under the under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License. Permission to use text, content, images, etc. of publication. Any user to read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of articles, crawl them for indexing, pass them as data to software, or use them for any other lawful purpose. But do not use it for commercial use or with the intent to benefit any business.