The Influence of Political Moralization in Democratic System with the King as Head of State through Nang Talung Shadow Puppet Performances in the South of Thailand

Main Article Content

Nattapong Peawchana
Chaiwat Phuakkhong
Amorn Wangukkarangkul

Abstract

 This research article aims to 1) study the roles of Nang Talung shadow puppet folk artists in communicating political issues in the
democratic system with the king as head of state and 2) analyze the process of political moralization in the democratic system with the king as head of state through the performances of Nang Talung shadow puppet folk artists. A qualitative methodology included documentary research and in-depth interviews with ten Nang Talung puppet shadow folk artists, three local and national politicians, two Nang Talung shadow puppet expert scholars, and five Nang Talung shadow puppet audiences. The content analysis method was used to analyze the data, and a narrative technique was used to
present the results.
The results showed that Nang Talung shadow puppet is a folk
performing art medium for bringing news, political knowledge,
entertainment, and a source of knowledge in local culture and traditions. Information is presented through the characters in various performance methods by Nang Talung shadow puppet artists. The communication of the story through the Nang Talung shadow puppet show greatly influenced the audience, especially the political aspect. The Nang Talung shadow puppet artist plays a role in communicating and convincing political morality to the audience by using the art of conveying stories and ideas through dialogue, poems, and songs in southern dialects. The show's audience can understand the political and social phenomena that occurred at that time and realize the rights and duties of citizenship under the democratic system with the king as head of state. As a result, Nang Talung shadow puppet is a folk
performance art that hides an Aesthetically powerful to influence the
audience's political morality to hold the correct and virtuous values. Nang Talung shadow puppet's performance art is a valuable cultural heritage that deserves to be preserved and continues to be maintained.

Article Details

How to Cite
Peawchana, N. ., Phuakkhong, C. ., & Wangukkarangkul, A. . (2023). The Influence of Political Moralization in Democratic System with the King as Head of State through Nang Talung Shadow Puppet Performances in the South of Thailand. Journal of Humanities and Social Sciences Suratthani Rajabhat University, 15(2), 97–123. Retrieved from https://so03.tci-thaijo.org/index.php/jhsc/article/view/264281
Section
Research Article

References

ชวน เพชรแก้ว. (2546). หนังตะลุงในประเทศไทย. สุราษฎร์ธานี: สำนักศิลปะและ

วัฒนธรรม มหาวิทยาลัยราชภัฏสุราษฎร์ธานี.

ณัฐพงษ์ แผ้วชนะ. (2565). อิทธิพลของกระบวนการกล่อมเกลาคุณธรรมทางการเมืองใน

ระบอบประชาธิปไตยอันมีพระมหากษัตริย์ทรงเป็นประมุข โดยผ่านการแสดง

หนังตะลุงภาคใต้. วิทยานิพนธ์ รม. (การเมืองการปกครอง). สุราษฎร์ธานี:

มหาวิทยาลัยราชภัฏสุราษฎร์ธานี.

ปริตตา เฉลิมเผ่า กออนันตกูล. (2525). ความเปลี่ยนแปลงและความต่อเนื่องในศิลปะหนัง

ตะลุง. กรุงเทพฯ: สถาบันไทยคดีศึกษา มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.

พิทยา บุษรารัตน์. (2547). หนังตะลุงและโนราในบริบทของโครงสร้างและพลวัตทาง

สังคมวัฒนธรรมภาคใต้. วารสารทักษิณคดี, 7(1), 107-138.

พีระพงศ์ สุจริตพันธ์. (2561). การสื่อสารทางการเมืองผ่านหนังตะลุงภาคใต้: ศึกษาใน

ห้วงวิกฤตการณ์ทางการเมืองปี พ.ศ.2548-2558. วิทยานิพนธ์ ปร.ด. (สื่อสาร

การเมือง). กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยเกริก.

