BUDDHIST ARTS THERAPY: LANNA OFFERINGS TO WORSHIP PHRA THAT DOI SUTHEP, BAN DOI SUTHEP COMMUNITY, MUEANG DISTRICT, CHIANG MAI PROVINCE

Authors

  • Phrakhrudhammathorn Chaiwichit Jayabhinando Mahachulalongkornrajavidyalaya University
  • Phramahajakkaphan Suratejo Mahachulalongkornrajavidyalaya University
  • Thepprawin Chanraeng Mahachulalongkornrajavidyalaya University
  • Panlob Harukhamja Mahachulalongkornrajavidyalaya University

Keywords:

Buddhist Arts Therapy, Principles of Living, Phra Borommathat Doi Suthep

Abstract

Objectives of this research article were 1. To study the community context, monasteries and cultural capital that appeared in Doi Suthep Community, Mueang District, Chiang Mai Province. 2. To analyze the Buddhist arts works in Doi Suthep Community, Mueang District, Chiang Mai Province. 3. To create jobs about Lanna Sacred Offerings through Buddhist Arts Therapy, at Ban Doi Suthep Community, Mueang District, Chiang Mai Province. This was a qualitative study along with interviews with 12 key informants, selected from those who lived in the community itself.

The results of the research were found that 1. Community context, monasteries, Buddhist arts and cultural capital that appeared in the Doi Suthep community, Mueang District, Chiang Mai Province, the research area was at the Village No. 9, Ban Doi Suthep, a Doi Suthep Plaza community. The name Doi Suthep was inspired by Rishi Vasuthep.by the name of Sutheva, directly to the name Suthep, the origin of the name Suthep. At present, It is a community that has developed the creation of arts in the field of arts therapy related to sacred offerings to worship the Phra Borommathat Doi Suthep. 2. Analysis of Buddhist arts works in the Doi Suthep community. Sacred offerings are very important in religious ceremony that are highly regarded in Buddhist ceremonies that created virtual meaning, incorporated ethics, and must be meticulously crafted. Lanna’s most widely known sacred offerings to Phra Borommathat Suthep included the Ton Dog, flower tree. 3. Creating Lanna sacred offerings through Buddhist healing arts at Ban Doi Suthep Community, Mueang District, Chiang Mai Province, consisted of 1. the creative process of managing gestures, arranging equipment, and selecting various materials that were appropriate and neat. 2. Design was a creative skill, and human emotion. 3. Pattern laying involved creating simple and beautiful patterns in the local Lanna style. 4. Forming involved arranging each piece according to an artificial pattern. 5. Decorating involved using flowers that are easily found in the local area, and flowering seasonally.

References

ชัปนะ ปิ่นเงิน. (2552). จักกวาฬทีปนี : ต้นแบบทางความคิดพุทธลักษณ์ล้านนา. เชียงใหม่: มหาวิทยาลัยเชียงใหม่.

ฐิติพร สะสม. (2561). ศึกษาวิเคราะห์เครื่องสักการะเพื่อเป็นพุทธบูชาของล้านนา จังหวัดน่าน (รายงานการวิจัย). พระนครศรีอยุธยา: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

ธรรญชนก คําแก้ว (2555) . การวิเคราะห์ความพึงพอใจของนักท่องเที่ยวที่มีต่อแหล่งท่องเที่ยวเชิงวัฒนธรรม ประเภทโบราณสถาน : กรณีศึกษา พระอารามหลวงในเขตอําเภอเมือง จังหวัดเชียงใหม่ (รายงานการวิจัย). เชียงใหม่: มหาวิทยาลัยแม่โจ้.

บุญชู โรจนเสถียร. (2548). ตำนานสถาปัตยกรรมไทย 2. กรุงเทพฯ: บริษัทโรงพิมพ์ กรุงเทพ (1984) จำกัด.

ปัญญา เทพสิงห์. (2548). ศิลปะเอเชีย. กรุงเทพฯ: บริษัทแอคทีฟ พริ้นท์ จำกัด.

พระครูธีรสุตพจน์ (สง่า ธีรสํวโร) และพัลลภ หารุคำจา. (2560). การศึกษาองค์ประกอบพุทธสถาปัตยกรรมและภูมิทัศน์วัฒนธรรมของวัดในอำเภอเมืองเชียงใหม่ (รายงานการวิจัย). พระนครศรีอยุธยา: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระครูภัทรจิตตาภรณ์ (ประสิทธิ์ ภทฺรจิตฺโต) และคณะ (2561). การศึกษาเครื่องสักการะหรือเครื่องประกอบพิธีทางพระพุทธศาสนา ในภาคตะวันออกเฉียงใต้ (รายงานการวิจัย). พระนครศรีอยุธยา: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระครูสิริบรมธาตุพิทักษ์ (อาทิตย์ อธิปญฺโ). และคณะ (2565). การพัฒนาพิพิธภัณฑ์ชุมชนเพื่อการเรียนรู้งานสร้างสรรค์ทางศิลปะ (รายงานการวิจัย). พระนครศรีอยุธยา: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ. ปยุตฺโต). (2551). พจนานุกรมพุทธศาสน์ฉบับประมวลศัพท์ (พิมพ์ครั้งที่ 12). กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

ศักดิ์ชัย เกียรตินาคินทร์. (2542). ความสัมพันธ์ระหว่างคุณค่าศิลปกรรมกับการสร้างทัศนคติต่อตนเองและความผูกพันกับชุมชน. กรุงเทพฯ: จุฬาลงกรณมหาวิทยาลัย.

สงวน รอดสุข. (2533). พุทธศิลป์สุโขทัย. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์โอเดียนสโตร์.

สรัสวดี อ๋องสกุล. (2529). ประวัติศาสตร์ล้านนา. เชียงใหม่: มหาวิทยาลัยเชียงใหม่.

สายอักษร รักคง. (2564). จิตวิญญาณแห่งความเป็นไทยผ่านภาพลักษณ์ทางศิลปะบำบัดจิต (วิทยานิพนธ์ศิลปมหาบัณฑิต สาขาวิชาทัศนศิลป์). นครปฐม: สถาบันบัณฑิตพัฒนศิลป์.

สุชัย สิริรวีกูล และคณะ. (2566). พุทธศิลปกรรมบำบัด : สร้างสรรค์ลวดลายพุทธศิลปกรรมล้านนาสู่ชุมชนวัดสามขา ตำบลหัวเสือ อำเภอแม่ทะ จังหวัดลำปาง. วารสารวิทยาลัยสงฆ์นครลำปาง, 12(3), 79-98.

อุดม เชยกีวงศ์. (2550). พระเจ้ามังรายมหาราช (พญามังรายมหาราช). กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์ภูมิปัญญา.

Downloads

Published

2024-09-01

How to Cite

Jayabhinando, P. C., Suratejo, P., Chanraeng, T., & Harukhamja, P. (2024). BUDDHIST ARTS THERAPY: LANNA OFFERINGS TO WORSHIP PHRA THAT DOI SUTHEP, BAN DOI SUTHEP COMMUNITY, MUEANG DISTRICT, CHIANG MAI PROVINCE. Journal of MCU Social Science Review, 13(5), 15–30. Retrieved from https://so03.tci-thaijo.org/index.php/jssr/article/view/272611