The Legend of Chao Pho Ongkharak Shrine: Dynamics, Existence, and Influencing on the Community

Main Article Content

Wichetchay Kamonsujja
Chayanon Chomdee

Abstract

This academic article aims to 1) study the background of the legend of Chao Pho Ongkharak Shrine, Nakhon Nayok Province, 2) study the change in the legend of Chao Pho Ongkharak Shrine in terms of time and space, 3) study the existence of the legend and Chao Pho Ongkharak Shrine in the community, and 4) study the function of Chao Pho Ongkharak Shrine mythology influencing the community. The results revealed Chao Pho Ongkharak is The Royal Guard of King Chulalongkorn, who died while on his way to Prachin Province. that there were two legends of Chao Pho Ongkharak Shrine included the first legend mentioned he passed away of jungle fever, and the second tale stated the death because of protecting King Rama V Pavilion from the wild elephant resulted in the legend of Chao Pho Ongkharak Shrine construction and appearing the duality of the crocodile with the shrine to reinforce the sacred shrine. It discovered that the factors of "duration" and "people in the region" affect the existence and dynamic of the legend. The previous shrine was "covered" by Chinese culture. For instance, the former shrine was changed to a Chinese Shrine basis, and Chao Pho Ongkharak Icon was modified into "Bun Tao Gong" due to the significant role of the people of Chinese Descent who renovated the shrine and the existence of the
"annual festival" "Provincial tourist attractions" and "Charity organizations." Moreover, the legend of Chao Pho Ongkharak Shrine influenced the community, strengthening morality and ideology, community history knowledge, and stratagems included strengthened community. Especially the identity
construction of "Ongkharak" (defender) through the name of the village, district, institute songs, and school symbol to strengthen the community and maintain harmony and peace.

Article Details

How to Cite
Kamonsujja, W., & Chomdee, C. (2022). The Legend of Chao Pho Ongkharak Shrine: Dynamics, Existence, and Influencing on the Community. Journal of Humanities and Social Sciences Suratthani Rajabhat University, 14(2), 200–229. Retrieved from https://so03.tci-thaijo.org/index.php/jhsc/article/view/260938
Section
Academic Articles

References

กรมศิลปากร. (2544). รูปเคารพเดิมและแบบใหม่ของเจ้าพ่อองครักษ์. ใน วัฒนธรรมเพื่อ

การพัฒนาการทางประวัติศาสตร์เอกลักษณ์และภูมิปัญญา จังหวัดนครนายก.

กรุงเทพฯ: กรมศิลปากร.

กรมศิลปากร. (2544). วัฒนธรรมเพื่อการพัฒนาการทางประวัติศาสตร์เอกลักษณ์และ

ภูมิปัญญา จังหวัดนครนายก. กรุงเทพฯ: กรมศิลปากร.

กฤษฎา แก้วเกลี้ยง. (2555, กุมภาพันธ์-พฤษภาคม). ความเป็นท้องถิ่นกับวัฒนธรรมจีนที่

เข้ามาในสังคมไทยกรณีศึกษารูปแบบประเพณีและคติความเชื่อที่ผสมผสาน

ระหว่างไทยกับจีน. วารสารร่มพฤกษ์ มหาวิทยาลัยเกริก, 30(2), 29-57.

ก้อนอิฐ นคร. (18 กุมภาพันธ์ 2555). เพลงมาร์ชประจำโรงเรียนองครักษ์. https://

marchmattayomschoolthailand.blogspot.com/2012/02/

blogpost_2622html?fbclid=IwAR1MZMPvsh3t8VvdYywvCRRBOxp2S

ayGbdZjgQ7kUdmX3a1vYFm2LqWcs_U

กุหลาบ มัลลิกะมาส. (2518). คติชาวบ้าน. กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยรามคำแหง.

จุลจอมเกล้าเจ้าอยู่หัว, พระบาทสมเด็จพระ. (2495). พระราชหัตถเลขาในพระบาทสมเด็จ

พระจุลจอมเกล้าเจ้าอยู่หัว เรื่องเสด็จประพาสมณฑลปราจีน เมื่อ ร.ศ. 127

(พ.ศ. 2451). พระนคร: อุดม.

ชญานนท์ ชมดี (ผู้ถ่ายภาพ). ศาลเจ้าพ่อองครักษ์ในปัจจุบันที่มีลักษณะเป็นสถาปัตยกรรม

จีน. ณ ศาลเจ้าพ่อองครักษ์ ตำบลทรายมูล อำเภองครักษ์ จังหวัดนครนายก.

เมื่อวันที่ 5 เมษายน 2565.

ชญานนท์ ชมดี (ผู้ถ่ายภาพ). สถานที่ตั้งศาลเจ้าพ่อองค์รักษ์ี่เคยเกิดังวนน้ำ. ณ ศาลเจ้าพ่อ

องครักษ์ ตำบลทรายมูล อำเภองครักษ์ จังหวัดนครนายก. เมื่อวันที่ 5 เมษายน 2565.

