“BAVORN” POWER FOR KLONGKRATHING CANAL PROTECTION: THE SOCIAL NETWORK PROMOTION FOR REDUCING RISK FACTORS ACCORDING TO BUDDHISM IN SAMUT SONGKRAM PROVINCE

Authors

  • Prahalad Raphine Buddhisaro Mahachulalongkornrajavidhayalaya University
  • Phramaha Krisada Kittisobhano Mahachulalongkornrajavidhayalaya University

Keywords:

community networks, novice network, youth network, reduce risk factors, Buddhism

Abstract

Objectives of the research article were to develop community networks, novice network and youth network to organize network promoting activities to reduce risk factors according to Buddhism in Samut Songkram Province.  using mixed methods, focusing on Participatory Action Research, PAR, collecting and analyzing data by both quantitative and qualitative methods.

Findings of the study were found that: The results of community network development was found that monasteries, monks, communities, government agencies jointly organized as network to perform activities of mind undertaking, spiritual ordination as perfection of strong determination to reduce, discard and quit drinking alcoholic drinks, quit smoking, all through Buddhist Lent with spiritual prayer activities. ordained, pray, prestige quit drinking and smoking throughout the Buddhist Lent with liquor pouring, cigarette burning with slogan “quit liquor, stop cigarette, reduce risk”. Network development. The results of network development  were as follows: 1) Important Buddhist days "Asarnha Bucha Day - Buddhist Lent Day" were used as a driving mechanism to initiate the beginning day to pledge  that  the 3 months during the Buddhist Lent intending to do good things, affirming the intention that were useful for the health of oneself and those around him, 2) using the importance of the monasteries as the centers of the community for organizing  the activities, 3) use the network process as  guideline or method to drive for acceptance and lead to holistic compliance, forming a model as a whole network and generating creative power, 4) public communication  through public relations to  promote campaigns create a picture of awareness and alertness to follow or not to follow what was not useful but follow what was useful.

References

พระครูปริยัติสาทร. (2562). กระบวนการปรับเปลี่ยนพฤติกรรมการสูบบุหรี่ของพระสงฆ์สู่การเป็นต้นแบบปลอดบุหรี่ จังหวัดเลย. วารสารสถาบันวิจัยญาณสังวร, 10(2), 12-24.

พระครูพินิตปริยัติกิจ (สมบัติ วรธมฺโม) และคณะ. (2561). รูปแบบการมีส่วนร่วมของพระสงฆ์ในการแก้ไขปัญหาการติดยาเสพติด ในเขตปกครองคณะสงฆ์ภาค 2. วารสาร มจร สังคมศาสตร์ปริทรรศน์, 7(3), 1-14.

พระครูพิศิษฏ์ประชานาถ (นนฺทิโย ประยูร). (2560). บทบาทการพัฒนาชุมชนของวัดอินทาราม อำเภออัมพวาจังหวัดสมุทรสงคราม. วารสาร มจร สังคมศาสตร์ปริทรรศน์, 6(2), 439-455.

_______. (2564a). การพัฒนาเครือข่ายเยาวชนในการจัดกิจกรรมเสริมสร้างเครือข่าย ลดปัจจัยเสี่ยงตามแนวพระพุทธศาสนา จังหวัดสมุทรสงคราม. วารสารพุทธนวัตกรรมและการจัดการ, 4(2), 69-80.

_______. (2564b). ยุวชนคุณธรรม : แนวทางลดปัจจัยเสี่ยงของชุมชนกระทิง อำเภออัมพวา จังหวัดสมุทรสงคราม. วารสารสหวิทยาการนวัตกรรมปริทรรศน์, 4(1), 102-115.

