THE METHODOLOGY OF BUDDHIST MERIT MAKING IN THAI SOCIETY
Keywords:
Making a Merit, Buddhism, Thai societyAbstract
The objectives of this dissertation were 1) to study for making merit in Theravada Buddhism, 2) to study Buddhist culture and making merit in Thai society and 3) to build making merit system of Theravada Buddhism in Thai society. The methodology of this research was qualitative research that data were collected by document research, in-depth Interview from 5 key informants with purposive sampling and research tool was interview forms.
The research findings as followings; At the present making merit for Buddhist in Thai society had many channels as follow each period but found that the major who made merit did not act according to Buddhism. The process of making merit for Buddhist in Thai society were giving the right knowledge for made it according to Buddhism as follows; Before making it, Practice, and Outcome Intension for remind in all of component and results of it when act finished, the persons felt happiness suddenly and in the next life later.
References
กรีสุดา เฑียรทอง. (2524). การศึกษาเปรียบเทียบความเชื่อเรื่องบุญและบาป ในพุทธศาสนาและคริสตศาสนาและผลของความเชื่อที่มีผลต่อวิถีทางดำเนินชีวิตของพุทธศาสนิกชนและคริสตศาสนิกชน: ศึกษาเฉพาะกรณี ตำบลสำเภาล่ม อำเภอพระนครศรีอยุธยา จังหวัดพระนครศรีอยุธยา (วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต สาขาศาสนาเปรียบเทียบ).กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยมหิดล.
จรูญศรี ลิ่มสัจจา. (2528). การศึกษาวิเคราะห์เปรียบเทียบ ความเชื่อและการปฏิบัติทางด้านศาสนาของคนในสังคมเมือง: ศึกษาเฉพาะในกรณีชาวพุทธและชาวมุสลิมในชุมชนกิ่งเพชรกรุงเทพมหานคร (วิทยานิพนธ์ปริญญาอักษรศาสาตร์มหาบัณฑิต สาขาศาสนาเปรียบเทียบ). กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยมหิดล.
พรสวัสดิ์ เพชรแดง. (2528). ความเชื่อในเรื่องบุญ-บาป ในพระพุทธศาสนาของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 ในเขตกรุงเทพมหานคร. (วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาการสอนสังคมศึกษา). กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์.
พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ. ปยุตฺโต). (2547). ก้าวไปในบุญ. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
พระมหาวิศิษฎ์ ทสฺสนีโย (ศรีคะรัตน์). (2550). ความเชื่อเรื่อง "กฏแห่งกรรม" ของนักเรียนโรงเรียนพุทธิโศภน ตำบลพระสิงห์ อำเภอเมือง จังหวัดเชียงใหม่ (วิทยานิพนธ์ศาสนศาสตรบัณฑิต สาขาวิชาพุทธศาสตร์) นครปฐม: มหาวิทยาลัยมหามกุฏราชวิทยาลัย.
พระมหาเอกนรินทร์ เอกนโร (วงษ์ขันธ์). (2536). การศึกษาเชิงวิเคราะห์เรื่องบุญในพุทธปรัชญาเถรวาทและปรัชญาคริสต์นิกายโรมันคาทอลิก (วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต สาขาปรัชญา). พระนครศรีอยุธยา: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
พระสุธีธรรมานุวัตร (เทียบ สิริญาโณ) และคณะ. (2560). หลักกรรมทางพระพุทธศาสนาในวิถีชีวิตสังคมไทย. (รายงานการวิจัย). กรุงเทพฯ: สำนักงานคณะกรรมการการอุดมศึกษา.
มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
สมศักดิ์ ชุมสาย. (2518). ทัศนคติและความสนใจต่อพระพุทธศาสนาของเยาวชนที่ศาลพิพากษาว่ากระทำความผิด. (วิทยานิพนธ์สังคมสงเคราะห์ศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาสังคมสงเคราะห์. กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.
สุชีพ ปุญญานุภาพ. (2516). คุณลักษณะพิเศษแห่งพระพุทธศาสนา. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์คุรุสภา.
เสฐียรพงษ์ วรรณปก. (2544). เพื่อความเข้าใจถูกต้องเกี่ยวกับหลักกรรม. กรุงเทพฯ: อมรินทร์บุ๊คเซ็นเตอร์.
เสถียร โกเศศ. (2515). ศาสนาเปรียบเทียบ. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์บรรณาคาร.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Journal of MCU Social Science Review
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
In order to conform the copyright law, all article authors must sign the consignment agreement to transfer the copyright to the Journal including the finally revised original articles. Besides, the article authors must declare that the articles will be printed in only the Journal of MCU Journal of Social Sciences. If there are pictures, tables or contents that were printed before, the article authors must receive permission from the authors in writing and show the evidence to the editor before the article is printed. If it does not conform to the set criteria, the editor will remove the article from the Journal without any exceptions.