THE POLICY OF GOVERNMENT FOR THAI CONTEMPORARY ART
Keywords:
Government Policy, Furtherance, Thai contemporary ArtAbstract
Commercial value and cognitive value of art are the two factors that go hand in hand. One factor would encourage and signify another. The added-value of art is based on several influences, some could commonly come across the evaluation, such as the use of materials, or the historical value of deceased or living artists in their time and contributions. Today, contemporary art is one of the most controversial, yet intriguing art categories in terms of assessing its value, especially when they carry exceedingly high pricing. For countries that recognize both commercial and cognitive value of art, this source of income could benefit the nation’s development strategy and would result in great promotion for the local art scene. In comparison to historical length in art and culture with countries in the Europe, countries like the United States or Singapore face such a shorter duration of exposure. However, the supportive funds and recognition from official agencies had made significant contributions to the development of not only contemporary art but also to other social and economic departments as well.
References
กมลขวัญ ตัณสถิต. (2010). การศึกษารูปแบบธุรกิจเชิงสร้างสรรค์. สืบค้น 15 มกราคม 2564, จาก https://ditp.go.th/contents_attach/78307/78307.pdf
กมลวรรณ จันทวร. (2555). การบริหารจัดการหอศิลป์ของรัฐในประเทศไทย (วิทยานิพนธ์ปริญญาศิลปมหาบัณฑิต สาขาทฤษฎีศิลป์). กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยศิลปากร.
กระทรวงวัฒนธรรม. (2564). ประวัติกระทรวงวัฒนธรรม. สืบค้น 7 มีนาคม 2564, จาก http://www.m-culture.go.th
กฤษณะ พันธุ์เพ็ง. (2564). บทบาทของศิลปศึกษาในสิงคโปร์เมืองสร้างสรรค์. สืบค้น 7 มีนาคม 2564, จาก http://aseancities.net/?p=1448
กิตติ ประเสริฐสุข. (2018). Soft Power ของเกาหลีใต้: จุดแข็งและข้อจำกัด (South Korea’s Soft Power: Strengths and Limitation). International Journal of East Asia Studies, 22(1), 127.
ชาญณรงค์ พรรุ่งโรจน์. (2543). หอศิลป์ในประเทศไทย. กรุงเทพฯ: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
ณุพิณ นันทเกียรติ. (2562). การจัดการนิทรรศการศิลปะร่วมสมัย Thailand Biennale, Krabi 2018 (วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาการจัดการทรัพยากรวัฒนธรรม). กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยศิลปากร.
เทิดศักดิ์ เหล็กดี. (2545). การศึกษาแนวนโยบายรัฐบาลในการจัดการศิลปะร่วมสมัยของไทย: กรณีศึกษาสำนักงานศิลปวัฒนธรรมร่วมสมัย (วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต). กรุงเทพฯ: วิทยาลัยนวัตกรรมอุดมศึกษา มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.
วิฑูรย์ ภาวนาเจริญ. (2560). แนวทางการสร้างมูลค่าเพิ่มจากการออกแบบพื้นที่ส่วนกลางของอาคารชุดพักอาศัย ประเภทอาคารสูงในพื้นที่กรุงเทพมหานครชั้นใน (วิทยานิพนธ์วิทยาศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชานวัตกรรมการพัฒนาอสังหาริมทรัพย์). กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.
Artnetnew. (2021). The Kaws Album (2005) โดย KAWS. Retrieved March 20, 2021, from https://news.artnet.com/market
Brillo Boxes. (1964). The International Symposium for Andy Warhol’s Brillo Boxes. Retrieved March 20, 2021, from https://greg.org/archive/2010/07/05/the-international-symposium-for-andy-warhols-brillo-boxes.html
PetMarcha. (2015). L.H.O.O.Q. โดย Marcel Duchamp appropriation from Mona Lisa โดย Leonardo Da Vinci. Retrieved March 20, 2021, from https://petMarcha.com/mona-lisa-reimagined
Ritterbush. P. C. (2021). NATIONAL ARTS ADMINISTRATION AND POLICY PUBLICATIONS DATA BASE (NAAPPD). Retrieved March 20, 2021, from https://www.americansforthearts.org
Wikipedia. (2021). Portrait of Dr. Gachet โดย Vincent Willem van Gogh. Retrieved March 20, 2021, from https://en.wikipedia.org/wiki/Portrait_of_Dr._Gachet
workpoint TODAY. (2564). 10 ภาพวาดราคาสูงสุดของแวน โก๊ะ. สืบค้น 7 มีนาคม 2564, จาก https://workpointtoday.com/10-ภาพวาดราคาสูงสุดของแวนโก๊ะ
Wurkon. (2021). Meules (1890) โดย Claude Monet. Retrieved March 20, 2021, from https://www.wurkon.com/blog/192-10-expensive-works-2019
________. (2021). Rabbit (1986) โดย Jeff Koons. Retrieved March 20, 2021, from https://www.wurkon.com/blog/ 192-10-expensive-works-2019
________. (2021). 10 ผลงานศิลปะราคาแพงที่สุดแห่งปี 2019. เข้าถึงเมื่อ 7 มีนาคม 2564. เข้าถึงจาก https://www.wurkon.com/blog/192-10-expensive-works-2019
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Journal of MCU Social Science Review
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
In order to conform the copyright law, all article authors must sign the consignment agreement to transfer the copyright to the Journal including the finally revised original articles. Besides, the article authors must declare that the articles will be printed in only the Journal of MCU Journal of Social Sciences. If there are pictures, tables or contents that were printed before, the article authors must receive permission from the authors in writing and show the evidence to the editor before the article is printed. If it does not conform to the set criteria, the editor will remove the article from the Journal without any exceptions.