พระปลัดระพิน พุทธิสาโร. (2561). บทบาทพระสงฆ์กับการพัฒนาชุมชนต้นแบบวิถีพุทธ: กรณีศึกษาหลวงพ่อแดง วัดอินทาราม จังหวัดสมุทรสงคราม. พระนครศรีอยุธยา: งานประชุมวิชาการการพัฒนาชุมชนท้องถิ่นและสังคม CSD สัมพันธ์ ระดับชาติ ครั้งที่ 17 และนานาชาติ ครั้งที่ 1 “คุณธรรมจริยธรรมกับการพัฒนาที่ยั่งยืน”. ระหว่างวันที่ 28-31 มกราคม 2561 ณ มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย ตำบลลำไทร อำเภอวังน้อย จังหวัดพระนครศรีอยุธยา.

พระมหายุทธนา นรเชฏโฐ (ศิริวรรณ) และจุฑารัตน์ ทองอินจันทร์. (2561). แนวคิด ตัวชี้วัด องค์ประกอบบทเรียน และบูรณาการตามโครงการหมู่บ้านรักษาศีล 5. วารสารชุมชนวิจัย, 12(2), 204-214.

พระอุดมสิทธินายก (กำพล คุณงฺกโร) และคณะ. (2562). การมีส่วนร่วมของพระสงฆ์ในการเสริมสร้างสุขภาวะและเครือข่ายทางสังคม เพื่อลดเหล้าบุหรี่เชิงพุทธบูรณาการในจังหวัดนนทบุรี. วารสาร มจร สังคมศาสตร์ปริทรรศน์, 8(4), 1-16.

พระเอกลักษณ์ อชิตโตและคณะ. (2564a). เครือข่ายพระสงฆ์สาธารณะสงเคราะห์ของหลวงพ่อแดง นนฺทิโย: กับการช่วยเหลือประชาชนในพื้นที่น้ำท่วมจังหวัดชัยภูมิ นครราชสีมา พระนครศรีอยุธยา. วารสารพุทธนวัตกรรมและการจัดการ, 4(2), 57-68.

_______. (2564b). เครือข่ายพระสงฆ์สาธารณะสงเคราะห์ของหลวงพ่อแดง นนฺทิโย: กับการช่วยเหลือประชาชนในพื้นที่น้ำท่วมซ้ำซ้อน จังหวัดสุโขทัย. วารสารสหวิทยาการนวัตกรรมปริทรรศน์, 4(1), 88-101.

วณิฎา ศิริวรสกุลและวัชรินทร์ อินทพรหม. (2561). รูปแบบการขับเคลื่อนนโยบายหมู่บ้านรักษาศีล 5 ให้ประสบความสำเร็จ. วารสารวิชาการ มหาวิทยาลัยธนบุรี, 12(29), 203 - 209.

วาสนา แก้วหล้าและคณะ. (2564). แนวทางการขับเคลื่อนพุทธเศรษฐศาสตร์เชิงเกษตรพึ่งตนเอง: กรณีศึกษาศูนย์การเรียนรู้ปรัชญาพอเพียงสู่โคกหนองนาโมเดล จังหวัดสุรินทร์. วารสารพุทธนวัตกรรมและการจัดการ, 4(2), 81-95.

ศูนย์วิจัยและจัดการความรู้เพื่อควบคุมยาสูบ. (2561). รายงานสถิติการบริโภคยาสูบของประเทศไทย พ.ศ.2561. กรุงเทพฯ: เจริญมั่นคงการพิมพ์.

สมคิด พุ่มทุเรียนและคณะ. (2562). วิเคราะห์กิจกรรมเชิงพุทธตามโครงการหมู่บ้านรักษาศีล 5 กับการหนุนเนื่องคุณค่านิยม 12 ประการ. วารสารบัณฑิตปริทรรศน์ วิทยาลัยสงฆ์นครสวรรค์, 7(1), 225-238.

Downloads

Published

2022-02-23

How to Cite

Buddhisaro, P. R. ., & Kittisobhano, P. K. (2022). “BAVORN” POWER FOR KLONGKRATHING CANAL PROTECTION: THE SOCIAL NETWORK PROMOTION FOR REDUCING RISK FACTORS ACCORDING TO BUDDHISM IN SAMUT SONGKRAM PROVINCE. Journal of MCU Social Science Review, 11(1), 227–240. Retrieved from https://so03.tci-thaijo.org/index.php/jssr/article/view/255331