โรงเรียนสาธิต มศว องครักษ์. (2560). เพลงมาร์ชโรงเรียนสาธิต มศว องครักษ์. https://

www.youtube.com/watch?v=IfeFqZswlmQ&t=54s

โรงเรียนสาธิต มศว องครักษ์. (9 มกราคม 2562). อัตลักษณ์โรงเรียนสาธิต มศว องครักษ์

[โพสต์]. เฟซบุ๊ก. ttps://www.facebook.com/satitods.sa/photos/

โรงเรียนองครักษ์. (19 ธันวาคม 2559). สัญลักษณ์ประจำโรงเรียนองครักษ์ [รูปภาพ].

เฟซบุ๊ก. https://www.facebook.com/ongkharakschool/photos

/a.523315294517781/643060059209970/

วิเชษฐชาย กมลสัจจะ (ผู้ถ่ายภาพ). กะโหลักช้างภูายในี้ศึาลัเจ้้าพื่่อองครักษ์. เมื่อวัน

ที่ 5 เมษายน 2565.

วิเชษฐชาย กมลสัจจะ (ผู้ถ่ายภาพ). การแปรเปลี่ยนรูปเคารพไปตามคติความเชื่อจีน.

ณ ศาลเจ้าพ่อองครักษ์ ตำบลทรายมูล อำเภองครักษ์ จังหวัดนครนายก. เมื่อวัน

ที่ 5 เมษายน 2565.

ศาลเจ้าพ่อองครักษ์ จังหวัดนครนายก. (6 สิงหาคม 2562). รูปเคารพเจ้าพ่อองครักษ์ใน

ปัจจุบัน [รูปภาพ]. เฟซบุ๊ก. https://www.facebook.com/102899371066135/

photos/a.102960581060014/102960597726679/

ศาลเจ้าพ่อองครักษ์ จังหวัดนครนายก. (11 ตุลาคม 2562). ขบวนอัญเชิญเจ้าพ่อองครักษ์

[รูปภาพ]. เฟซบุ๊ก. https://www.facebook.com/ศาลเจ้าพ่อองครักษ์-จังหวัด

นครนายก-102899371066135/photos/139923400697065

ศาลเจ้าพ่อองครักษ์ จังหวัดนครนายก. (10 ตุลาคม 2562). ผู้คนในบริเวณชุมชนมาสักระ

บูชาเจ้าพ่อองครักษ์ในงานเทศกาลประจำปี [รูปภาพ]. เฟซบุ๊ก. https://www.

facebook.com/ศาลเจ้าพ่อองครักษ์-จังหวัดนครนายก-102899371066135/

photos/139708367385235

ศาลเจ้าพ่อองครักษ์ จังหวัดนครนายก. (5 พฤศจิกายน 2563). การแสดงงิ้วงานเทศกาล

ประจำปีศาลเจ้าพ่อองครักษ์ [รูปภาพ]. เฟซบุ๊ก. https://www.facebook.

com/ศาลเจ้าพ่อองครักษ์-จังหวัดนครนายก-102899371066135/pho

tos/139923400697065

สายป่าน ปุริวรรณชนะ. (2548). ลักษณะเด่นของตำนานประจำถิ่นริมแม่น้ำ และชายฝั่ง

ทะเลภาคกลางของไทย. กรุงเทพฯ: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

สำนักงานวัฒนธรรมจังหวัดนครนายก. (19 กรกฎาคม 2556). ประวัติเจ้าพ่อองครักษ์.

https://www.mculture.go.th/nakhonnayok/ewt_news.php?nid=32

&filename=index&fbclid=IwAR0uhuFovu85IxgCyA9hVJV6vrcOSLJnS

xTLkexa4GAnIHcnZw72HK1WkKw

เสาวลักษณ์ อนันตศานต์. (2554). ตำนานพื้นบ้าน. กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยรามคำแหง.

องค์การบริหารส่วนตำบลองครักษ์. (15 มีนาคม 2562). ประวัติความเป็นมาของตำบลองครักษ์.

https://sao-ongkarak.go.th/public/list/data/index/menu/1142

บุคลานุกรม

ชาวบ้านชุมชนองครักษ์ 1. (ผู้ให้สัมภาษณ์) วิเชษฐชาย กมลสัจจะ และชญานนท์ ชมดี

(ผู้สัมภาษณ์). ณ หมู่ 3 บ้านคลองศาลเจ้า ตำบลทรายมูล อำเภอองครักษ์

จังหวัดนครนายก. เมื่อวันที่ 5 เมษายน 2565.

ชาวบ้านชุมชนองครักษ์ 2. (ผู้ให้สัมภาษณ์) วิเชษฐชาย กมลสัจจะ และชญานนท์ ชมดี

(ผู้สัมภาษณ์). ณ หมู่ 3 บ้านคลองศาลเจ้า ตำบลทรายมูล อำเภอองครักษ์

จังหวัดนครนายก. เมื่อวันที่ 5 เมษายน 2565.

ชาวบ้านชุมชนองครักษ์ 3. (ผู้ให้สัมภาษณ์) วิเชษฐชาย กมลสัจจะ และชญานนท์ ชมดี

(ผู้สัมภาษณ์). ณ หมู่ 3 บ้านคลองศาลเจ้า ตำบลทรายมูล อำเภอองครักษ์

จังหวัดนครนายก. เมื่อวันที่ 5 เมษายน 2565.