Othello as the Colonial Discourse of Blackness
Main Article Content
บทคัดย่อ
“Othello as the Colonial Discourse of Blackness” investigates how the play reproduces the colonial discourse of blackness commonly found in the Renaissance travel books about African people through the triangle relationship between Othello, Iago, and Desdemona. The paper examines how Iago and Desdemona’s views of Othello correspond to two aspects of the black stereotype of being dangerous yet fascinating. In his pursuit of self-definition, Othello also refashions himself between these two opposing aspects.
บทความชิ้นนี้มุ่งวิเคราะห์ว่าบทละครโศกนาฏกรรมเรื่อง โอเทลโล ของวิลเลี่ยม เชคเปียร์ ทำหน้าที่ผลิตซ้ำวาทกรรมอาณานิคมว่าด้วยความเป็นคนดำซึ่งพบได้ทั่วไปในงานบันทึกการเดินทางที่เกี่ยวกับแอฟริกาและคนแอฟริกันในยุคฟื้นฟูศิลปวิทยา โดยพิจารณาจากความสัมพันธ์สามเส้าระหว่างโอเทลโล อีอาโก้ และเดสดิโมนา ดังจะเห็นว่าทัศนคติของอีอาโก้และเดสดิโมนาที่มีต่อโอเทลโลนั้น สอดประสานกับทวิลักษณ์ของภาพเหมารวมเกี่ยวกับคนดำในยุคนั้นว่าเป็นคนน่าอันตรายและน่าฉงนสนเท่ห์ ในขณะเดียวกันความพยายามที่จะนิยามตนเองของโอเทลโล แท้จริงแล้วเป็นการปรุงแต่งตนเองตามแบบฉบับของภาพเหมารวมดังกล่าวเช่นกัน