A WAY TO THE APPLICATION OF BUDDHADHAMMA IN LIVING AMONG THE WORLDLY CONDITIONS IN BUDDHISM

Authors

  • แม่ชีจันทร์ธิภา แสวงทรัพย์

Keywords:

the worldly Conditions in Buddhism, Buddhadharma.

Abstract

The Objectives of this research were to: 1. To study the Worldly Conditions in Theravada Buddhism 2. To study the problems that arise in the ordinary society, Thailand resulted from the Worldly Conditions to propose guidelines. 3.The main application for the Dhamma with the Worldly Conditions in current society. Research methodology is qualitative research. Gather data from a document from the document primary (Primary Source) of Buddhism Theravada Department. The problem, according to various media, both newspapers. Online news In Facebook, etc. due to affected patients until it becomes natural to vibrant 3 diseases are stress. Phobias social anxiety and depression lead to the cause of the suicide of a man in today's society. In-depth interviews experts The Buddhist Dharma principles applied to co-exist with the natural world in Theravada Buddhism that is, however, already descriptive. The research found that: 1. Studies in the Scriptures, the fair can be applied include: To have an analytical reflection patiently tolerate is a thing of. Intelligence used to consider coverage to understand the reality of life and the world. Consider, see Trinity, and, most importantly, there must be standards that Fellowship guide guide admonished when faced with natural. 2. From the results of the study suggest that the current people in society are primarily caused due to natural causes, together with commentaries, all of which contribute to the cause of suicide, both in Thailand and countries around the world.
1. stress.
2. Phobias social anxiety
3. Major depressive disorder
3. From the results of research. Investigators determined that the research based synthesis from principle. Sutras associated with the Worldly Conditions researchers with opinions that in time the era of the world highlight the past is. The mind is not established, unshaken by using an analytical reflection on consideration, see the truth about the natural world is the hearing to other voices. As part of the fellowship is to advise the Buddha, but in today's society, ubasika ubasok disciples. Synthetic research coming out of an interview on the part of the judiciary and the public that the current problems are more. Delicate mental condition of people in today's increasingly In the context of the current generation is different from the current era entirely. People to access to Dhamma practice is difficult. Who knows where to find sermon came into the Fellowship of people waiting for the correct guidelines suggest it rare. All media are in General at the post told about but some understand Buddhism only superficial. Not the actual implementation can be seen from the social posted in Dharma together irony to look good, but in fact he also defeated, with natural. Does not have to overcome the fact that he deserved the operating principles of the practice, so that must be
applied, so there's more for everyone in today's society? But the main Buddhist Dharma of the used element is also up-to-date. Also to be fair use in acute livelihood dash all ages. 

References

ประยุทธ์ หลงสมบุญ,พันตรี. (2546). พจนานุกรมบาลี-ไทย. กรุงเทพฯ : บริษัทธรรมสาร.
แปลก สนธิรักษ์. (2532). พจนานุกรม บาลี –ไทย. พิมพ์ครั้งที่ 4. กรุงเทพฯ : บริษัท อมรินทร์พริ้นติ้งกรุ๊พ จากัด.
พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ. ปยุตฺโต). (2552). พุทธธรรม (ฉบับปรับปรุงและขยายความ) . พิมพ์ครั้งที่ 11. กรุงเทพฯ : โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
พระมหาสมปอง มุทิโต. (2542). คัมภีร์อภิธานวรรณนา. กรุงเทพฯ : โรงพิมพ์ธรรมสภา.
พระอุดรคณาธการ (ชวินทร์ สระคา). (2538) รศ.ดร.จาลอง สารพัดนึก. พจนานุกรมบาลี – ไทยสาหรับนักศึกษา. กรุงเทพฯ : บริษัทประยูรวงศ์พริ้นติ้ง จากัด.
มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
มหามกุฏราชวิทยาลัย. (2534). พระไตรปิฎกพร้อมอรรถกถา แปล ชุด 91 เล่ม. กรุงเทพฯ:โรงพิมพ์มหามกุฏราชวิทยาลัย.
สัททนีติปกรณ์ ธาตุมาลา. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์มูลนิธิภูมิพโลภิกขุ, 2523.
สัมภาษณ์ ศาสตราจารย์พิเศษจานง ทองประเสริฐ.ที่ปรึกษาอธิการบดีมหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย และเป็นอุปนายกสภามหาวิทยาลัยพระพุทธศาสนาแห่งโลก , 12 กันยายน 2559.
สัมภาษณ์ พระศรีคัมภีรญาณ. รองอธิการบดีฝ่ายวิชาการ มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, 22 กันยายน 2559.
สัมภาษณ์ ศาสตราจารย์วัชระ งามจิตรเจริญ, ศาสตราจารย์ ภาควิชาปรัชญา คณะศิลปศาสตร์มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์, 2 ตุลาคม 2559.
สัมภาษณ์ ดร.วีรชาติ นิ่มอนงค์. ผู้อานวยการหลักสูตรศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาปรัชญาคณะปรัชญาและศาสนา มหาวิทยาลัยอัสสัมชัญ . 1 กันยายน 2559.
สัมภาษณ์ ดร.บุญเลิศ โอฐสู. ผู้อานวยการโครงการหลักสูตรพุทธศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาธรรมนิเทศ มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, 7 กันยายน 2559.

Published

2020-04-25

How to Cite

แสวงทรัพย์ แ. . . (2020). A WAY TO THE APPLICATION OF BUDDHADHAMMA IN LIVING AMONG THE WORLDLY CONDITIONS IN BUDDHISM. Journal of MCU Social Science Review, 6(2-02), 585–600. Retrieved from https://so03.tci-thaijo.org/index.php/jssr/article/view/242246