BOON KU : BELIEF AND RITUAL DYNAMIC OF KU BAN MOEI, NONG SONG HONG DISTRICT, KHON KAEN PROVINCE

Authors

  • Jakkit Kongkoed Khon Kaen University
  • Sakaoduen Satham Khon Kaen University

Keywords:

belief, ritual dynamic, Ku Ban Moei

Abstract

This research article is a qualitative research that studies belief and ritual dynamic in Ku Ban Moei, Nong Song Hong District, Khon Kaen province by using in-depth interview with a population living in Ban Moei community together with documents and related researches including ancient remains and antiques to analyze data.

          Findings of the study found it that, in the past Ku Ban Moei in Nong Song Hong district, Khon Kaen province was built in order to be used for hosting religion related ceremonies in an era of the king Suryavarman I. Therefore, researcher then analyzed the changing dynamics of the ritual in 2 aspects. One was a contemporary history, which a new observation was set on religion that led to Ku Ban Moei construction that there was a dynamic influenced by reign of the king that it was built based on Bramanism then later diverted into Buddhism, and other of which was a local history in different time frames: 1. Initial period when Ban Meoi village was under construction 2. A period when there was an involvement of government unit in Ku Ban Moei 3. A period after survey and restoration of Ku Ban Moei. These periods clearly illustrated changes in a foam of ritual elements, ritual procedures including participants of a ritual. The community has adjusted forms of ceremonies to be according to social context of each period yet remained the old belief that called “Boon Ku”.

References

กมลเมศวร์ ภัตตาจารย์. (2504). ศาสนาพราหมณ์ในอาณาจักรขอม [Les Religions Brahmaniques dans I’ Ancien Cambodge d’ apres I’ Epigraphie et I’ Iconographie] (สุภัทรดิศ ดิศกุล,ม.จ.,แปล). กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์พิฆเณศ.

กวินวัฒน์ หิรัญบูรณะ. (2563). ร่องรอยศาสนาพราหมณ์-ฮินดูและพระพุทธศาสนาในพื้นที่จังหวัดศรีสะเกษสมัยก่อนพุทธศตวรรษที่ 23. วารสารมนุษย์ศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชพฤกษ์, 5(3), 1-13.

กรมศิลปากร. (2529). จารึกในประเทศไทยเล่ม 1 อักษรปัลลวะ พุทธศตวรรษที่ 12-14. กรุงเทพฯ: หอสมุดแห่งชาติ กรมศิลปากร.

ปฐม หงส์สุวรรณ. (2556). ประเพณีประดิษฐ์ในชุมชนอีสานลุ่มน้ำโขง. (รายงานวิจัย). กรุงเทพฯ: สำนักงานกองทุนสนับสนุนวิจัย.

แป จงเทพ. (2564, 28 กันยายน). [บทสัมภาษณ์].

ผาสุก อินทราวุธ. (2522). รูปเคารพในศาสนาฮินดู. กรุงเทพฯ: ภาควิชาโบราณคดี คณะโบราณคดี มหาวิทยาลัยศิลปากร.

พิกุล สมัครไทย. (2544). การอนุรักษ์และพัฒนาโบราณสถานกู่บ้านเมย หมู่ 8 ตำบลหนองสองห้อง อำเภอหนองสองห้อง จังหวัดขอนแก่น. ขอนแก่น: สำนักศิลปากรที่ 9 ขอนแก่น กรมศิลปากร กระทรวงวัฒนธรรม.

รวีโรจน์ จงเทพ. (2564, 26 สิงหาคม). ผู้ใหญ่บ้าน. [บทสัมภาษณ์].

รุ่งโรจน์ ภิรมย์อนุกูล. (2546). ข้อคิดเห็นใหม่เกี่ยวกับศาสนาของพระเจ้าสูรยวรรมันที่ 1. วารสารเมืองโบราณ, 29(1), 10-21.

วิมล เขตตะ และคณะ. (2560). กัมรเตง อัญ: ศึกษาในประเด็นที่มาและรูปแบบการใช้คำ. วารสารช่อพะยอม, 28(1), 11-20.

ศิราพร ณ ถลาง. (2552). ทฤษฎีคติชนสร้างสรรค์บทสังเคราะห์และทฤษฎี. (พิมพ์ครั้งที่ 2). กรุงเทพฯ: ศูนย์มานุษยวิทยาสิรินธร (องค์การมหาชน).

เสาวลักษณ์ อนันตศาสนต์. (2552). ทฤษฎีคติชนวิทยาและวิธีการศึกษา. กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยรามคำแหง.

ไสว ทองดี. (2564, 25 สิงหาคม). [บทสัมภาษณ์].

อำไพ คำโท. (2529). “ศิลาจารึกนางขาว”. ในจารึกประเทศไทยเล่ม 4 : อักษรขอม พุทธศตวรรษที่ 17-18. กรุงเทพฯ: หอสมุดแห่งชาติ กรมศิลปากร.

อุดม ทาไธสง. (2564, 27 สิงหาคม). [บทสัมภาษณ์].

Coedés, G. (1964). Les états hindouisés d'Indochine et d'Indonésie. Paris: Edition E. de Boccaed.

Ida Bagoes Mantra. (1991). “The Cult of Siva-Buddha,” in The Art and Culture of South-East Asia. Edited by Lokesh Chandra. New Delhi: International Academy of Indian Culture and Aditya Prakahan.

Downloads

Published

2022-08-16

How to Cite

Kongkoed, J. ., & Satham, S. . (2022). BOON KU : BELIEF AND RITUAL DYNAMIC OF KU BAN MOEI, NONG SONG HONG DISTRICT, KHON KAEN PROVINCE. Journal of MCU Social Science Review, 11(4), R327-R341. Retrieved from https://so03.tci-thaijo.org/index.php/jssr/article/view/255223