THE REBEL OF MERIT IN THE NORTHEASTERN REGION.1901-1902

Authors

  • Kampol Sritho Mahachulalongkornrajavidyalaya University

Keywords:

The Rebellion of Merit, King Rama V, Northeastern Region

Abstract

The study on the rebel of merit or spirit of merit in Northeastern region 2011-2012 was a study of important event in Thai history. The event that occurred during the reign of King Rama V. For a long time, rebellious spirits or merits committed by people in a wide area and a large number of people in the Northeastern region was the region with more rebellions than all regions of Thailand along the Northeastern of Isan Udon and NakhonRatchasima and on the left bank of the Mekong River. The man of merit or Phumeebun had the way of expanding his beliefs to get people to join the group as many as possible. The likelihood of such rebellion was very low in the peasant society based on Thai historical data to study the political behavior of various political groups in the past.  In terms of political relations, the political system, the process of political power struggle, including the use of power, seeking support and legitimacy. This article focused on studying the political behavior of meritorious groups based on their beliefs to use religious and political power in society to form a political organization to oppose the central government's power from managing the change in the political, economic, social and cultural conditions of Northeastern region.

References

คมขำ สินธูรัตน์. (2535) ประวัติศาสตร์การปกครองไทยสมัยสุโขทัยถึง การเปลี่ยนแปลงการปกครอง 2475. บุรีรัมย์: ภาควิชาประวัติศาสตร์ คณะมนุษยศาสตร์ และสังคมศาสตร์วิทยาลัยครูบุรีรัมย์.

จารุบุตร เรืองสุวรรณ. (2524). อีสานปริทัศน์ (พิมพ์ครั้งที่ 2). กรุงเทพฯ: กรุงสยามการพิมพ์.

เตช บุนนาค. (2524). ขบถ ร.ศ.121. กรุงเทพฯ: ไทยวัฒนาพานิช.

นงลักษณ์ ลิ้มศิริ. (2524). ความสำคัญของกบฏหัวเมืองอีสาน พ.ศ. 2325-2445 (วิทยานิพนธ์อักษรศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาประวัติศาสตร์เอเชียตะวันออกเฉียงใต้). กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยศิลปากร.

นรพัชร เสาธงทอง. (2559). อิทธิพลของไตรภูมิพระร่วงกับปรากฏการณ์ทางการเมืองของไทย.กรุงเทพฯ: รายงานรวมบทความวิจัยสืบเนื่องจากการประชุมวิชาการและนำเสนอผลงานวิจัยระดับชาติครั้งที่ 3 ปี 2559 เล่มที่ 2 กลุ่มสาขามนุษยศาสตร์ สังคมศาสตร์ และศิลปศาสตร์.

พิมพ์วดี เอื้อมธุรพจน์. (2556). แนวคิดรูปแบบของไทย ผ่านภูเขาแห่งความศรัทธาตามรอยการวิเคราะห์ของเพลโต. หน้าจั่ว ว่าด้วยประวัติศาสตร์สถาปัตยกรรม และสถาปัตยกรรมไทย, 9, 284-301.

ไพฑูรย์ มีกุศล. (2542). กบฏผู้มีบุญเมืองกาฬสินธุ์ ในสารานุกรมวัฒนธรรมไทยภาคอีสาน เล่ม 1. กรุงเทพฯ: มูลนิธิสารานุกรมวัฒนธรรมไทย ธนาคารไทยพาณิชย์.

ภูมิวัฒน์ นุกิจ. (2551). ขบวนการกบฎผู้มีบุญ: กับพัฒนาการของรัฐไทย. สืบค้น 31 สิงหาคม 2564, จาก https://annop.me/7210/

สุเนตร ชุตินธรานนท์. (2526). กบฏไพร่ สมัยอยุธยา. กรุงเทพฯ: ภาควิชาประวัติศาสตร์ คณะอักษรศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

สุวิทย์ ธีรศาศวัต. (2549). กบฏผู้มีบุญอีสาน 2444-2445 กับจดหมายลูกโซ่ฉบับแรกของเมืองไทย. สืบค้น 31 สิงหาคม 2564, จากhttps://www.silpa-mag.com/history/

article_8986

______. (2557). ประวัติศาสตร์อีสาน 2322-2488 เล่ม 2. กรุงเทพฯ: คณะมนุษย์ศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยขอนแก่น.

สมชัย ภัทรธนานันท์. (2554). ทฤษฎีการลุกฮือของชาวนากับการวิเคราะห์. วารสารศิลปศาสตร มหาวิทยาลัยอุบลราชธานี, 12(1), 75-107.

สมมาตร์ เกิดผล. 2552 กบฏผีบุญ : กระจกสะท้อนสังคมไทย. วารสารวิชาการ มหาวิทยาลัยราชภัฎบุรีรัมย์ สาขามนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์, 1(1), 20-30.

สุมิตรา อำนวยศิริสุข. (2549). กบฏผู้มีบุญในมณฑลอีสาน พ.ศ.2444-2445. สืบค้น 31 สิงหาคม 2564, https://www.silpa-mag.com/history/article_8986.

Downloads

Published

2023-02-25

How to Cite

Sritho, K. . (2023). THE REBEL OF MERIT IN THE NORTHEASTERN REGION.1901-1902. Journal of MCU Social Science Review, 12(1), A1-A15. Retrieved from https://so03.tci-thaijo.org/index.php/jssr/article/view/255994