ผู้หญิงกับพระพุทธศาสนาเถรวาทในประเทศไทย
Main Article Content
บทคัดย่อ
นักสตรีนิยมในสังคมไทยเห็นว่า เพราะการขาดสถาบันภิกษุณีสงฆ์จึงทำให้เกิดปัญหาการขาดผู้นำทางจิตวิญญาณ ไม่มีต้นแบบของผู้หญิงอันเป็นที่เคารพทางศาสนานำไปสู่ปัญหาอื่น ๆ ไม่ว่าจะเป็นปัญหาผู้หญิงขาดที่พึ่งในยามที่ถูกกระทำรุนแรงในครอบครัว ไม่มีสถานที่ปฏิบัติธรรมสำหรับผู้หญิง รวมถึงหลักธรรมคำสอนที่เกี่ยวกับผู้หญิงมีผู้สอนเป็นพระภิกษุเพียงด้านเดียว เพื่อแก้ปัญหาเหล่านี้ กลุ่มสตรีนิยมจึงเสนอว่าควรที่สังคมไทยจะยอมให้มีการบวชภิกษุณีขึ้นมา แต่เรื่องการบวชภิกษุณีในสังคมไทยนั้นถูกคัดค้านจากนักวิชาการด้านพระพุทธศาสนาและคณะสงฆ์ไทย เพราะยังติดขัดในเรื่องไม่มีปวัตตินี ที่จะเป็นผู้บวชให้ในฝ่ายภิกษุณีสงฆ์ก่อน ตามหลักพระวินัยในนิกายเถรวาท ถ้าจะบวชภิกษุณีในยุคนี้ ก็ต้องยอมผิดวินัย จึงยังไม่มีใครกล้าที่จะออกมาอนุญาตให้บวชได้ ดังนั้นปัญหาเกี่ยวกับเรื่องการบวชภิกษุณีนี้จึงเป็นปัญหาที่ยังรอทางแก้ต่อไป
Feminists in Thai society are saying that due to a lack of ordination of bhikkhuni (Buddhist nuns), many problems arise for women. They include the lack of a spiritual leader and a religious female role model to follow, which in turn is believed to create other problems. These ensuing problems are the lack of shelter for female domestic-abuse victims, a Dharma practice center for women, and bhikkhunis to preach the Dharma teachings on topics relating to women. Therefore to solve the said problems, feminists are suggesting that Thai society should allow an ordination of bhikkhunis to take place. However, today an ordination of bhikkhunis is still being opposed by Buddhist academics as well as Thai monks due to the issue of a lack of the Buddhist Precept to ordain Buddhist Nuns. According to the principle of the Theravada Buddhism, an act of ordaining a bhikkhuni would be violating the proper conduct of a monk. For that reason, there is no one who dares to step forward and allow an ordination of bhikkhunis to take place in Thai society. Therefore the problem of the ordination of bhikkhunis still remains an issue in Thai society waiting to be resolved.