Isan Popular Song and Factors Affecting Popularity of Isan Song in Thailand Isan Popular Song and Factors Affecting Popularity of Isan Song in Thailand.

Main Article Content

นายศราวุธ โชติจำรัส

Abstract

The purposes of this research were 1) to study the concept of the creative process of Isan modern popular music. 2) To study factors affecting the popularity of Isan songs in the present Thai society the target group is 3 groups, namely music writers, music producers, music scholars. 10 radio program makers, 10 artists, singers, musicians, and 30 students.


Findings of the study revealed as Follows. Creative concept And elements of northeastern songs There is a unique style of music composition. Is the first verse arrangement begins with the song to be pleasing. The sprinkling of a topic, or if an essay, is an introduction with an expression or sentence. Interesting from the beginning the second part is the extension from the first part. The third part is the split part, which is like the emotional part. The use of Thai words worth especially the word in "Isan Thai" Makes the creative music more visible this part is very important. Because it made the listener to remember the song As well as harmonize the melody of Isan folk style combined with modern and beautiful music. The lyrics are clear with visual storytelling. Or to taste the smell of the song so that the listener can imagine
the word saving does not make the listener feel the picture of life. Northeastern society today
Last verse Is important in terms of receiving the ball from the cross-section To complete the work and finish the impressive story May summarize into clear answers Or cannot find an answer, must leave as a question. 2) Factors affecting the popularity of Isan songs in modern Thai society Appeared on YouTube with views of over 1 million views and is currently being distributed on YouTube san language is used in the content of the song. Isan folk music is used. And the traditional Isan folk song melody the researcher obtained data from interviews with songwriters and music composers. Music scholar Radio disc jockey and listener by analyzing the factors that affect the popularity of northeastern songs in popular Thai society as follows the influence of modern communication Unique in music Distinctiveness in language Distinct and unique characteristics of Isan culture the distinctive identity of Isan artists Music industry Distinction of Isan contemporary

Article Details

Section
บทความวิจัย (Research article)

References

กาญจนา วิชญาปกรณ์. (2542). แนวทางการวิจักษณ์วรรณคดี. ภาควิชาภาษาไทย คณะมนุษย์ศาสตร์และ
สังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยนเรศวร.
จินตนา ดำรงค์เลิศ. (2533). วรรณกรรมเพลงลูกทุ่ง: ขนบธรรมเนียมประเพณี ค่านิยม และการดำเนินชีวิต
ของชาวชนบทไทยที่ปรากฏในเพลงลุกทุ่งไทย ตั้งแต่สมัยสงครามโลกครั้งที่ 2 จนถึงปัจจุบัน.
สถาบันไทยคดีศึกษา : มหาวิทยาลัยธนนมศาสตร์.
ปรมาภรณ์ ลิมป์เลิศเสถียร. (2539). ร้อยกรองของเนาวรัตน์ พงษ์ไพบูลย์:วัจนลีลากับความคิดของกวี.
วิทยานิพนธ์, อม. จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
เพิ่มพร รังสีสังกูร. (2544). วิเคราะห์วรรณกรรมเพลงของสลา คุณวุฒิ. วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต
สาขาภาษาไทย(วรรณคดี) มหาวิทยาลัยมหาสารคาม.
พรทิพย์ ฉายกี่ และ จันทนา แก้ววิเชียร. (2561). วิเคราะห์แนวคิดและศิลปะการใช้ภาษาในวรรณกรรม
เพลงลูกทุ่งที่แต่งโดยสลา คุณวุฒิ. วารสารราชภัฏเพชรบูรณ์ ปีที่ 20 ฉบับที่ 1 มกราคม – มิถุนายน 2561
ทัศน์วศิน ธูสรานนท์ และพรพรรณ ประจักษ์เนตร. (2562). พัฒนาการในการสื่อสารของเพลงลูกทุ่งผ่าน
การเล่าเรื่องตามค่านิยมของสังคมไทย จากอดีตสู่ปัจจุบัน. วารสารนิเทศศาสตร์และนวัตกรรมนิด้า
ปีที่ 4 ฉบับที่ 2 (ก.ค. – ธ.ค. 2560).
สุรพงษ์ สังฆมณี. (2541). ค่านิยมที่ปรากฏในวรรณกรรมเพลงลูกทุ่งอีสาน พ.ศ. 2533-2539. มหาสารคาม:
มหาวิทยาลัยมหาสารคาม.
ชุมเดช เดชภิมล ตำแหน่ง ผู้ช่วยคณบดี เป็นผู้ให้สัมภาษณ์, ศราวุธ โชติจำรัส เป็นผู้สัมภาษณ์, ณ วิทยาลัยดุริยางคศิลป์
มหาวิทยาลัยมหาสารคาม วันที่ 3 สิงหาคม 2562
ปิยพันธ์ แสนทวีสุข ตำแหน่ง นักวิชาการด้านดนตรี เป็นผู้ให้สัมภาษณ์, ศราวุธ โชติจำรัส เป็นผู้สัมภาษณ์,
ณ บ้านอีสานโฮมสเตย์ บ้านปอแดง ตำบลขามเฒ่า อำเภอกันทรวิชัย จังหวัดมหาสารคาม วันที่ 5 สิงหาคม 2562
รัตนาพร สารศรี (ศิลปิน) เป็นผู้ให้สัมภาษณ์, ศราวุธ โชติจำรัส เป็นผู้สัมภาษณ์, ณ วิทยาลัยดุริยางคศิลป์ มหาวิทยาลัย
มหาสารคาม วันที่ 21 สิงหาคม 2562
ลำเพลิน วงศกร (ศิลปิน) เป็นผู้ให้สัมภาษณ์, ศราวุธ โชติจำรัส เป็นผู้สัมภาษณ์, ณ เวทีประกวดวงดนตรีพื้นบ้านอีสานโปงลาง
ชิงชนะเลิศแห่งประเทศไทย ณ มหาวิทยาลัยขอนแก่น วันที่ 21 สิงหาคม 2562
สิทธิศักดิ์ จำปาแดง ตำแหน่ง รองคณบดีฝ่ายบริหาร เป็นผู้ให้สัมภาษณ์, ศราวุธ โชติจำรัส เป็นผู้สัมภาษณ์,
ณ คณะวัฒนธรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหาสารคาม 12 ธันวาคม 2561
สยาม จวงประโคน ตำแหน่ง รองคณบดีฝ่ายวิชาการ วิจัยและบัณฑิตศึกษา เป็นผู้ให้สัมภาษณ์, ศราวุธ โชติจำรัส
เป็นผู้สัมภาษณ์, ณ วิทยาลัยดุริยางคศิลป์ มหาวิทยาลัย มหาสารคาม วันที่ 21 สิงหาคม 2562
อรรคพงศ์ ภูลายยาว ตำแหน่ง รองหัวหน้าสาขาดุริยางคศิลป์ตะวันตก เป็นผู้ให้สัมภาษณ์, ศราวุธ โชติจำรัส เป็นผู้สัมภาษณ์,
ณ วิทยาลัยดุริยางคศิลป์ มหาวิทยาลัยมหาสารคาม วันที่ 21 สิงหาคม 2562