สมัย สุทธิธรรม. (2550). หนังตะลุง. หนังสือสารคดี ชุดตามรอยอดีต. กรุงเทพฯ:

ศิลปาบรรณาคาร.

อุดม หนูทอง. (2531). ดนตรีและการละเล่นพื้นบ้านภาคใต้. สงขลา: ภาควิชาภาษาไทย

และภาษาตะวันออก คณะมนุษย์ศาสตร์ มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ.

บุคลานุกรม

จรูญ หยูทอง (ผู้ให้สัมภาษณ์) ณัฐพงษ์ แผ้วชนะ (ผู้สัมภาษณ์). ณ สำนักงานวัฒนธรรม

จังหวัดสงขลา 10/1 ถนนสุขุม ตำบลบ่อยาง อำเภอเมืองสงขลา จังหวัดสงขลา.

เมื่อวันที่ 4 มีนาคม 2565.

ทิพย์ พลัดทองศรี (ผู้ให้สัมภาษณ์) ณัฐพงษ์ แผ้วชนะ (ผู้สัมภาษณ์). ณ บ้านเลขที่ 180/4

หมู่ที่ 7 ตำบลควนมะพร้าว อำเภอเมือง จังหวัดพัทลุง. เมื่อวันที่ 19

มีนาคม 2565.

ธนวัฒน์ จันทร์ย่อง (ผู้ให้สัมภาษณ์) ณัฐพงษ์ แผ้วชนะ (ผู้สัมภาษณ์). ณ บ้านเลขที่ 174/45

ซอย ปทุมพร 12 หมู่ที่ 1 ตำบลมะขามเตี้ย อำเภอเมืองสุราษฎร์ธานี จังหวัด

สุราษฎร์ธานี. เมื่อวันที่ 26 กุมภาพันธ์ 2565.

ปิยะศักดิ์ นวลจริง (หนังศักดิ์ เสรีศิลป์) (ผู้ให้สัมภาษณ์) ณัฐพงษ์ แผ้วชนะ (ผู้สัมภาษณ์).

ณ บ้านเลขที่ 151 หมู่ที่ 7 ตำบลรัตภูมิ อำเภอควนเนียง จังหวัดสงขลา.

เมื่อวันที่ 22 กุมภาพันธ์ 2565.

ละออง บุญพรหม (ผู้ให้สัมภาษณ์) ณัฐพงษ์ แผ้วชนะ (ผู้สัมภาษณ์). ณ บ้านเลขที่ 26/2 หมู่

ที่ 3 ตำบลควนกรด อำเภอทุ่งสง จังหวัดนครศรีธรรมราช. เมื่อวันที่ 20

มีนาคม 2565.

วิเชียร เกื้อมา (ผู้ให้สัมภาษณ์) ณัฐพงษ์ แผ้วชนะ (ผู้สัมภาษณ์). ณ บ้านเลขที่ 131/27 หมู่

ที่ 3 ตำบลพญาขัน อำเภอเมือง จังหวัดพัทลุง. เมื่อวันที่ 20 มีนาคม 2565.

วิชัย เกื้อมา (ผู้ให้สัมภาษณ์) ณัฐพงษ์ แผ้วชนะ (ผู้สัมภาษณ์). ณ บ้านเลขที่ 252/5 หมู่ที่ 1

ตำบลหัวไทร อำเภอไทร จังหวัดนครศรีธรรมราช. เมื่อวันที่ 19 มีนาคม 2565.

สืบพงศ์ ธรรมชาติ (ผู้ให้สัมภาษณ์) ณัฐพงษ์ แผ้วชนะ (ผู้สัมภาษณ์). ณ สถาบันทักษิณคดี

ศึกษา มหาวิทยาลัยทักษิณ 53/2 หมู่ 1 ตำบลเกาะยอ อำเภอเมืองสงขลา

จังหวัดสงขลา. เมื่อวันที่ 3 มีนาคม 2565.